Формування професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти: комунікативний аспект

Автор(и)

  • Малохат Шаріпбаєвна Курбанова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0000-7868-069X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-137-143

Ключові слова:

викладач; імідж; комунікативна компетентність; спілкування; освітні, педагогічні науки; риторика; фахівець; якості

Анотація

Визначено роль комунікативної компетентності у формуванні професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук. З’ясовано, що на сучасному етапі така трудова функція викладача закладу вищої освіти, як комунікація, відіграє важливу роль у формуванні його професійного іміджу. На підставі досліджень науковців виокремлено групи пріоритетних якостей, що формують позитивний імідж педагога (комунікабельність, емпатійність, рефлексивність, красномовність) і складають матрицю природних обдарувань особистості. Доведено, що комунікативна компетентність допомагає побудувати позитивний імідж викладача, яка набувається у контексті професійної діяльності, а життєвий досвід і загальна ерудиція сприяють її розвитку. Обґрунтовано доцільність викладання дисципліни «Педагогічна риторика» у підготовці майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук (має на меті надати систематизовані знання з теоретичних засад педагогічної риторики та сформувати практичні вміння у педагогічному спілкуванні). Наведено фактори, що сприяють формуванню професійного іміджу (досвід, манера поведінки, навички спілкування та етична поведінка) й способи позитивного впливу ефективної комунікативної компетентності на професійний імідж викладача в аудиторії та поза нею.

Біографія автора

Малохат Шаріпбаєвна Курбанова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірантка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Білик Н. І. Комунікативна компетентність керівників закладів загальної середньої освіти в умовах Нової української школи. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. Вип. 6 (11). URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146 DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04

Воят Л. І. Особливості професійної комунікації в діяльності педагогічних працівників галузевої освіти Національної поліції України. Юридична психологія. 2021. № 1 (28). С. 26–33. DOI: https://doi.org/10.33270/03212801.26

Грень Л. М., Грибко О. В. Комунікативний компонент лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування: шляхи формування. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2021. № 2. С. 33–38.

Грень Л. М., Курбанова М. Ш. Шляхи формування професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти: порівняльний аналіз вітчизняного і зарубіжного досвіду. Теорія і практика управління соціальними системами. 2022. № 4. С. 26–39.

Коркішко А. В. Педагогічні умови формування професійного іміджу майбутніх магістрів педагогіки вищої школи : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2018. 357 с.

Ковальська Н. М., Богадьорова Л. М. Особливості ділового спілкування в освітньому середовищі: психолого-педагогічний аспект. Педагогічний Альманах. 2021. № 46. С. 132–139. DOI: 10.37915/pa.vi46.119.

Курбанова М. Ш. Роль медіативної компетентності у формуванні професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 16 – 18 березня 2023 р.) / Харк. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди. Харків, 2023. С. 490–492.

Лосієвська О. Розвиток комунікативних компетенцій професіоналізму у майбутнього фахівця гуманітарного профілю. URL: https://www.researchgate.net/publication/342933972_Rozvitok_komunikativnih_kompetencij_profesionalizmu_u_majbutnogo_fahivca_gumanitarnogo_profilu

Марченко В. С. Формування професійного іміджу сучасного вчителя. Наука і освіта. 2016. № 1. С. 120–125.

Міністерство освіти і науки пропонує для громадського обговорення проєкт професійного стандарту «Викладач закладу вищої освіти» (нова редакція). URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profesijnogo-standartu-vikladach-zakladu-vishoyi-osviti-nova-redakciya

Равчина Т. Концептуальні засади педагогічної підготовки викладача вищої школи в контексті сучасних освітніх викликів. Освітні обрії. 2020. Вип. 50, № 1. С. 27–31. DOI: http://dx.doi.org/10.15330/obrii.50.1.27-31.

Сингаївська І., Архипчук І. Особливості дослідження взаємодії та ділового спілкування в колективі фінансової служби організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. № 3 (27). С. 142–148.

Ценко М. Б. Формування комунікативної компетентності майбутніх юристів. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2014. № 4 (23). С. 41–50.

Чистяков С., Франчук Ю. Особливості міжособистісної взаємодії у колективах прикордонних підрозділів. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Психологічні науки. 2016. № 3. С. 244–256.

