Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання

Автор(и)

  • Надія Іванівна Білик Полтавська академія неперервної освіти ім.М.В.Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2344-5347

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66

Ключові слова:

інклюзивне навчання; діти з особливими потребами; управлінська компетентність керівника закладу загальної середньої освіти; умовиорганізації інклюзивного навчання; інклюзивний клас

Анотація

Доведено, що знання керівником закладу загальної середньої освіти нормативно-правової бази щодо організації інклюзивного освітнього середовища – запорука коректної реалізації всіх необхідних для цього кроків і налагодження якісного освітнього процесу. Орієнтація керівника в законодавстві підсилює узгодженість дій, планування, контроль результатів, а також є беззаперечним захистом від дискримінації, упередженого ставлення до учня з особливими освітніми потребами, некомпетентних розпоряджень чи намірів.

Підтверджено, що інклюзивне навчання це система освітніх послуг, ґарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Визначено принципи інклюзивного навчання: кожна дитина має право на освіту; кожна дитина має унікальні особливості, інтереси, здібності та навчальні потреби; освітні програми мають брати до уваги широке різноманіття характеристик і потреб дітей; діти з особливими освітніми потребами повинні мати доступ до навчання у звичайних освітніх установах; школи, дитячі садки та інші заклади освіти зобов’язані створити умови навчання, що забезпечують потреби дитини; звичайні заклади освіти є найефективнішим методом навчання з точки зору забезпечення потреб дитини, протидії дискримінації та розподілу державних коштів.

Виокремлено умови забезпечення якісного інклюзивного навчання: визначення особливих освітніх потреб дитини; підвищення кваліфікації педагогічних працівників; створення інклюзивного освітнього простору; надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг; забезпечення учнів спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку; здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання із обов’язковим залученням батьків до освітнього процесу; наявність достатнього фінансування та доступної інформаційної, матеріально-технічної бази та інфраструктури.

Зазначено, що управлінська компетентність керівника ЗЗСО визначається головним чином наявним рівнем професійної освіти, досвідом, індивідуально-психічними особливостями (темперамент, характер, соціально-психологічні, професійно-ділові, адміністративно-організаторські, вольові якості), мотивацією професійної діяльності й неперервної освіти, самовдосконаленням і рефлексією, рівнем творчого потенціалу.

Біографія автора

Надія Іванівна Білик, Полтавська академія неперервної освіти ім.М.В.Остроградського

докторка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти

Посилання

Білик Н. І. Неперервність як провідний примус розвитку управлінської компетентності керівника закладу освіти. Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 2‐го Міжнародного наукового форуму / [за заг. ред. Г. В. Єльникової; ред. кол. : О. Л. Ануфрієва, Л. О. Бачієва, В. М. Гладкова, З. В. Рябова ; упоряд. Я. Й. Васильченко]. Київ ; Харків ; Запоріжжя, 2023. С. 103–109. URL: ФОРУМ_тези_друк_сайт_2023.pdf (iitta.gov.ua)

Білик Н. І. Розвиток професійної компетентності керівників шкіл у регіональній освітній системі. Розвиток професійної компетентності керівників шкіл у системі післядипломної педагогічної освіти в умовах упровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти : електрон. зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. (м. Харків, 10 квітня 2018 р.). Харків : Харківська академія неперервної освіти, 2018. С. 22–25. URL: http://ftp.edu-post-diploma.kharkov.ua/FTP/conf-hano/zbirn_Profkompet_ker_ZZSO_NUS_Derzhstandart.zip

Білянін Г. І. Управлінська компетентність менеджера в системі безперервної освіти. Народна освіта. 2013. Вип. 3 (21). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1508

Гета А. В., Заіка В. М., Коваленко В. В. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання : навч. посіб. / за заг. ред. Ю. Г. Носенко. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с. URL: http://surl.li/amncx

Єсікова І. В. Дидактичні умови використання ІКТ в інклюзивному середовищі закладів загальної середньої освіти. Open educational e-environment of modern University. 2021. № 11. С. 62–70. URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2021.115/383

Кас’яненко О. М., Лалак Н. В., Фенчак Л. М. Інклюзивне дистанційне навчання в сучасному освітньому просторі: способи організації, шляхи, методи, ефективність. Перспективи та інновації науки. Педагогіка. Психологія. Медицина. 2022. № 9 (14). С. 149–159. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-149-159

Литвин І. М., Басик В. В., Гавриленко Т. Л., Галушко М. І. Розвиток професійних компетентностей педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами : навч.-метод. посіб. Черкаси : КНЗ «ЧОІПОПП ЧОР», 2020. 80 с.

