Розвиток креативного потенціалу дітей з особливими освітніми потребами

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-144-149

Ключові слова:

аутизм; діти з особливими освітніми потребами; інклюзивне навчання; інклюзивна освіта; інклюзивне середовище; креативність; креативний потенціал; креативний підхід; методика TEACCH

Анотація

Присвячено дослідженню розвитку креативного потенціалу дітей з особливими освітніми потребами (далі – ООП). Зазначається, що креативність може стати ефективним інструментом для створення інклюзивного освітнього простору. Розкривається роль і значення методики TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children) у навчанні та підтримці дітей з аутизмом. Звертається увага на особливості розвитку таких дітей та можливості структурованого навчання за допомогою методики TEACCH. Аналізуються результати досліджень щодо впливу цієї методики на розвиток дітей з аутизмом та їхню соціалізацію у соціумі. Підкреслюється важливість індивідуального підходу та структурованого середовища для досягнення успіху у навчанні та адаптації дітей з аутизмом. У науковому доробку подаються практичні рекомендації для підтримки інтеграції та успішного навчання дітей з ООП, а також обґрунтовані висновки щодо ефективності та значущості застосування методики TEACCH у навчанні та підтримці дітей з аутизмом. Стаття може бути корисною для педагогів, спеціалістів у галузі інклюзивної освіти, батьків дітей з аутизмом, дослідників, які цікавляться розвитком креативності та освітою дітей-аутистів.

Біографії авторів

Лілія Миколаївна Потапюк, Луцький національний технічний університет

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри соціогуманітарних технологій

Ангеліна Олегівна Лук’янчук, Луцький національний технічний університет

студентка другого (магістерського) рівня вищої освітиза спеціальністю «Педагогічні та педагогічні науки»

Посилання

Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах. журн. 2023. № 6 (213). С. 58–66.

Гоцуляк Н. Є., Славіна Н. С., Ренке С. О. Креативність як показник розвитку професійної діяльності викладача ЗВО. Проблеми психології : збірник наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ ; Житомир, 2019. Том VІ: Психологія обдарованості, вип. 15. С. 156–162.

Дмитренко К. А., Коновалова М. В. Працюємо з «особливою» дитиною в «звичайній» школі. Харків : ВГ «Основа», 2020. 120 с.

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.

Міщиха Л. П. Креативність як вагома характеристика інноваційної діяльності викладача вищої школи. Актуальні проблеми психології. Психологія творчості. 2019. Т. 12, вип. 26. С. 194–202.

Потапюк Л. М. Організація інклюзивної освіти у вітчизняному просторі. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2021. № 1 (21). С. 119–126.

Ярмола Н. А., Тороп К. С. Системоутворювальна роль компетентностей в організації навчального процесу для дітей з особливими потребами. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2021. Вип. 40. С. 99–106. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34964

Virues-Ortega J., Julio F., Pastor R. The TEACCH program for children and adults with autism: A meta-analysis of intervention studies. Clinical Psychology Review. 2013. Р. 940–953.

Shostak O., Nikolenko I., Sereda I., Pushkarova T., Potapiuk L. Formation of an inclusive approach in the education of children with special educational needs (ukrainian experience). Conhecimento & Diversidade, Niterói. 2023. Vol. 15, no. 38 Jul./Set. P. 280–305.

Yarmola N. А., Torop K. S. Тhe current state of the system of general secondary education of children with special educational needs in Ukraine. Pedagogical and psychological sciences: regularities and development trends. Riga : Baltija Publishing, 2020. P. 452–469.

References

Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkluzyvnoho navchannia [Managerial competence of the head of a general secondary school in creating conditions for inclusive education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (213), 58-66 [in Ukrainian].

Hotsulyak, N. Ye., Slavina, N. S., & Renke, S. O. (2019). Kreatyvnist yak pokaznyk rozvytku profesiinoi diialnosti vykladacha ZVO [Creativity as an indicator of the development of the professional activity of the teacher of higher education]. In Problemy psykholohii [Problems of psychology]: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy (Vol. VI: Psykholohiia obdarovanosti, is. 15, pp. 156-162). Kyiv; Zhytomyr [in Ukrainian].

Dmytrenko, K. A., & Konovalova, M. V. (2020). Pratsiuiemo z «osoblyvoiu» dytynoiu v «zvychainii» shkoli [We work with a «special» child in a «normal» school]. Kharkiv: VH «Osnova» [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Education of children with special educational needs in an inclusive environment: educationa]: navch. posib. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Mishchykha, L. P. (2019). [Kreatyvnist yak vahoma kharakterystyka innovatsiinoi diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Creativity as an essential feature of lecturer's innovational activity]. Aktualni problemy psykholohii. Psykholohiia tvorchosti [Current issues of psychology. Psychology of creativity], 12 (26), 194-202 [in Ukrainian].

Potapiuk L. M. (2021). Orhanizatsiia inkliuzyvnoi osvity u vitchyznianomu prostori [Organisation of inclusive education in the domestic space]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and Psychology. Pedagogical sciences], 1 (21), 119-126 [in Ukrainian].

Yarmola, N. A., Torop, K. S. (2021). Systemoutvoriuvalna rol kompetentnostei v orhanizatsii navchalnoho protsesu dlia ditei z osoblyvymy potrebamy [The system-forming role of competence in the organization of the scientific process for children with special needs]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova [Scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanov], 40: Korektsiina pedahohika, 99-106 [in Ukrainian].

Virues-Ortega, J., Julio, F., & Pastor, R. (2013). The TEACCH program for children and adults with autism: A meta-analysis of intervention studies. Clinical Psychology Review, 940-953.

Shostak, O., Nikolenko, I., Sereda, I., Pushkarova, T., & Potapiuk, L. (2023). Formation of an inclusive approach in the education of children with special educational needs (ukrainian experience). Conhecimento & Diversidade, Niterói, 15, 38 Jul./Set, 280-305.

Yarmola, N. А., & Torop, K. S. (2020). Тhe current state of the system of general secondary education of children with special educational needs in Ukraine. In Pedagogical and psychological sciences: regularities and development trends (pp. 452-469). Riga: Baltija Publishing.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Потапюк, Л. М., & Лук’янчук, А. О. (2024). Розвиток креативного потенціалу дітей з особливими освітніми потребами. Імідж сучасного педагога, (2(215), 144–149. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-144-149

Номер

Розділ

ПОРАДИ СПЕЦІАЛІСТА