Застосування професійного стандарту вчителя в управлінській діяльності закладу освіти

Автор(и)

  • Геннадій Федорович Москалик Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Україна https://orcid.org/0000-0002-2137-5384
  • Олена Миколаївна Никифоренко Центр професійного розвитку педагогічних працівників Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Україна https://orcid.org/0000-0003-1949-5798
  • Оксана Анатоліївна Сакун Кременчуцька гімназія №28; Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0003-1573-4333

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-53-59

Ключові слова:

професійний стандарт; компетентності; самовдосконалення; самооцінювання; індивідуальна траєкторія розвитку

Анотація

Реформування системи освіти в Україні вимагає постійного оновлення нормативно-правових документів. Значним досягненням у галузі освіти є затверджений 23 грудня 2020 року професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої ocвіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», у якому представлено основні трудові функції та загальні й професійні компетентності вчителя.

Розкрито теоретичні та організаційно-методичні аспекти професійного стандарту вчителя як дороговказу педагогічним працівникам для самоосвіти та самоактуалізації. Описано основні компетентності сучасного вчителя. Наведено рекомендації для управлінців щодо сприяння професійному зростанню педагогічних працівників.

В основі неперервного процесу професійного розвитку педагога лежить активна й наполеглива праця над самовдосконаленням. Його реалізація можлива шляхом саморозвитку, самопізнання, самонавчання та самовиховання. А для цього треба спочатку опанувати професійне самооцінювання, бо педагогічна діяльність, на відміну від інших, підлягає оцінюванню всіма учасниками освітнього й виховного процесу. Досить важливо для вчителя на першому етапі самооцінювання визначити критерії результативності своєї педагогічної діяльності та критерії оцінки творчо-пошукової й інноваційної роботи вчителя.

Біографії авторів

Геннадій Федорович Москалик, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського; Департамент освіти Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

доктор філософських наук, професор кафедри психології, педагогіки та філософії; директор

Олена Миколаївна Никифоренко, Центр професійного розвитку педагогічних працівників Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області

директорка

Оксана Анатоліївна Сакун, Кременчуцька гімназія №28; Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

кандидатка технічних наук, заступниця директора з навчально-виховної роботи; доцентка кафедри екології та біотехнологій

Посилання

Безлюдна Н., Дудник Н. Формування soft skills у майбутніх педагогів як умова реалізації професійного стандарту вчителя. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. № 2 (6). С. 137–143.

Бісовецька Л. А. Роль педагогічної комунікації у підготовці вчителя Нової української школи. Наукові записки. Педагогічні науки. 2018. № 173. С. 72–76.

Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О., Ліннік О. О. Абетка для директора. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : Державна служба якості освіти, 2022. 350 с.

Гриневич Л. М. Компетентнісний вимір професійного стандарту вчителя Нової української школи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 36 (2). С. 25–33.

Крутова Н. І. Інформаційно-цифрова компетентність сучасного вчителя в контексті професійного стандарту. Зростаюча конкурентоспроможна особистість в умовах діджиталізації суспільства : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Херсон, 21 жовт. 2021 р.). Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. С. 131–135.

Куриш Г. М., Куриш С. М., Палько Т. В., Пахомова Т. Г., Уруська Л. В. Рамка безперервного професійного вдосконалення вчителів. URL: https://ngschoolteacher.wixsite.com/cpdinsett/cpd-framework (дата звернення 29.05.2022).

Методичний інструментарій для самооцінювання вчителів у процесі професійного розвитку. URL: https://gapon.te.

ua/rubryka-metodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1514-materialy-dlia-samootsiniuvannia-vchyteliv(дата звернення 29.05.2022).

Методичні рекомендації щодо самооцінювання та саморозвитку вчителя. URL: http://yahotyn-school3.edukit.kiev.ua/informaciya_dlya_vchiteliv/metodichni_rekomendacii_schodo_samoocinyuvannya_ta_samorozvitku_vchitelya/ (дата звернення 29.05.2022).

Москалик Г. Ф. Виклики сучасного українського суспільства в умовах реформування середньої освіти. Модернізація змісту освіти в контексті полікультурного середовища та реалізації ідеї Нової української школи : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Кременчук, 2019. С. 15–17.

Москалик Г. Ф. Суспільство знань як простір розгортання інтелекту особистості. Педагогічна психологія : зб. наук. пр. Харків, 2015. Вип. 51. С. 82.

Палько Т. В. Безперервний професійний розвиток – шлях самореференції ідентичності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 2 (49). С. 140–144.

Паршук С. М., Круглова Н. С. Педагогічна комунікація як складова професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 5 (49). С. 318–325.

Професійний стандарт вчителя – міжнародний досвід. URL: https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-mizhnarodnyj-dosvid/ (дата звернення 29.05.2022).

Химинець В. В. Роль інноваційної освіти у сталому розвитку територіальних еколого-економічних систем. Науковий вісник Ужгородського університету. Економіка. 2016. № 1 (47), т. 2. С. 39−44.

Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. Львів : Літопис, 2018. 296 с.

Як будуть впроваджувати професійний стандарт учителя. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-budut-vprovadzhuvaty-profesijnyj-standart-uchytelya/ (дата звернення 29.05.2022).

Як вчителю оцінити свою професійну компетентність? URL: https://teach-hub.com/yak-vchytelyu-otsinyty-svoyu-profesijnu-kompetentnist/ (дата звернення 29.05.2022).

