Використання штучного інтелекту учасниками освітнього процесу

Автор(и)

  • Євгеній Вікторович Шакотько Communal Institution "Nikopol Vocational Pedagogical College" Dnipro Regional Council, Україна https://orcid.org/0009-0001-4843-7442
  • Віктор Васильович Шакотько Глухівський національний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3004-5045

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-5-13

Ключові слова:

штучний інтелект; інформатика; вчитель; підручники

Анотація

Аналізуються проблеми, пов’язані з особливостями використанням низки генеративних сервісів штучного інтелекту, таких як: ChatGPT, Google Gemini та Microsoft Copilot для виконання завдань із кількох предметів базової середньої освіти. Для дослідження було обрано три предмети 6-го класу: інформатика, математика та інтегрований курс Пізнаємо природу. Отримані результати дослідження дають нам змогу стверджувати, що серед завдань, які запропоновані в підручниках для середньої школи, значна частина може бути виконана з використанням сервісів штучного інтелекту (ШІ). Це як правило завдання, що легко виконуються за стандартними алгоритмами, передбачають перевірку певного знання фактів, подій.

Педагоги можуть використовувати ці технології як інструменти для поліпшення освітнього процесу та допомоги учням. Залучення штучного інтелекту може покращити якість освіти та зробити навчання ефективнішим.

Біографії авторів

Євгеній Вікторович Шакотько, Communal Institution "Nikopol Vocational Pedagogical College" Dnipro Regional Council

викладач

Віктор Васильович Шакотько, Глухівський національний університет імені Олександра Довженка

кандидат педагогічних наук, докторант кафедри технологічної і професійної освіти

Посилання

Амосов Н. М. Алгоритмы разума. Киев : Наукова думка, 1979. 225 с.

Інформатика : підруч. для 6-го кл. заг. серед. освіти / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернікова, В. В. Шакотько. Київ : Генеза, 2023. 240 с.

Істер І. О. Математика : підруч. для 6-го кл. заг. серед. освіти (у 2 ч.) Ч. 1. Генеза, 2023. 208 с.

Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта, 2023. Т. 38, № 1. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007

Морзе Н. В., Бойко М. А., Cтрутинська О. В., Смирнова-Трибульська Є. М. Якою має бути цифрова компетентність вчителів у галузі використання штучного інтелекту? Open educational e-environment of modern University. 2024. № 16. С. 76–91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166

Савченко О. Я., Красуцька І. В. Українська мова та читання : підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х частинах) : Ч. 2. Київ : УОВЦ «Оріон», 2021. 160 с.

Пізнаємо природу : підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Л. Я. Мідак, Н. В. Кокар, В. І. Кравець, Н. В. Фоменко, І. В. Кравець., Г. Я. Жирська. Тернопіль : Астон, 2023. 256 с.

Присяжнюк О. В., Лупан І. В., Кнідзе М. І. Використання візуалізації мурашиного алгоритму для дослідження елементів штучного інтелекту у шкільному курсі інформатики. Наукові записки. Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2023. № 1. С. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-4

Aktay S. The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International technology and education journal. 2022. No. 6 (2). P. 51–62.

Diamant Emanuel. Facing the outbreak of AI expectations and promises: An age-old story on the Emperor's New Clothes. The 10th Annual World Congress of NeuroTalk-2019, Osaka, Japan, 2019. P. 13–15. URL: https://www.researchgate.net/publication/332522227

Dogan M. E., Goru Dogan T., Bozkurt A. The Use of Artificial Intelligence (AI) in Online Learning and Distance Education Processes: A Systematic Review of Empirical Studies. Applied Sciences. 2023. № 13 (5). Р. 3056. DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056.

