Вплив ігрових технологій на розвиток пізнавальної діяльності здобувачів освіти з особливими освітніми потребами молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Юлія В’ячеславівна Голубюк Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0002-2063-1470

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-61-66

Ключові слова:

ігрові технології; розвиток; пізнавальна діяльність; інклюзія; інклюзивна освіта; здобувачі освіти; особливі освітні потреби

Анотація

Акцентовано увагу на актуальності ігрових технологій у контексті інклюзивної освіти, виходячи з принципів рівності, доступності та якості освітніх послуг. Вона визначає необхідність освітніх систем, що враховують різноманітність та індивідуальність учнівських потреб, відповідаючи вимогам сучасного громадянського суспільства. Проаналізовано наукові дослідження щодо ігрових технологій, які сприяють мотивації, соціалізації, емоційному та пізнавальному розвитку учнів, підкреслюючи їхній педагогічний потенціал у формуванні гармонійно розвиненої особистості. Висвітлено, що в сучасному світі інклюзивна освіта є невід'ємною частиною формування відкритого, демократичного суспільства, забезпечуючи рівноправний доступ до освіти для всіх дітей, незалежно від особливості в розвитку.

Особлива увага приділяється створенню умов для ефективного інтегрування учнів з особливими освітніми потребами в освітній процес, підготовці вчителів до роботи в інклюзивному середовищі. Аналізуючи попередні дослідження та висвітлюючи нерозв'язані питання, пропонуються подальші напрями досліджень, зокрема розроблення нових ігрових технологій, адаптованих до потреб дітей з особливими освітніми потребами. Це підкреслює можливості ігрових технологій задовольнити індивідуальні освітні потреби та сприяти інклюзії, забезпечуючи рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів.

Запропоновано приклади дидактичних та настільних ігор, які сприяють розвитку когнітивних навичок, соціальної взаємодії та моторики для учнів з особливими освітніми потребами.

Біографія автора

Юлія В’ячеславівна Голубюк, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

методистка ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, старша викладачка кафедри психології та інклюзивної освіти

Посилання

Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку: теорія і практика : монографія. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. 458 с.

Давиденко Г. В. Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація : монографія. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 240 с.

Казачінер О. С. Використання методу ігротерапії у навчанні іноземної мови. Молодий вчений. 2016. № 2 (29). С. 276–280.

Косенко Ю. М. Сутність дидактичної гри як методу навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 8 (18). С. 184–191.

Лемко Г. І. Значення гри для виховання дитини. Zpravy vedecke ideje – 2008 : materialy IV Mezinarodni vedecko-prakticka konference Dil 7. Pedagogika. Psychologie a sociologie. Hudba a zivot. Praha : Publishing House “Education and Science” s.r.o., 2008. S. 47–50. URL: http://www.rusnauka.com/29_NNM_2008/Pedagogica/36107.doc.htm (дата звернення 13.04.2024)

Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. Т. 3: Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ : Рад. школа, 1977. 670 с.

Миськів Л. І. До проблеми визначення поняття «інклюзивна освіта». Адміністративне право і процес. 2020. № 2. С. 220–224.

Тимошко Г. М., Гладуш В. А. Розвиток комунікативної компетентності педагогів в умовах інклюзивного освітнього середовища : монографія. Ніжин : Вид-ць Лисенко М.М., 2023. 192 с.

Федусенко Ю. К. Особливості впливу навчально-ігрової діяльності на розвиток основних психічних процесів у молодшому шкільному віці. Рідна школа. 2018. № 4. С. 25–28.

Як сформувати навички гри в дітей з ООП. (2022). НУШ: освітній проєкт. URL: https://nus.org.ua/articles/yak-sformuvaty-navychky-gry-v-ditej-z-oop (дата звернення 13.04.2024).

References

Boriak, O. V. (2018). Diahnostyka, formuvannia y korektsiia movlennievoi diialnosti ditei iz porushenniamy intelektualnoho rozvytku molodshoho shkilnoho viku: teoriia i praktyka [Diagnosis, formation and correction of speech activity of children with intellectual developmental disorders of primary school age: theory and practice]: monohrafiia. Sumy: Vydvo SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Davydenko, H. V. (2023). Tsyfrova inkliuziia ta dostupnist: sotsialna didzhytalizatsiia [Digital inclusion and accessibility: social digitalization]: monohrafiia. Vinnytsia: TVORY [in Ukrainian].

Kazachiner, O. S. (2016). Vykorystannia metodu ihroterapii u navchanni inozemnoi movy [Use of the play therapy method in foreign language learning]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 2 (29), 276-280 [in Ukrainian].

Kosenko, Yu. M. (2011). Sutnist dydaktychnoi hry yak metodu navchannia [The essence of the didactic game as a teaching method]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (18), 184-191 [in Ukrainian].

Lemko, H. I. (2008). Znachennia hry dlia vykhovannia dytyny [The importance of play for raising a child]. In Zpravy vedecke ideje – 2008: materialy IV Mezinarodni vedecko-prakticka konference Dil 7. Pedagogika. Psychologie a sociologie. Hudba a zivot (pp. 47-50). Praha: Publishing House “Education and Science” s.r.o. Retrieved from http://www.rusnauka.com/29_NNM_2008/Pedagogica/36107.doc.htm [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1977). Vybrani tvory [Selected works] (Vol. 3: Sertse viddaiu ditiam. Narodzhennia hromadianyna. Lysty do syna). Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].

Myskiv, L. I. (2020). Do problemy vyznachennia poniattia «inkliuzyvna osvita» [To the problem of defining the concept of "inclusive education"]. Administratyvne pravo i protses [Administrative law and process], 2, 220-224 [in Ukrainian].

Tymoshko, H. M., & Hladush, V. A. (2023). Rozvytok komunikatyvnoi kompetentnosti pedahohiv v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Development of communicative competence of teachers in the conditions of an inclusive educational environment]: monohrafiia. Nizhyn: Vydavets Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Fedusenko, Yu. K. (2018). Osoblyvosti vplyvu navchalno-ihrovoi diialnosti na rozvytok osnovnykh psykhichnykh protsesiv u molodshomu shkilnomu vitsi [Peculiarities of the impact of educational and game activities on the development of basic mental processes in primary school age]. Ridna shkola [Native school], 4, 25-28 [in Ukrainian].

Iak sformuvaty navychky hry v ditei z OOP [How to develop play skills in children with SEN]. (2022). NUSh: osvitnii proiekt. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/yak-sformuvaty-navychky-gry-v-ditej-z-oop [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Голубюк, Ю. В. (2024). Вплив ігрових технологій на розвиток пізнавальної діяльності здобувачів освіти з особливими освітніми потребами молодшого шкільного віку . Імідж сучасного педагога, (3(216), 61–66. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-61-66