Когнітивний менеджмент для сучасного педагога: інструментарій у часи невизначеності

Автор(и)

  • Тетяна Олексіївна Бондар Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-3759-715X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-14-19

Ключові слова:

когнітивний менеджмент; нейропедагогіка; стрес-менеджмент; освітні технології; адаптивність; креативність

Анотація

Розглядається поняття «когнітивний менеджмент» як напрям, що акцентує увагу на управлінні пізнанням, навчанні та саморозвитку особистості. Описано зв'язок і відмінності між когнітивним менеджментом як управлінням пізнанням і пізнавальними можливостями людини та поняттями «когнітивне управління», «управління знаннями» / «менеджмент знань», що в україномовному дискурсі використовується під означенням «cognitive management». Особлива увага приділяється використанню когнітивного менеджменту та його інструментарію як актуального ресурсу для освітян, які працюють в умовах війни та викликів. Описано методи і підходи для саморозвитку педагогів, підвищення їхньої продуктивності, покращення викладання, розвитку когнітивних навичок та адаптивності учнів.

Біографія автора

Тетяна Олексіївна Бондар, Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського

кандидатка філософських наук, завідувачка кафедри філософії і економіки освіти

Посилання

Бондар Т. О. Когнітивний менеджмент і стрес-менеджмент як важливі складові самоменеджменту педагога. Розвиток системи управління закладом освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф. (м. Харків, 19 травня 2021 року). Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2021. С. 30–35.

Бондар Т. О. Навчання без стресу, або Як не плакати над домашнім завданням. Харків : ВГ «Основа», 2021. 176 с.

Бондар Т. О. Резильєнтність та інструменти когнітивного розвитку як ресурс для освіти в умовах викликів. Україна на шляху відновлення: завдання науки і освіти в європеїзації держави : матеріали Всеукр. міжгалуз. наук.-практ. онлайн-конф. (Київ, 17–19 травня 2023 року). Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України. С. 253–261.

Васюренко Л., Сухорученко, М. Навички когнітивного менеджменту у формуванні якісних характеристик аудитора. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry. 2022. № 1 (5). С. 44–46. URL: https://journals.chdtu.ck.ua/index.php/itsf/article/view/43

Грозний І. С. Когнітивний менеджмент як технологія розвитку освітнього процесу. Соціально-освітні домінанти професійної підготовки сучасного компетентного фахівця : зб. матеріалів Всеукр. ст. наук.-практ. конф. (м. Біла Церква, 19.05.2022 р.). Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України. С. 207–211.

Драйден Г., Восс Д. Революція в навчанні. Львів : Літопис, 2011. 544 с.

Канеман Д. Мислення швидке й повільне. Київ : Наш формат, 2017. 480 с.

Лазоренко Т. В., Лазаренко М. П. Когнітивний менеджмент як інноваційна стратегія управління організацією. Ефективна економіка. 2018. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2018/57.pdf

Медіна Д. Правила розвитку мозку дитини. Київ : Наш формат, 2016. 320 с.

Нестерова М. Інформаційно-когнітивні технології в системі вищої освіти суспільства знань. Вища освіта України. 2015. № 1. С. 40–45. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_1_7

Онопрієнко М. В. Феномен когнітивної науки і технології. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2011. № 1. С. 68–72.

Сіґел Д., Брайсон Т. Секрети мозку. 12 стратегій розвитку дитини. Київ : Наш формат, 2017. 192 с.

Чернявська І. М., Цівань І. Е. Сутність та методичний інструментарій когнітивного менеджменту. Modern Economics. 2023. № 37. С. 101–107. URL: https://doi.org/10.31521/modecon.V37(2023)-15

Ambrose S. A., Bridges M. W., DiPietro M., Lovett M. C., Norman M. K. How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. John Wiley & Sons, 2010.

Frank M. J., Badre D. How cognitive theory guides neuroscience. Cognition. 2015. № 135. P. 14–20.

Girard J., Girard J. Defining knowledge management: Toward an applied compendium. Online Journal of Applied Knowledge Management. 2015. No. 3 (1).

Hill N. M., Schneider W. Brain changes in the development of expertise: Neuroanatomical and neurophysiological evidence about skill-based adaptations. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 653-682). Cambridge University Press, 2006.

Neal T. M. Metacognition: Thinking about thinking. In S. I. Pereira, M. A. F. Rodrigues (Eds.), Strategies and considerations for educating the academically gifted (pp. 95-115). IGI Global, 2023.

Sandi C. Stress and cognition. Wiley Interdisciplinary Reviews. Cognitive Science. 2013. No. 4 (3). P. 245–261. DOI: https://doi.org/10.1002/wcs.1222

Tezer M. Cognition and metacognition in education. IntechOpen. 2024. DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.11485

References

Bondar, T. O. (2021). Kohnityvnyi menedzhment i stres-menedzhment yak vazhlyvi skladovi samomenedzhmentu pedahoha [Cognitive management and stress management as important components of teacher self-management]. In R. Chernovol-Tkachenko, O. Marmaza, & O. Grechanyk (Eds.), Rozvytok systemy upravlinnia zakladom osvity [Development of the education institution management system]: proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical online conference (pp. 30-35). Kharkiv: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University [in Ukrainian].

