Позитивна мотивація і стимулювання до самореалізації – педагогічна умова формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки закладів вищої освіти

Автор(и)

  • Халіда Шаріпбаєвна Курбанова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0003-8604-7060

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-28-32

Ключові слова:

педагогічна умова; майбутні бакалаври; професійна компетентність; мотивація; самореалізація; хіміко-технологічна підготовка; діяльність

Анотація

Запропоновано забезпечення позитивної професійної мотивації та стимулювання до професійної самореалізації як одну з педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки у закладах вищої освіти. З’ясовано, що однією з причин відсутності готовності бакалаврів до виходу на ринок праці є недостатній рівень їхньої мотивації до формування професійної компетентності, розвинути яку можливо під час навчання. Визначено професійну мотивацію як сукупність внутрішніх і зовнішніх сил, які спонукають людину до трудової діяльності та надають цій діяльності спрямованості на досягнення певних цілей. Наведено фактори самореалізації хіміка-технолога у професійній діяльності: зацікавленість і пасія, навчання та розвиток, робоче середовище, визнання та досягнення, баланс роботи та особистого життя. Розкрито низку важливих завдань та обов’язків, що містить професія хіміка-технолога. Доведено доцільність обраної педагогічної умови щодо формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки.

Біографія автора

Халіда Шаріпбаєвна Курбанова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірантка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Артемова О. І. Професійна самореалізація особистості в сучасних умовах. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації. 2010. № 1. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/186

Войцеховська О. В. Проблема формування навчально-професійної мотивації студентів вищого навчального закладу. Молодий вчений. 2018. № 2 (54). С. 63–66.

Волосенко А. Формування професійної компетентності як важливий чинник творчої самореалізації майбутнього вчителя. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6 (1). С. 140–149. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_6(1)__23

Гончаренко Т. Є. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх інженерів-програмістів у технічному університеті : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. / Нац. техн. ун-т «Харківський політехнічний інститут», Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. Харків, 2018. 262 с.

Горнар І. І. Професійна самореалізація особистості. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 83. С. 159–163. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2022/83/27.pdf

Грень Л. М. Забезпечення мотивації досягнення професійного успіху у студентів ВТНЗ. Педагогічний альманах. 2011. Вип. 9. С. 121–126.

Грень Л. М. Педагогічні умови формування у студентів вищих технічних навчальних закладів спрямованості на успішну професійну діяльність : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2010. 223 с.

Грень Л. М., Курбанова М. Ш. Професійна компетентність майбутніх інженерів хімічного профілю у закладах вищої освіти: аналіз тематичного спрямування наукової літератури. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 3. С. 62–75.

Дмитришин Б. Психологічні особливості формування позитивної навчальної мотивації студентів. Проблеми сучасної психології. 2019. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p

Євдоченко О. Професiйна пiдготовка майбутнiх хiмiкiв як педагогiчна проблема. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 33, т. 1. С. 319–324.

Потапчук Є. М., Потапчук Н. Д. Впровадження власних проектів як умова успішної професійної самореалізації фахівця. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2015. Вип. 1 (153). С. 153–157.

П’янківська, Л. Професійна мотивація особистості: теоретичний аспект. Грааль науки. 2021. № 2/3. С. 532–536. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.02.04.2021.108

Романовський О. Г., Михайличенко В. Є., Грень Л. М. Педагогіка успіху. Харків : НТУ «ХПІ», 2011. 300 с.

Томчук М. І., Шевченко В. В. Психологічні основи військово-патріотичного виховання учнів : монографія. Миколаїв : Вид. відділ МФ НаУКМА, 1999. 122 с.

Траєкторії кар'єри випускників ЗВО і ЗФПО: МОН презентує звіт із Моніторингу працевлаштування випускників-бюджетників. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/trayektoriyi-karyeri-vipusknikiv-zvo-i-zfpo-mon-prezentuye-zvit-iz-monitoringu-pracevlashtuvannya-vipusknikiv-byudzhetnikiv

Тригуб І. П. Мотивація студентів як один із основних факторів успішної професійної підготовки. Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Філологічна. 2014. Вип. 48. С. 315–318. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2014_48_100

Шевченко В. І., Джоган Д. Мотивація професійної діяльності майбутнього психолога. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. 2017. № 1. С. 203–206.

