SWOT-аналіз професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України

Автор(и)

  • Геннадій Семенович Черевичний Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9094-8732

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-88-95

Ключові слова:

Swot-аналіз; професійна підготовка майбутніх учителів історії; університети України; історична освіта; загальна середня освіта; цифровізація освітнього процесу

Анотація

Розглянуто стан професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України в контексті цифровізації освіти. Автором враховано сьогоденні соціально-турбулентні особливості, спричинені введенням в Україні воєнного стану з урахуванням об’єктивних ціннісних переосмислень та усвідомлень майбутніми вчителями історії власної місії у наданні поколінням нащадків історичного досвіду та нарисів сучасної новітньої історії становлення української незалежності. Наголошено на актуалізації проблеми національної ідентичності майбутніх учителів історії. Представлено елементи Swot-аналізу професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України. Враховано досвід історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, зокрема кафедри новітньої історії України, де автор здійснює безпосередньо власну педагогічну діяльність. Swot-аналіз наводиться на виконання завдань докторського дослідження для з’ясування основних факторів й запитів сьогодення, що впливають на якість освітнього процесу в умовах воєнних реалій, а також чинників, що прогнозовано задаватимуть певних трансформаційних змін саме професійній підготовці майбутніх учителів історії в університетах України. Автором проаналізовано реалії, встановлено загрози, визначено можливості й визначено стратегічні вектори розвитку системи підготовки учителів-істориків для загальної середньої освіти.

Посилання

Аблєєва І. Ю., Пляцук Л. Д. Swot-аналіз соціо-економіко-екологічних систем : навч. посіб. Суми : Сумський державний університет, 2022. 229 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/90467/3/Ablieieva_analiz.pdf (дата звернення: 28.02.2024).

Бужанська М. В. Swot-аналіз − основа самооцінювання педагогічної діяльності. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2023. № 72. С. 22–29. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1205-2023-72-03.

Вербовська Л. С., Степанюк Г. С., Кушлик О. Ю. Використання методики Swot-аналізу при розробці стратегії інтернаціоналізації закладів вищої освіти. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. 2019. Вип. 1 (19). С. 142–154. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-1(19)-142-154.

Горпинченко О. В. Swot-аналіз процесу трансформації професійного розвитку працівників в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.61 (дата звернення: 02.02.2024).

Ісаєнко В. М. Swot-аналіз і аналіз прогалин (GAP-аналіз) політик, програм, планів і законодавчих актів у галузі освіти й науки та підготовка рекомендацій щодо їх удосконалення відповідно до положень Конвенцій Ріо. Херсон : ФОП Грінь Д.С., 2016. 106 с.

Клименко А. Використання матричних методів аналізу в інформаційній діяльності сучасного викладача іноземної мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2016. Вип. 4. C. 79–85. URL: http://nzp.tnpu.edu.ua/article/view/93863

Мартиненко О. В., Чкана Я. О. Swot-аналіз використання фасилітативного підходу при навчанні математичних дисциплін майбутніх учителів математики. Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наук. праць. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка. 2022. № 1(19). С. 176–183. URL: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12319 (дата звернення: 02.02.2024).

Скиба Ю. Swot-аналіз як інструмент виявлення науково-педагогічного потенціалу українських університетів. Освітологічний дискурс. 2020. Вип. 3. С. 86–109. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.6.

Стець В., Борисенко З. Проблема підвищення якості професійної підготовки педагогічних кадрів у сучасних умовах. Молодь і ринок. 2023. № 11 (219). DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296639.

Rostoka M. et al. Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Vol. 13(3), P. 548–567. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/466.

References

Ablieieva, I. Yu., & Pliatsuk, L. D. (2022). Swot-analiz sotsio-ekonomiko-ekolohichnykh system [SWOT analysis of socio-economic and ecological systems]: navchalnyi posibnyk. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet. Retrieved from https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/90467/3/Ablieieva_analiz.pdf [in Ukrainian].

Buzhanska, M. V. (2023). Swot-analiz − osnova samootsiniuvannia pedahohichnoi diialnosti [SWOT analysis is the basis of self-evaluation of pedagogical activity]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky [Bulletin of the Lviv University of Trade and Economics. Economic sciences], 72, 22-29. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1205-2023-72-03 [in Ukrainian].

Verbovska, L. S., Stepaniuk, H. S., & Kushlyk, O. Yu. (2019). Vykorystannia metodyky Swot-analizu pry rozrobtsi stratehii internatsionalizatsii zakladiv vyshchoi osvity [The use of the SWOT analysis method in the development of the internationalization strategy of higher education institutions]. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu. Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti [Scientific Bulletin of the Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. Economics and management in the oil and gas industry], 1 (19), 142-154. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-1(19)-142-154 [in Ukrainian].

Horpynchenko, O. V. (2019). Swot-analiz protsesu transformatsii profesiinoho rozvytku pratsivnykiv v Ukraini [Swot analysis of the process of transformation of professional development of employees in Ukraine]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 2. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.2.61 [in Ukrainian].

Isaienko, V. M. (2016). Swot-analiz i analiz prohalyn (GAP-analiz) polityk, prohram, planiv i zakonodavchykh aktiv u haluzi osvity y nauky ta pidhotovka rekomendatsii shchodo yikh udoskonalennia vidpovidno do polozhen Konventsii Rio [SWOT analysis and gap analysis (GAP analysis) of policies, programs, plans and legislation in the field of education and science and preparation of recommendations for their improvement in accordance with the provisions of the Rio Conventions]. Kherson: FOP Hrin D. S. [in Ukrainian].

Klymenko, A. (2016). Vykorystannia matrychnykh metodiv analizu v informatsiinii diialnosti suchasnoho vykladacha inozemnoi movy [The use of matrix methods of analysis in the information activity of a modern foreign language teacher]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 4, 79-85. Retrieved from http://nzp.tnpu.edu.ua/article/view/93863. [in Ukrainian].

Martynenko, O. V., & Chkana, Ya. O. (2022). Swot-analiz vykorystannia fasylitatyvnoho pidkhodu pry navchanni matematychnykh dystsyplin maibutnikh uchyteliv matematyky [Swot-analysis of the use of a facilitative approach in the teaching of mathematical disciplines of future mathematics teachers]. In Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity [Current issues of science and mathematics education]: zbirnyk nauk. prats (No. 1 (19), pp. 176-183). Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka. Retrieved from http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12319 [in Ukrainian].

Skyba, Yu. (2020). Swot-analiz yak instrument vyiavlennia naukovo-pedahohichnoho potentsialu ukrainskykh universytetiv [SWOT analysis as a tool for identifying the scientific and pedagogical potential of Ukrainian universities]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 3, 86-109. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.6. [in Ukrainian].

Stets, V., & Borysenko, Z. (2023). Problema pidvyshchennia yakosti profesiinoi pidhotovky pedahohichnykh kadriv u suchasnykh umovakh [The problem of improving the quality of professional training of pedagogical personnel in modern conditions]. Molod i rynok [Youth and the market], 11 (219). DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296639. [in Ukrainian].

Rostoka, M. et al. (2021). Philosophy of a Transdisciplinary Approach in Designing an Open Information and Educational Environment of Institutions of Higher Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(3), 548-567. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/466.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Черевичний, Г. С. (2024). SWOT-аналіз професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах України . Імідж сучасного педагога, (2(215), 88–95. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-88-95