Шкільнюк В. В. Комунікація як складова професійної компетенції майбутнього фахівця. Актуальні питання сучасного соціогуманітарного знання : матеріали VІ Всеукр. міждисциплінарної наук.-практ. конф. студентів і молодих вчених / за заг. ред. Н. І. Моісєєвої. Харків, 2020. С. 135–136.

Bilyk N. I. Сommunicative competence as a professional quality of teacher for general secondary education. Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine : monograph / edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. Vienna : Premier Publishing, 2019. P. 191–201.

Kachailo Kostiantyn, Hren Larysa. Culture of business communication of future doctors and its formation in institutions of higher education. Лідери ХХІ століття. Погляд у майбутнє : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 26-27 жовтня 2023 р. / за заг. ред. О. Г. Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. С. 108–109.

Torres-Gordillo J. J., Guzmán-Simón F., García-Ortiz B. Communicative competence assessment for learning: The effect of the application of a model on teachers in Spain. PLoS ONE. 2020. No. 15(5). P. e0233613.

Zaplatynska A., Zavadska T., Oliinyk H., Pavelkiv R., Panchenko T., Sichkar S., Vasylieva-Khalatnykova M. Justification of the professional image for the development of the educator's professional image. Journal of Entrepreneurship Education. 2020. No. 23 (1).

References

Bilyk, N. I. (2019). Komunikatyvna kompetentnist kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Communicative competence of heads of general secondary education institutions in the conditions of the New Ukrainian School]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 6 (11). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/146 DOI https://doi.org/10.33296/2707-0255-6(11)-04 [in Ukrainian].

Voiat, L. I. (2021). Osoblyvosti profesiinoi komunikatsii v diialnosti pedahohichnykh pratsivnykiv haluzevoi osvity Natsionalnoi politsii Ukrainy [Peculiarities of professional communication in the activities of pedagogical workers of branch education of the National Police of Ukraine]. Yurydychna psykholohiia [Legal psychology], 1 (28), 26-33. DOI: https://doi.org/10.33270/03212801.26 [in Ukrainian].

Hren, L. M., & Hrybko, O. V. (2021). Komunikatyvnyi komponent liderskoho potentsialu derzhavnykh sluzhbovtsiv ta posadovykh osib mistsevoho samovriaduvannia: shliakhy formuvannia [Communicative component of leadership potential of civil servants and local self-government officials: ways of formation]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho suspilstva [Bulletin of the National Technical University "KhPI". Actual problems of the development of Ukrainian society], 2, 33-38 [in Ukrainian].

Hren, L. M., & Kurbanova, M. Sh. (2022). Hliakhy formuvannia profesiinoho imidzhu maibutnoho fakhivtsia osvitnikh, pedahohichnykh nauk u zakladakh vyshchoi osvity: porivnialnyi analiz vitchyznianoho i zarubizhnoho dosvidu [Ways of forming the professional image of a future specialist in educational and pedagogical sciences in institutions of higher education: a comparative analysis of domestic and foreign experience]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 4, 26-39 [in Ukrainian].

Korkishko, A. V. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoho imidzhu maibutnikh mahistriv pedahohiky vyshchoi shkoly [Pedagogical conditions for the formation of the professional image of future masters of pedagogy of a higher school]. (PhD diss.). Sloviansk [in Ukrainian].

Kovalska, N. M., & Bohadorova, L. M. (2021). Osoblyvosti dilovoho spilkuvannia v osvitnomu seredovyshchi: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Peculiarities of business communication in the educational environment: psychological and pedagogical aspect]. Pedahohichnyi Almanakh [Pedagogical Almanac], 46, 132-139. DOI: 10.37915/pa.vi46.119 [in Ukrainian].

Kurbanova, M. Sh. (2023). Rol mediatyvnoi kompetentnosti u formuvanni profesiinoho imidzhu maibutnoho fakhivtsia osvitnikh, pedahohichnykh nauk u zakladakh vyshchoi osvity [The role of mediative competence in forming the professional image of a future specialist in educational and pedagogical sciences in higher education institutions]. In Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the conditions of modern challenges: theory and practice]: materialy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 490-492). Kharkiv [in Ukrainian].