Bargmann C., Thiele L., Kauffeld S. Motivation matters: predicting students’ career decidedness and intention to drop out after the first year in higher education. High Educ. 2022. No. 83. P. 845–861 DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-021-00707-6

Crafford L, Wouters A, Bronkhorst E, Gous AGS, Kusurkar RA. Exploring Factors Associated With the Motivation of Clinical Pharmacists: A Focus on the South African Context. Front. Med. 2021. No. 8. P. 747348. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2021.747348/full

Lionel A. Varnadoe. Motivation and the Medical Technologist. Laboratory Medicine. 1990. Vol. 21, is. 3. P. 169–173. DOI: https://doi.org/10.1093/labmed/21.3.169

MA. Allyssa A. Fajardo, Nicole Anne Y. Coseip, Andrea Mei A. De Leon, Khen Gabrielle B. Evidente, Dannah Jamilah M. Ison, Cleo Jazmin A. Prima, Joemarie T. Malana. (2022). Understanding the Motivation of Medical Technology Students in Manila in Pursuing Careers in Healthcare Amid Covid-19 Pandemic. European Online Journal of Natural and Social Sciences. 2022. Vol. 11, no 4 (s): Special Issue on Hybridity in the New Reality. URL: https://european-science.com/eojnss_proc/article/download/6712/3031

Van der Burgt SME, Nauta K, Croiset G, Kusurkar RA, Peerdeman SM. A qualitative study on factors influencing the situational and contextual motivation of medical specialists. Int J Med Educ. 2020. No. 11. P. 111–119. DOI: 10.5116/ijme.5e88.b9ff

References

Artemova, O. I. (2010). Profesiina samorealizatsiia osobystosti v suchasnykh umovakh [Professional self-realization of the individual in modern conditions]. Osvita rehionu: politolohiia, psykholohiia, komunikatsii [Education of the region: political science, psychology, communications], 1. Retrieved from https://social-science.uu.edu.ua/article/186 [in Ukrainian].

Voitsekhovska, O. V. (2018). Problema formuvannia navchalno-profesiinoi motyvatsii studentiv vyshchoho navchalnoho zakladu [The problem of formation of educational and professional motivation of students of a higher educational institution]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 2 (54), 63-66 [in Ukrainian].

Volosenko, A. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti yak vazhlyvyi chynnyk tvorchoi samorealizatsii maibutnoho vchytelia [The formation of professional competence as an important factor in the creative self-realization of the future teacher]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 6 (1), 140-149. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2012_6(1)__23. [in Ukrainian].

Honcharenko, T. Ye. (2018). Pedahohichni umovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-prohramistiv u tekhnichnomu universyteti [Pedagogical conditions of professional training of future software engineers at the technical university]. (PhD diss.). Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut», Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. Kharkiv [in Ukrainian].

Hornar, I. I. (2022). Profesiina samorealizatsiia osobystosti [Professional self-realization of the individual]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 83, 159-163. Retrieved from http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2022/83/27.pdf [in Ukrainian].

Hren, L. M. (2011). Zabezpechennia motyvatsii dosiahnennia profesiinoho uspikhu u studentiv VTNZ [Ensuring motivation for achieving professional success among students of HTIE]. Pedahohichnyi almanakh [Pedagogical almanac], 9, 121-126 [in Ukrainian].

Hren, L. M. (2010). Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical educational institutions focused on successful professional activity]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Hren, L. M., & Kurbanova, M. Sh. (2021). Profesiina kompetentnist maibutnikh inzheneriv khimichnoho profiliu u zakladakh vyshchoi osvity: analiz tematychnoho spriamuvannia naukovoi literatury [Professional competence of future chemical engineers in institutions of higher education: analysis of the thematic direction of scientific literature.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 3, 62-75 [in Ukrainian].

Dmytryshyn, B. (2019). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia pozytyvnoi navchalnoi motyvatsii studentiv [Psychological features of the formation of positive educational motivation of students]. Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology]. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p [in Ukrainian].

Yevdochenko, O. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh khimikiv yak pedahohichna problema [Professional training of future chemists as a pedagogical problem]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 33, 1, 319-324 [in Ukrainian].