References

Bezliudna, N., & Dudnyk, N. (2021). Formuvannia soft skills u maibutnikh pedahohiv yak umova realizatsii profesiinoho standartu vchytelia [The formation of soft skills in future teachers as a condition for the realization of the teacher's professional standard]. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school], 2 (6), 137-143 [in Ukrainian].

Bisovetska, L. (2018). Rol pedahohichnoi komunikatsii u pidhotovtsi vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly [The role of pedagogical communication in teacher training of the New Ukrainian School]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Proceedings. Pedagogical sciences], 173, 72-76 [in Ukrainian].

Bobrovskyi, M., Horbachov, S., Zaplotynska, O., & Linnik, O. (2022). Abetka dlia dyrektora. Rekomendatsii do pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity. [Alphabet for the director. Recommendations for building an internal system for ensuring the quality of education in a general secondary education institution]. Kyiv [in Ukrainian].

Hrynevych, L. (2021). Kompetentnisnyi vymir profesiinoho standartu vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly [Competency measurement of the professional standard of the teacher of the New Ukrainian School]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Pedagogical education: theory and practice, Psychology, Pedagogy], 36 (2), 25-33 [in Ukrainian].

Krutova, N. (2021). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia v konteksti profesiinoho standartu [Information and digital competence of a modern teacher in the context of a professional standard]. In Zrostaiucha konkurentospromozhna osobystist v umovakh didzhytalizatsii suspilstva [Growing competitive personality in the conditions of digitalization of society]: materials of Vseukr. science and practice conf. (pp. 131-135). Kherson [in Ukrainian].

Kurysh, H., Kurysh, S., Palko, T., Pakhomova, T., & Uruska, L. (2012). Ramka bezperervnoho profesiinoho vdoskonalennia vchyteliv [Framework for continuous professional development of teachers]. Retrieved from https://ngschoolteacher.wixsite.com/cpdinsett/cpd-framework [in Ukrainian].

Metodychnyi instrumentarii dlia samootsiniuvannia vchyteliv u protsesi profesiinoho rozvytku [Methodical tools for self-assessment of teachers in the process of professional development]. Retrieved from https://gapon.te.ua/rubryka-metodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1514-materialy-dlia-samootsiniuvannia-vchyteliv [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo samootsiniuvannia ta samorozvytku vchytelia [Methodological recommendations for teacher self-assessment and self-development]. (2021). Retrieved from http://yahotyn-school3.edukit.kiev.ua/informaciya_dlya_vchiteliv/metodichni_rekomendacii_schodo_samoocinyuvannya_ta_samorozvitku_vchitelya/ [in Ukrainian].

Moskalyk, H. (2019). Vyklyky suchasnoho ukrainskoho suspilstva v umovakh reformuvannia serednoi osvity [Challenges of modern Ukrainian society in the conditions of secondary education reform]. In Modernizatsiia zmistu osvity v konteksti polikulturnoho seredovyshcha ta realizatsii idei Novoi ukrainskoi shkoly [Modernization of the content of education in the context of a multicultural environment and implementation of the idea of the New Ukrainian School]: materials of the II International. science and practice conference (pp. 15-17). Kremenchuk [in Ukrainian].

Moskalyk, H. (2015). Suspilstvo znan yak prostir rozghortannia intelektu osobystosti [The knowledge society as a space for the development of individual intelligence]. In Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology]: zbirnyk nauk. pr. (Is. 51, pp. 82). Kharkiv [in Ukrainian].

Palko, T. (2021). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok – shliakh samoreferentsii identychnosti pedahoha [Continuous professional development is a way of self-reference of the teacher's identity]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University, Pedagogy. Social work], 2 (49), 140-144 [in Ukrainian].

Parshuk, S., & Kruhlova, N. (2015). Pedahohichna komunikatsiia yak skladova profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Pedagogical communication as a component of the professional identity of future primary school teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5 (49), 318-325 [in Ukrainian].

Profesiinyi standart vchytelia – mizhnarodnyi dosvid [The teacher's professional standard is international experience]. (2020). Retrieved from https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-mizhnarodnyj-dosvid/ [in Ukrainian].

Khymynets, V. (2016). Rol innovatsiinoi osvity u stalomu rozvytku terytorialnykh ekoloho-ekonomichnykh system [The role of innovative education in the sustainable development of territorial ecological and economic systems]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Ekonomika [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Economy], 1 (47), 39-44 [in Ukrainian].

Shleikher, A. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia [The best class in the world: how to create an educational system of the 21st century]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Yak budut vprovadzhuvaty profesiinyi standart uchytelia [How will the teacher's professional standard be implemented]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/yak-budut-vprovadzhuvaty-profesijnyj-standart-uchytelya/ [in Ukrainian].

Yak vchyteliu otsinyty svoiu profesiinu kompetentnist? [How should a teacher assess his professional competence?]. Retrieved from https://teach-hub.com/yak-vchytelyu-otsinyty-svoyu-profesijnu-kompetentnist/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Москалик, Г. Ф., Никифоренко, О. М., & Сакун, О. А. (2023). Застосування професійного стандарту вчителя в управлінській діяльності закладу освіти. Імідж сучасного педагога, (5(206), 53–59. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-5(206)-53-59