Bondar, T. O. (2021). Navchannia bez stresu, abo Yak ne plakaty nad domashnim zavdanniam [Learning without stress, or How not to cry over homework]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Bondar, T. O. (2023). Rezylientnist ta instrumenty kohnityvnoho rozvytku yak resurs dlia osvity v umovakh vyklykiv [Resilience and cognitive development tools as resources for education in challenging conditions]. In L. I. Tkachenko, & V. M. Shulga (Eds.), Ukraina na shliakhu vidnovlennia: zavdannia nauky i osvity v yevropeizatsii derzhavy [Ukraine on the path of recovery: tasks of science and education in the Europeanization of the state]: proceedings of the All-Ukrainian interdisciplinary scientific-practical online conference (pp. 253-261). Kyiv: Institute of Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Vasyurenko, L., & Sukhoruchenko, M. (2022). Navychky kohnytyvnoho menedzhmentu u formuvanni yakisnykh kharakterystyk audytora [Cognitive management skills in shaping quality characteristics of the audience]. Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, 1 (5), 44-46. Retrieved from https://journals.chdtu.ck.ua/index.php/itsf/article/view/43 [in Ukrainian].

Hroznyi, I. S. (2022). Kohnityvnyi menedzhment yak tekhnolohiia rozvytku osvitnoho protsesu [Cognitive management as a technology of educational process development]. In V. S. Kulishov, A. M. Lukianchuk, & O. O. Rudich (Eds.), Sotsialno-osvitni dominanty profesiinoi pidhotovky suchasnoho kompetentnoho fakhivtsia [Social and educational dominants of professional training of a modern competent specialist]: zb. materialiv Vseukr. st. nauk.-prakt. konf. (pp. 207-211). Bila Tserkva: BINPO DZVO "UMO" NAPS of Ukraine [in Ukrainian].

Draiden, G., & Voss, D. (2011). Revoliutsiia v navchanni [Revolution in learning]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Kaneman, D. (2017). Myslennia shvydke y povilne [Thinking, fast and slow]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Lazorenko, T. V., & Lazarenko, M. P. (2018). Kohnityvnyi menedzhment yak innovatsiina stratehiia upravlinnia orhanizatsiieiu [Cognitive management as an innovative strategy for organization management]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 4. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2018/57.pdf [in Ukrainian].

Medina, D. (2016). Pravyla rozvytku mozku dytyny [Brain rules for baby]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Nesterova, M. (2015). Informatsiino-kohnityvni tekhnolohii v systemi vyshchoi osvity suspilstva znan [Informational-cognitive technologies in the higher education system of knowledge society]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher Education of Ukraine], 1, 40-45. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_1_7 [in Ukrainian].

Onopriienko, M. V. (2011). Fenomen kohnityvnoi nauky i tekhnolohii. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu [The phenomenon of cognitive science and technology. Bulletin of the National Aviation University]. Filosofiia. Kulturolohiia [Philosophy. Cultural Studies], 1, 68-72 [in Ukrainian].

Sigel, D., & Braison, T. (2017). Sekrety mozku. 12 stratehii rozvytku dytyny [The Power and Purpose of the Teenage Brain]. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Cherniavska, I. M., & Tsivan, I. E. (2023). Sutnist ta metodychnyi instrumentarii kohnityvnoho menedzhmentu [Essence and methodological toolkit of cognitive management]. Modern Economics, 37, 101-107. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V37(2023)-15 [in Ukrainian].

Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovett, M. C., & Norman, M. K. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. John Wiley & Sons.

Frank, M. J., & Badre, D. (2015). How cognitive theory guides neuroscience. Cognition, 135, 14-20.

Girard, J., & Girard, J. (2015). Defining knowledge management: Toward an applied compendium. Online Journal of Applied Knowledge Management, 3 (1).

Hill, N. M., & Schneider, W. (2006). Brain changes in the development of expertise: Neuroanatomical and neurophysiological evidence about skill-based adaptations. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 653-682). Cambridge University Press.

Neal, T. M. (2023). Metacognition: Thinking about thinking. In S. I. Pereira, & M. A. F. Rodrigues (Eds.), Strategies and considerations for educating the academically gifted (pp. 95-115). IGI Global.

Sandi, C. (2013). Stress and cognition. Wiley Interdisciplinary Reviews. Cognitive Science, 4 (3), 245-261. DOI: https://doi.org/10.1002/wcs.1222

Tezer, M. (2024). Cognition and metacognition in education. IntechOpen. DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.11485

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Бондар, Т. О. (2024). Когнітивний менеджмент для сучасного педагога: інструментарій у часи невизначеності . Імідж сучасного педагога, (3(216), 14–19. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-14-19