European Parliament legislative resolution of 13 March 2024 on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegistreWeb/search/simpleSearchHome.htm?references=P9_TA(2024)0138&sortAndOrder=DATE_DOCU_DESC

O'Hagan Clare. AI: UNESCO mobilizes education ministers from around the world for a coordinated response to ChatGPT. URL: https://www.unesco.org/en/articles/ai-unesco-mobilizes-education-ministers-around-world-co-ordinated-response-chatgpt

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. Published in 2022 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France. URL: www.unesco.org/openaccess/terms-use-ccbyncsa-en

UNESCO survey: Less than 10% of schools and universities have formal guidance on AI. 01.06.2023. URL: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-survey-less-10-schools-and-universities-have-formal-guidance-ai

References

Amosov, N. M. (1979). Alhorytmy razuma [Algorithms of the mind]. Kyev: Naukova dumka [in Russian].

Ryvkind, Y. Ya., Lysenko, T. I., Chernikova, L. A., & Shakotko, V. V. (2023). Informatyka [Informatics]: pidruchnyk dlia 5 kl. zakladiv zahaln. seredn. osvity. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Ister, I. O. (2023). Matematyka [Mathematics]: pidruch. dlia 6-ho kl. zah. sered. osvity (u 2 ch.) Ch. 1. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Marienko, M., & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 38, 1, 48-53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 [in Ukrainian].

Morze, N. V., Boiko, M. A., Ctrutynska, O. V., & Smyrnova-Trybulska, Ye. (2024). Yakoiu maie buty tsyfrova kompetentnist vchyteliv u haluzi vykorystannia shtuchnoho intelektu? [What should be the digital competence of teachers in the field of using artificial intelligence?]. Open educational e-environment of modern University, 16, 76-91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166 [in Ukrainian].

Savchenko, O. Ya., & Krasutska, I. V. (2021). Ukrainska mova ta chytannia [Ukrainian language and reading]: pidruchnyk dlia 4 klasu ZZSO (u 2-kh chastynakh): Chastyna 2. Kyiv: UOVTs «Orion» [in Ukrainian].

Midak, L. Ya., Kokar, N. V., Kravets, V. I., Fomenko, N. V., Kravets, I. V., & Zhyrska, H. Ya. (2023). Piznaiemo pryrodu [We get to know nature]: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Aston [in Ukrainian].

Prysiazhniuk, O. V., Lupan, I. V., & Knidze, M. I. (2023). Vykorystannia vizualizatsii murashynoho alhorytmu dlia doslidzhennia elementiv shtuchnoho intelektu u shkilnomu kursi informatyky [Using Ant Algorithm Visualization to Explore Elements of Artificial Intelligence in a School Computer Science Course]. Naukovi zapysky. Problemy pryrodnycho-matematychnoi, tekhnolohichnoi ta profesiinoi osvity [Proceedings. Problems of natural and mathematical, technological and professional education], 1, 29-34. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-4 [in Ukrainian].

Aktay, S. (2022) The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International technology and education journal, 6 (2), 51-62.

Diamant Emanuel. (2019) Facing the outbreak of AI expectations and promises: An age-old story on the Emperor's New Clothes. The 10th Annual World Congress of NeuroTalk-2019 (pp. 13-15). Osaka, Japan. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/332522227

Dogan, M. E., Goru Dogan, T., & Bozkurt, A. (2023), The Use of Artificial Intelligence (AI) in Online Learning and Distance Education Processes: A Systematic Review of Empirical Studies. Applied Sciences, 13 (5), 3056. DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056.

European Parliament legislative resolution of 13 March 2024 on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts. Retrieved from https://www.europarl.europa.eu/RegistreWeb/search/simpleSearchHome.htm?references=P9_TA(2024)0138&sortAndOrder=DATE_DOCU_DESC

O'Hagan, Clare. (2023). AI: UNESCO mobilizes education ministers from around the world for a coordinated response to ChatGPT. Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/ai-unesco-mobilizes-education-ministers-around-world-co-ordinated-response-chatgpt

Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. (2022). Published in 2022 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France. Retrieved from www.unesco.org/openaccess/terms-use-ccbyncsa-en

UNESCO survey: Less than 10% of schools and universities have formal guidance on AI. 01.06.2023. Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/unesco-survey-less-10-schools-and-universities-have-formal-guidance-ai

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Шакотько, Є. В., & Шакотько, В. В. (2024). Використання штучного інтелекту учасниками освітнього процесу . Імідж сучасного педагога, (3(216), 5–13. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-5-13