Losiievska, O. Rozvytok komunikatyvnykh kompetentsii profesionalizmu u maibutnoho fakhivtsia humanitarnoho profiliu [Development of communicative competences of professionalism in the future specialist of the humanitarian profile].

Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/342933972_Rozvitok_komunikativnih_kompetencij_profesionalizmu_u_majbutnogo_fahivca_gumanitarnogo_profilu [in Ukrainian].

Marchenko, V. S. (2016). Formuvannia profesiinoho imidzhu suchasnoho vchytelia [Formation of the professional image of a modern teacher]. Nauka i osvita [Science and education], 1, 120-125 [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky proponuie dlia hromadskoho obhovorennia proiekt profesiinoho standartu «Vykladach zakladu vyshchoi osvity» (nova redaktsiia) [The Ministry of Education and Science offers for public discussion the draft professional standard "Teacher of a higher education institution" (new edition)]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profesijnogo-standartu-vikladach-zakladu-vishoyi-osviti-nova-redakciya [in Ukrainian].

Ravchyna, T. (2020). Kontseptualni zasady pedahohichnoi pidhotovky vykladacha vyshchoi shkoly v konteksti suchasnykh osvitnikh vyklykiv [Conceptual principles of pedagogical training of higher school teachers in the context of modern educational challenges]. Osvitni obrii [Educational horizons], 50, 1, 27-31. DOI: http://dx.doi.org/10.15330/obrii.50.1.27-31 [in Ukrainian].

Synhaivska, I., & Arkhypchuk, I. (2022). Osoblyvosti doslidzhennia vzaiemodii ta dilovoho spilkuvannia v kolektyvi finansovoi sluzhby orhanizatsii [Peculiarities of the study of interaction and business communication in the team of the financial service of the organization]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia [Organizational psychology. Economic psychology], 3 (27), 142-148 [in Ukrainian].

Tsenko, M. B. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv [Formation of communicative competence of future lawyers]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia [Bulletin of the National University "Law Academy of Ukraine named after Yaroslav the Wise". Philosophy, philosophy of law, political science, sociology], 4 (23), 41-50 [in Ukrainian].

Chystiakov, S., & Franchuk, Yu. (2016). Osoblyvosti mizhosobystisnoi vzaiemodii u kolektyvakh prykordonnykh pidrozdiliv [Peculiarities of interpersonal interaction in teams of border units]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Psykholohichni nauky [Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Psychological sciences], 3, 244-256 [in Ukrainian].

Shkilniuk, V. V. (2020). Komunikatsiia yak skladova profesiinoi kompetentsii maibutnoho fakhivtsia. [Communication as a component of the professional competence of the future specialist]. In N. I. Moisieieva (Ed.), Aktualni pytannia suchasnoho sotsiohumanitarnoho znannia [Current issues of modern socio-humanitarian knowledge]: materialy VI Vseukrainskoi mizhdystsyplinarnoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv i molodykh vchenykh (pp. 135-136). Kharkiv [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2019). Сommunicative competence as a professional quality of teacher for general secondary education. In S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina (Eds.), Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine: monograph (pp. 191-201). Vienna: Premier Publishing.

Kachailo, Kostiantyn, & Hren, Larysa. (2023). Culture of business communication of future doctors and its formation in institutions of higher education. In O. H. Romanovskyi (Ed.), Lidery XXI stolittia. Pohliad u maibutnie [Leaders of the 21st century. A look into the future]: materialy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 108-109). Kharkiv.

Torres-Gordillo, J. J., Guzmán-Simón, F., & García-Ortiz, B. (2020). Communicative competence assessment for learning: The effect of the application of a model on teachers in Spain. PLoS ONE, 15(5), e0233613.

Zaplatynska, A., Zavadska, T., Oliinyk, H., Pavelkiv, R., Panchenko, T., Sichkar, S., & Vasylieva-Khalatnykova, M. (2020). Justification of the professional image for the development of the educator's professional image. Journal of Entrepreneurship Education, 23 (1).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Курбанова, М. Ш. (2024). Формування професійного іміджу майбутнього фахівця освітніх, педагогічних наук у закладах вищої освіти: комунікативний аспект . Імідж сучасного педагога, (2(215), 137–143. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-137-143

Номер

Розділ

КАЛЕЙДОСКОП МОВ