Художня концепція людини у романі-притчі В. Ґолдінґа «Володар мух»: обрії дидактичної інтерпретації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-122-128

Ключові слова:

дидактична інтерпретація; аксіологічно-емоційна сфера; В. Голдінг; роман-притча; інтерпретаційна система; конфлікт інтерпретацій; концепція людини

Анотація

Розглядається художня концепція людини, репрезентована у романі-притчі В. Ґолдінґа «Володар мух», включеному до шкільної програми англомовних країн. Запропонована у статті літературознавча інтерпретація роману-притчі «Володар мух» може бути покладена в основу дидактичної інтерпретації, що має на меті актуалізувати смисловий потенціал твору задля здійснення продуманого впливу на аксіологічно-емоційну сферу читачів-старшокласників. Роман англійського письменника інтерпретується з опорою на різні інтерпретаційні системи – науково-філософську та міфологічно-релігійну, що в умовах художнього синтезу дають можливість зробити продуктивною ситуацію конфлікту інтерпретацій (поняття П. Рікера).

Біографія автора

Наталя Іванівна Астрахан, Житомирський державний університет

докторка філологічних наук, доцентка, завідувачка кафедри  германської філології та зарубіжної літератури

Посилання

Астрахан Н. Гаррі Поттер Дж. К. Ролінґ: розвивальний потенціал дидактичної інтерпретації. Наука і освіта. 2019. № 4. С. 31–40.

Астрахан Н. Літературний твір у системі культури. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2021. Вип. № 2 (95). С. 56–66.

Гаврилів Т. То було вбивство. URL: https://zbruc.eu/node/61662 (дата звернення: 6.04.2023)

Ґадамер Г.-Ґ. Герменевтика і поетика. Київ: Юніверс, 2001. 288 с.

Ґолдінґ Вільям. Володар мух. Переклад з англійської та передмова: Соломія Павличко. Київ : Основи, 2004. 254 с.

Гриньова М. В., Басенко Р. О. Розвиток гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в освітньо-філософській спадщині Григорія Сковороди. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2022. № 4 (205). С. 12–16. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16

Рікер П. Про інтерпретацію // Після філософії: кінець чи трансформація? / упоряд. К. Байнес. Київ : Четверта хвиля, 2000. С. 312–333.

Самодрин А. П., Шакотько В. В. Вернадськіанський вектор освіти – шлях до ствердження ноосферного гуманізму. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2023. № 3 (204). С. 14–19. http://isp.poippo.pl.ua/article/view/257931

Федій О. А. Феномен бібліотерапії у сучасному освітньому процесі. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2023. № 1 (208). С. 63–67. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-63-67

Шакотько В. В. Філософія Григорія Сковороди і сучасна ноосферна освіта. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2022. № 4 (205). С. 17–21. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-17-21

References

Astrakhan, N. (2019). Harri Potter Dzh. K. Roling: rozvyvalnyi potentsial dydaktychnoi interpretatsii [Harry Potter J. K. Rowling: the developmental potential of didactic interpretation]. Nauka i osvita [Science and education], 4, 31–40 [in Ukrainian].

Astrakhan, N. (2021). Literaturnyi tvir u systemi kultury [Literary work in the culture system]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University]. Filolohichni nauky, 2 (95), 56-66 [in Ukrainian].

Havryliv, T. (2017). To bulo vbyvstvo [That was murder]. Retrieved from https://zbruc.eu/node/61662 [in Ukrainian].

Gadamer, H.-G. (2001). Hermenevtyka i poetyka [Hermeneutics and poetics]. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].

Golding, Viliam (2004). Volodar much [Lord of the flies]. Pereklad z anhliiskoi ta peredmova: Solomiia Pavlychko. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Hrynova, M. V., Basenko, R. O. (2022). Rozvytok humanistychnykh idei tsilisnoi osvity osobystosti v osvitno-filosofskii spadshchyni Hryhoriia Skovorody [The development of humanistic ideas of holistic education of the individual in the educational and philosophical heritage of Hryhoriy Skovoroda]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (205), 12–16. Retrieved from https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16 [in Ukrainian].

Riker, P. (2000). Pro interpretatsiiu [On interpretation]. In: Pislia filosofii: kinets chy transformatsiia? [After philosophy: end or transformation?] / uporiad. K. Baines. Kyiv: Chetverta khvylia, 312–333 [in Ukrainian].

Samodryn, A. P., Shakotko, V. V. (2023). Vernadskianskyi vektor osvity – shliakh do stverdzhennia noosfernoho humanizmu [Vernadskian vector of education – the way to the affirmation of noospheric humanism]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (204), 14–19. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/257931 [in Ukrainian].

Fedii, O. A. (2023). Fenomen biblioterapii u suchasnomu osvitnomu protsesi [The phenomenon of bibliotherapy in the modern educational process]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (208), 63–67. Retrieved from https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-63-67 [in Ukrainian].

Shakotko, V. V. (2022). Filosofiia Hryhoriia Skovorody i suchasna noosferna osvita [Grigory Skovoroda's philosophy and modern noospheric education.]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (205), 17–21. Retrieved from https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-17-21 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-18

Як цитувати

Астрахан, Н. І. (2023). Художня концепція людини у романі-притчі В. Ґолдінґа «Володар мух»: обрії дидактичної інтерпретації . Імідж сучасного педагога, (2(209), 122–128. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-122-128