Potapchuk, Ye. M., & Potapchuk, N. D. (2015). Vprovadzhennia vlasnykh proektiv yak umova uspishnoi profesiinoi samorealizatsii fakhivtsia [Implementation of one's own projects as a condition for successful professional self-realization of a specialist]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu [Scientific Bulletin of Mukachevo State University], 1 (153), 153-157 [in Ukrainian].

Piankivska, L. (2021). Profesiina motyvatsiia osobystosti: teoretychnyi aspekt [Professional motivation of the individual: theoretical aspect]. Hraal nauky [The grail of science], 2/3, 532-536. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.02.04.2021.108 [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Mykhailychenko, V. Ye., & Hren, L. M. (2011). Pedahohika uspikhu [Pedagogy of success]. Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].

Tomchuk, M. I., & Shevchenko, V. V. (1999). Psykholohichni osnovy viiskovo-patriotychnoho vykhovannia uchniv [Psychological foundations of military-patriotic education of students]: monohrafiia. Mykolaiv, vydavnychyi viddil MF NaUKMA [in Ukrainian].

Traiektorii kariery vypusknykiv ZVO i ZFPO: MON prezentuie zvit iz Monitorynhu pratsevlashtuvannia vypusknykiv-biudzhetnykiv [Career trajectories of graduates of higher education and vocational education and training: the Ministry of Education and Culture presents a report on the monitoring of employment of budget graduates]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/trayektoriyi-karyeri-vipusknikiv-zvo-i-zfpo-mon-prezentuye-zvit-iz-monitoringu-pracevlashtuvannya-vipusknikiv-byudzhetnikiv [in Ukrainian].

Tryhub, I. P. (2014). Motyvatsiia studentiv yak odyn iz osnovnykh faktoriv uspishnoi profesiinoi pidhotovky [Student motivation as one of the main factors of successful professional training]. Naukovi zapysky [Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia»]. Filolohichna [Scientific notes [of the National University "Ostroh Academy"]. Philological], 48, 315-318. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2014_48_100. [in Ukrainian].

Shevchenko, V. I., & Dzhohan, D. (2017). Motyvatsiia profesiinoi diialnosti maibutnoho psykholoha [Motivation of the future psychologist's professional activity]. Naukovyi visnyk MNU imeni V.O. Sukhomlynskoho [Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського], 1, 203-206 [in Ukrainian].

Bargmann, C., Thiele, L., & Kauffeld, S. (2022). Motivation matters: predicting students’ career decidedness and intention to drop out after the first year in higher education. High Educ, 83, 845-861. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-021-00707-6

Crafford, L., Wouters, A., Bronkhorst, E., Gous, AGS., & Kusurkar, RA. (2021). Exploring Factors Associated With the Motivation of Clinical Pharmacists: A Focus on the South African Context. Front. Med, 8, 747348. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2021.747348/full [in Ukrainian].

Lionel, A. Varnadoe (1990). Motivation and the Medical Technologist. Laboratory Medicine, 21, 3, 169-173. DOI: https://doi.org/10.1093/labmed/21.3.169

MA. Allyssa, A. Fajardo, Nicole, Anne Y. Coseip, Andrea, Mei A. De Leon, Khen, Gabrielle B. Evidente, Dannah, Jamilah M. Ison, Cleo Jazmin A. Prima, Joemarie, T. Malana (2022). Understanding the Motivation of Medical Technology Students in Manila in Pursuing Careers in Healthcare Amid Covid-19 Pandemic. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 11, 4: Special Issue on Hybridity in the New Reality. Retrieved from https://european-science.com/eojnss_proc/article/download/6712/3031

Van der, Burgt SME, Nauta, K., Croiset, G., Kusurkar, RA., & Peerdeman, SM. (2020). A qualitative study on factors influencing the situational and contextual motivation of medical specialists. Int J Med Educ, 11, 111-119. DOI: 10.5116/ijme.5e88.b9ff

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Курбанова, Х. Ш. (2024). Позитивна мотивація і стимулювання до самореалізації – педагогічна умова формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки закладів вищої освіти . Імідж сучасного педагога, (3(216), 28–32. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-28-32