Педагогічні умови формування комунікативних умінь курсантів у процесі вивчення мовних дисциплін

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-49-53

Ключові слова:

педагогічні умови; інтерактивні технології; особистісно-орієнтований підхід; діяльнісний підхід; проєктна робота; мовні дисципліни; військові заклади вищої освіти; курсанти; комунікативні вміння; спілкування

Анотація

Проаналізовано педагогічні умови формування комунікативних умінь курсантів у процесі вивчення мовних дисциплін, як-от: використання інтерактивних форм і методів у процесі вивчення мовних дисциплін; реалізація особистісно-орієнтованого та діяльнісний підходів у навчанні (особистісно-орієнтована взаємодія); активізація проєктної роботи курсантів. Обґрунтовано найефективніші та конструктивніші методи, що сприятимуть покращенню комунікативних здібностей майбутніх офіцерів і позитивно вплинуть на встановлення ділових стосунків і взаємовигідної співпраці у професійній діяльності. Доведено, що засвоєння правил спілкування допоможуть майбутньому офіцеру вдосконалити мовлення, запобігти лексичних та інших помилок, зорієнтуватись у різних ситуаціях, доцільно підбирати слова та мовні звороти, а також сприятимуть вихованню ввічливості, поваги до співрозмовника і толерантності.  

Біографії авторів

Лариса Миколаївна Голіченко, Національна академія Служби безпеки України

кандидатка філологічних наук, доцентка, завідувачка кафедри українського ділового мовлення

Олена Леонідівна Вернигора, Національна академія Служби безпеки України

кандидатка педагогічних наук, викладачка кафедри українського ділового мовлення

Посилання

Білик Н. І. Комунікативна компетентність керівників закладів загальної середньої освіти в умовах Нової української школи. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. Вип. 6 (11).

DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04.

URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146.

Василюк В. М. Системно-діяльнісний підхід до формування дослідницької компетентності майбутніх перекладачів засобами проєктного навчання. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. 2022. № 1. С. 102–108.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.

Квітка А. Педагогічні умови формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх офіцерів державної кримінально-виконавчої служби України. Молодь і ринок. 2021. № 4. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228080.

Кострач В. Дослідно-експериментальна перевірка ефективності застосування психолого-педагогічних умов формування професійних умінь майбутніх офіцерів-психологів. Педагогічні науки. 2007. Вип. 45. С. 285–290.

Максименко І., Шепеленко Т. Теоретико-методичні засади формування комунікативних умінь студентів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін. Педагогіка вищої та середньої школи. 2013. № 37. С. 334–338.

Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ : СПД Кулінічев, 2007. 141 с.

Про вищу освіту : Закон України. Редакція від 28.05.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Психологічна енциклопедія / автор-упоряд. О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.

Савчук Н. Педагогічні умови формування комунікативних умінь у фахівців у сфері управління. Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe. 2022. № 7 (4). С. 141–147.

Сагач Г. Формування комунікативних умінь студентів економічного університету в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Інститут педагогіки і психології професійної освіти. Ужгород, 1999. 12 с.

Сотська Г. Теоретичні і методичні засади формування естетичної культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва в педагогічних університетах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ, 2014. 456 с.

Тригуб Л., Власенко І. Комунікативні навички та вміння для ефективного вивчення англійської мови самостійно. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Філологія. 2019. № 40, т. 2. С. 137–140.

Яценко С. Л. Сутнісні аспекти особистісно-орієнтованої освіти. Проблеми освіти : наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2015. № 85: Спецвипуск. С. 116–122.

References

Bilyk, N. I. (2019). Komunikatyvna kompetentnist kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Communicative competence of heads of general secondary education institutions in the conditions of the New Ukrainian School]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 6 (11). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04 [in Ukrainian].

Vasyliuk, V. M. (2022). Systemno-diialnisnyi pidkhid do formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh perekladachiv zasobamy proiektnoho navchannia [A system-activity approach to the formation of research competence of future translators by means of project training]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology], 1, 102-108 [in Ukrainian].

Busel, V. T. (Comp.). (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: VTF «Perun» [in Ukrainian].

Kvitka, A. (2021). Pedahohichni umovy formuvannia sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv derzhavnoi kryminalno-vykonavchoi sluzhby Ukrainy [Pedagogical conditions for the formation of social and communicative competence of future officers of the state criminal enforcement service of Ukraine]. Molod i rynok [Youth and the market], 4. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228080. [in Ukrainian].

Kostrach, V. (2007). Doslidno-eksperymentalna perevirka efektyvnosti zastosuvannia psykholoho-pedahohichnykh umov formuvannia profesiinykh umin maibutnikh ofitseriv-psykholohiv [Research and experimental verification of the effectiveness of the application of psychological and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future psychologist officers]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 45, 285-290 [in Ukrainian].

Maksymenko, I., & Shepelenko, T. (2013). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia komunikatyvnykh umin studentiv u protsesi vyvchennia psykholoho-pedahohichnykh dystsyplin [Theoretical and methodological principles of the formation of students' communication skills in the process of studying psychological and pedagogical disciplines]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly [Higher and secondary school pedagogy], 37, 334-338 [in Ukrainian].

Pometun, O. (2007). Entsyklopediia interaktyvnoho navchannia [Encyclopedia of interactive learning]. Kyiv: SPD Kulinichev [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy. Redaktsiia vid 28.05.2024. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Stepanov, O. M. (Comp.). (2006). Psykholohichna entsyklopediia [Psychological encyclopedia]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Savchuk, N. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia komunikatyvnykh umin u fakhivtsiv u sferi upravlinnia [Pedagogical conditions for the formation of communication skills among specialists in the field of management]. Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe, 7 (4), 141-147 [in Ukrainian].

Sahach, H. (1999). Formuvannia komunikatyvnykh umin studentiv ekonomichnoho universytetu v protsesi vyvchennia psykholoho-pedahohichnykh dystsyplin [Formation of communicative skills of students of the University of Economics in the process of studying psychological and pedagogical disciplines]. (Extended abstract of PhD diss.). Instytut pedahohiky i psykholohii profesiinoi osvity. Uzhhorod [in Ukrainian].

Sotska, H. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [Theoretical and methodological principles of the formation of aesthetic culture of future teachers of fine arts in pedagogical universities]. (D diss.). Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy. Kyiv [in Ukrainian].

Tryhub, L., & Vlasenko, I. (2019). Komunikatyvni navychky ta vminnia dlia efektyvnoho vyvchennia anhliiskoi movy samostiino [Communication skills and abilities for effective English language learning on your own]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Philology], 40, 2, 137-140 [in Ukrainian].

Yatsenko, S. L. (2015). Sutnisni aspekty osobystisno oriientovanoi osvity [Essential aspects of personally oriented education]. In Problemy osvity [Problems of education]: nauk.-metod. zb. (No. 85: Spetsvypusk, pp. 116-122). Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Голіченко, Л. М., & Вернигора, О. Л. (2024). Педагогічні умови формування комунікативних умінь курсантів у процесі вивчення мовних дисциплін . Імідж сучасного педагога, (3(216), 49–53. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-49-53