Підготовка фахівців для роботи з дорослими у сфері неформальної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-24-27Ключові слова:
професійна підготовка, неформальна освіта, дорослі, андрагогАнотація
Обґрунтовано проблему професійної підготовки фахівців для роботи у сфері неформальної освіти дорослих. Неформальна освіта дорослих здійснюється різними суб’єктами освітнього простору. Вона спрямована на адаптацію дорослої людини до швидко змінюваного соціального, економічного, технологічного, політичного середовища, її інтеграцію в соціум, активізацію участі у суспільних процесах, постійне оновлення знань, навичок і вмінь незалежно від віку особи. Усі питання, пов’язані з неформальною освітою дорослих, знаходяться в компетенції андрагогіки, що визнається нині окремою галуззю науки про освіту й навчання дорослих. Фахівці, які навчають дорослих, уведені в класифікатор професій як андрагоги. Перед ними постає завдання переходу від трансляції знань та ідеологічних установок репродуктивним способом до опанування сучасних технологій особистісного й професійного розвитку дорослої особистості. Сучасний погляд на функції андрагогів дозволяє констатувати їх ускладнення та оновлення змісту. Це приводить до висновку щодо необхідності спеціальної підготовки андрагогів до роботи в системі освіти дорослих.
Досягнення України в цій галузі поки що незначні, особливо на тлі світової практики. У формальній освіті в Україні цілеспрямована професійна підготовка андрагогів не здійснюється. В окремих закладах освіти за ініціативою педагогів-ентузіастів викладають різні курси з освіти дорослих, створюються відокремлені підрозділи, що готують різнорівневі, варіативні програми за певним профілем чи програми підвищення кваліфікації для педагогічних працівників. Неформальною освітою дорослих в Україні найчастіше займаються суспільні некомерційні організації, що розробляють і здійснюють навчальні програми в різних освітніх проектах, займаються підготовкою тренерів для реалізації цих навчальних програм, публікують навчально-методичну літературу.
Посилання
Аніщенко О. Професійна підготовка андрагогів: обґрунтування доцільності в контексті професіоналізації освіти дорослих в Україні. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету (Серія: педагогіка). 2017. № 2 (19). С. 155–163.
Василенко О. В. Неформальна освіта дорослих: нове соціально-освітнє явище. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2013. Вип. 7. С. 35–44.
Зелюк В. В., Білик Н. І. Інноваційний підхід до навчання дорослих у післядипломній педагогічній освіті. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фаховий журнал. 2018. № 6 (183). С. 19–23. URL : http://isp.poippo.pl.ua/article/view/148178/149371
Лук’янова Л. Б. Підготовка педагогічного персоналу для роботи з дорослими: досвід Польщі для України. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фаховий журнал. 2018. № 6. С. 7–13. URL : http://isp.poippo.pl.ua/article/view/147568
Лук’янова Л. Б. Підготовка педагогічного персоналу для роботи з дорослими: теоретичний і методичний аспекти : монографія. Київ : ІПООД НАПН України, 2016. 265 с.
Сорочан Т. Професійна діяльність андрагогів: сучасний погляд. Директор школи, ліцею, гімназії. 2008. № 4. С. 27–32.
Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського. Офіційний сайт. URL : http://tnu.edu.ua/nabir-na-bezkostovnii-kurs-sucasni-metodi-osviti-doroslih
Тимчук Л. Актуальність і перспективи професії «андрагог» в Україні. Педагогічний процес: теорія і практика (Серія: педагогіка). 2017. № 4 (59). С. 45–52.
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Офіційний сайт. URL : http://www.chnu.edu.ua/index.php?page=ua
References
Anishchenko, O. (2017). Profesiina pidhotovka andrahohiv:
obgruntuvannia dotsilnosti v konteksti profesionalizatsii osvity doroslykh v Ukraini. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu (Seriia: pedahohika), 2 (19), 155–163 [in Ukrainian].
Vasylenko, O. V. (2013). Neformalna osvita doroslykh: nove sotsialno-osvitnie yavyshche. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 7, 35–44 [in Ukrainian].
Zeliuk, V. V., & Bilyk, N. I. (2018). Innovatsiinyi pidkhid do navchannia doroslykh u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti. Imidzh suchasnoho pedahoha, 6 (183), 19–23. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/148178/149371 [in Ukrainian].
Luk’ianova, L. B. (2018). Pidhotovka pedahohichnoho personalu dlia roboty z doroslymy: dosvid Polshchi dlia Ukrainy. Imidzh suchasnoho pedahoha, 6, 7–13. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/147568 [in Ukrainian].
Luk’ianova, L. B. (2016). Pidhotovka pedahohichnoho personalu dlia roboty z doroslymy: teoretychnyi i metodychnyi aspekty. Kyiv: IPOOD NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Tavriiskyi natsionalnyi universytet imeni V. I. Vernadskoho. Ofitsiinyi sait. Retrieved from http://tnu.edu.ua/nabir-na-bezkostovnii-kurs-sucasni-metodi-osviti-doroslih [in Ukrainian].
Chernivetskyi natsionalnyi universytet imeni Yuriia Fedkovycha. Ofitsiinyi sait. Retrieved from http://www.chnu.edu.ua/index.php?page=ua [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).