Методичні рекомендації щодо застосування професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/metod.rekom.pdf

Олешко П., Кінах Н. Структура управлінської компетентності керівника освітнього закладу в системі післядипломної педагогічної освіти. Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 9 (38). С. 113–132. DOI: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐9(38)‐113‐132

Порадник батькам: практичні рекомендації під час дистанційного навчання дітей з інтелектуальними порушеннями : навч.-метод. посіб. / О. Чеботарьова, Г. Блеч, І. Бобренко, І. Гладченко, О. Мякушко, І. Сухіна, С. Трикоз ; за заг. ред. О. Чеботарьової. Київ : ІСПП ім. Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 154 c. URL: http://surl.li/gwabx

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text

Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 н. р. : Лист Міністерства освіти і науки України від 06.09.2022 № 1/10258-22. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1025729-22#Text

Про освіту : Закон України № 2145-VIII від 05 вересня 2017 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Троян І. Не дитина має прилаштовуватися до шкільних умов, а школа має створити умови, необхідні для дитини: які зміни чекають на інклюзивне навчання в Україні. URL: https://nus.org.ua/articles/ne-dytyna-maye-prylashtovuvatysya-do-shkilnyh-umov-a-shkola-maye-stvoryty-umovy-neobhidni-dlya-dytyny-yaki-zminy-chekayut-na-inklyuzyvne-navchannya-v-ukrayini/?fbclid=IwAR0kjycKwbcVpEsPZbe8tqL81LklALfNwpbXYvwTLYiIW4bHyYvHOr00YC8

Уряд спростив умови організації інклюзивного навчання. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-sprostiv-umovi-organizaciyi-inklyuzivnogo-navchannya

Хіля А. В. Особливі умови організації інклюзивного навчання в онлайн-форматі. Актуальні питання суспільних та гуманітарних наук : зб. матеріалів ХІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конференції / за заг. ред. А. С. Полякова. Глухів, 2021. С. 45–47. URL: https://drive.google.com/file/d/1uKzc6TyC2Tlf0hD497sox1LiG0gBsuV2/view

Що таке інклюзивне навчання? URL: https://mon.gov.ua/ua/prosto-pro-inklyuzivnu-osvitu

Якісне інклюзивне навчання: to do list для директора школи. URL: https://sqe.gov.ua/yakisne-inklyuzivne-navchannya-to-do-list-dlya-dir/

References

Bilyk, N. I. (2023). Neperervnist yak providnyi prymus rozvytku upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zakladu osvity [Continuity as a leading force in the development of managerial competence of the head of an educational institution]. In H. V. Yelnykova (Ed.), Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zb. materialiv (tez dopovidei) 2‐ho Mizhnarodnoho naukovoho forumu (pp. 103-109). Kyiv; Kharkiv; Zaporizhzhia. Retrieved from FORUM_tezy_druk_sait_2023.pdf (iitta.gov.ua) [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2018). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti kerivnykiv shkil u rehionalnii osvitnii systemi [Development of professional competence of school leaders in the regional educational system]. In Rozvytok profesiinoi kompetentnosti kerivnykiv shkil u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v umovakh uprovadzhennia novoho Derzhavnoho standartu pochatkovoi zahalnoi osvity [The development of the professional competence of school leaders in the system of postgraduate pedagogical education in the conditions of the implementation of the new State standard of primary general education]: elektron. zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. (pp. 22-25). Kharkiv: Kharkivska akademiia neperervnoi osvity. Retrieved from http://ftp.edu-post-diploma.kharkov.ua/FTP/conf-hano/zbirn_Profkompet_ker_ZZSO_NUS_Derzhstandart.zip [in Ukrainian].

Bilianin, H. I. (2013). Upravlinska kompetentnist menedzhera v systemi bezperervnoi osvity [Managerial competence of a manager in the system of continuous education]. Narodna osvita [Public education], 3 (21). Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1508 [in Ukrainian].

Heta, A. V., Zaika, V. M., & Kovalenko, V. V. (2018). Suchasni zasoby IKT pidtrymky inkliuzyvnoho navchannia [Modern ICT tools for supporting inclusive education]: navch. posib. Poltava: PUET. Retrieved from http://surl.li/amncx [in Ukrainian].

Yesikova, I. V. (2021). Dydaktychni umovy vykorystannia IKT v inkliuzyvnomu seredovyshchi zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Didactic conditions for the use of ICT in the inclusive environment of general secondary education institutions]. Open educational e-environment of modern University, 11, 62-70. Retrieved from https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/2414-0325.2021.115/383 [in Ukrainian].

Kas’ianenko, O. M., Lalak, N. V., & Fenchak, L. M. (2022). Inkliuzyvne dystantsiine navchannia v suchasnomu osvitnomu prostori: sposoby orhanizatsii, shliakhy, metody, efektyvnist [Inclusive distance learning in the modern educational space: methods of organization, ways, methods, effectiveness]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika. Psykholohiia. Medytsyna [Perspectives and innovations of science. Pedagogy. Psychology. Medicine], 9 (14), 149-159. Retrieved from https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-149-159 [in Ukrainian].

Lytvyn, I. M., Basyk, V. V., Havrylenko, T. L., & Halushko, M. I. (2020). Rozvytok profesiinykh kompetentnostei pedahohichnykh pratsivnykiv, yaki pratsiuiut z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Development of professional competencies of pedagogical workers who work with children with special educational needs]: nav.-metod. posib. Cherkasy: KNZ «ChOIPOPP ChOR» [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo zastosuvannia profesiinoho standartu «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Methodological recommendations for the application of the professional standard "Head (director) of a general secondary education institution"]. Retrieved from https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/metod.rekom.pdf [in Ukrainian].

Oleshko, P., & Kinakh, N. (2020). Struktura upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka osvitnoho zakladu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The structure of managerial competence of the head of an educational institution in the system of postgraduate pedagogical education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Pedagogical sciences], 9 (38), 113-132. DOI https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐9(38)‐113‐132 [in Ukrainian].

Chebotarova, O. (Ed.). (2020). Poradnyk batkam: praktychni rekomendatsii pid chas dystantsiinoho navchannia ditei z intelektualnymy porushenniamy [Advisor to parents: practical recommendations during distance learning of children with intellectual disabilities]: navch.-metod. posib. Kyiv: ISPP im. Mykoly Yarmachenka NAPN Ukrainy. Retrieved from http://surl.li/gwabx [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [On the approval of the Procedure for the organization of inclusive education in institutions of general secondary education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15.09.2021 № 957. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u 2022/2023 n. r. [About the organization of the educational process of children with special educational needs in 2022/2023. p.]: Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 06.09.2022 № 1/10258-22. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1025729-22#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy № 2145-VIII vid 05 veresnia 2017 roku. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Troian, I. Ne dytyna maie prylashtovuvatysia do shkilnykh umov, a shkola maie stvoryty umovy, neobkhidni dlia dytyny: yaki zminy chekaiut na inkliuzyvne navchannia v Ukraini [It is not the child who must adapt to school conditions, but the school who must create the conditions necessary for the child: what changes await inclusive education in Ukraine]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/ne-dytyna-maye-prylashtovuvatysya-do-shkilnyh-umov-a-shkola-maye-stvoryty-umovy-neobhidni-dlya-dytyny-yaki-zminy-chekayut-na-inklyuzyvne-navchannya-v-ukrayini/?fbclid=IwAR0kjycKwbcVpEsPZbe8tqL81LklALfNwpbXYvwTLYiIW4bHyYvHOr00YC8 [in Ukrainian].

Uriad sprostyv umovy orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia [The government has simplified the conditions for organizing inclusive education]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-sprostiv-umovi-organizaciyi-inklyuzivnogo-navchannya [in Ukrainian].

Khilia, A. V. (2021). Osoblyvi umovy orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia v onlain-formati [Special conditions for the organization of inclusive education in the online format]. In A. S. Poliakova (Ed.), Aktualni pytannia suspilnykh ta humanitarnykh nauk [Current issues of social sciences and humanities]: zb. materialiv XI Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konferentsii (pp. 45-47). Hlukhiv. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1uKzc6TyC2Tlf0hD497sox1LiG0gBsuV2/view [in Ukrainian].

Shcho take inkliuzyvne navchannia? [What is inclusive education?]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/prosto-pro-inklyuzivnu-osvitu [in Ukrainian].

Yakisne inkliuzyvne navchannia: to do list dlia dyrektora shkoly [Quality inclusive education: to do list for the school director]. Retrieved from https://sqe.gov.ua/yakisne-inklyuzivne-navchannya-to-do-list-dlya-dir/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Білик, Н. І. (2023). Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання . Імідж сучасного педагога, (6(213), 58–66. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66