Формування естетичної культури майбутнього хореографа в неформальній мистецькій освіті

Автор(и)

  • Віталій Петрович Горголь Національний університет "Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка", Україна https://orcid.org/0009-0002-6646-9031

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-144-150

Ключові слова:

естетична культура; професійна підготовка майбутніх хореографів; спортивні бальні танці; команда формейшн; неформальна мистецька освіта; принцип конвергентності формальної і неформальної освіти

Анотація

Розглядаються теоретико-методичні аспекти формування естетичної культури майбутніх хореографів в команді формейшн (на прикладі народного ансамблю спортивного бального танцю «Грація», засновник, художній керівник і головний тренер – Петро Горголь) на засадах конвергентності формальної професійної і неформальної мистецької освіти. Сформульовано понятійно-термінологічний апарат дослідження. Систематизовано естетичні властивості формейшн (естетико-композиційні, естетико-виражальні, естетико-технічні, естетико-атрибутивні), на основі яких розроблено карту оцінювання виступу команди спортивного бального танцю. Така карта застосовується під час сприймання, оцінки танцювальної композиції, її створення, підготовки та обговорення результатів публічної презентації. Доведено, що карта оцінювання є одним з ефективних дидактичних засобів формування естетичної культури майбутніх хореографів.

Біографія автора

Віталій Петрович Горголь, Національний університет "Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка"

магістр хореографії, майстер спорту України зі спортивних танців, старший викладач кафедри хореографії і танцювальних видів спорту

Посилання

Благова Т. О. Розвиток хореографічної освіти в Україні: історико-педагогічний концепт : монографія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2020. 488 с.

Горголь П. С. Формейшн як синтез мистецтва і спорту. Художні практики та мистецька освіта у кроскультурному просторі сучасності : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 7-8 жовт. 2019 р.) / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2019. С. 30–34.

Гриценюк Р. А. Формейшн в танцювальному спорті: техніко-композиційні особливості. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. пр. / гол. ред. О. С. Афоніна. Київ : НАКККіМ, 2021. Вип. 40. С. 83–88.

Кеба М. Є. Естетична виразність спортивного бального танцю. Культура і сучасність : альманах. Київ : НАКККіМ, 2019. Вип. 2. С. 102–106.

Осадців Т. П. Система суддівства бальних (спортивних) танців : лекція для студентів ІІІ курсу ФПО спеціальності 024 Хореографія з дисципліни «Теорія і методика викладання бального танцю». Львів, 2018. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/16596/1/

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 024 Хореографія для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : наказ МОН України за № 358 від 04 березня 2020 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/024-choreografia-B.pdf

Сіньтін Лю. Виховання естетичної культури майбутніх хореографів у позааудиторній діяльності університету : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / Міжрегіон. акад. управління персоналом. Київ, 2017. 217 с.

Сотська Г. І. Теоретичні і методичні засади формування естетичної культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва в педагогічних університетах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ, 2014. 456 с.

Сулаєва Н. В. Конвергентність різних видів освіти студентів психолого-педагогічного факультету Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Естетика і етика педагогічної дії : збірник наук. пр. Полтава; Київ, 2018. Вип. 17. С. 119–127.

Сулаєва Н. В. Конвергентність формальної, неформальної та інформальної професійної освіти бакалаврів спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Змістовий складник формальної професійної освіти вчителів музичного мистецтва (І освітній рівень) : монографія / ПНПУ імені В. Г. Короленка ; ред. : Н. В. Сулаєва (наук. ред.), Г. С. Левченко (гол. ред.), О. О. Лобач (відповід. ред.). Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. С. 11–19.

Титаренко В. П. Теорія і практика формування естетичної культури майбутніх учителів трудового навчання засобами українських народних промислів : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Полтав. держ. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2010. 509 с.

Томашевський В. В. Теоретичні і методичні засади формування естетичної культури майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Хмельницька гуманітарно-пед. академія МОН України. Хмельницький, 2020. 792 с.

Шариков Д. І. Естетична теорія сучасного танцю та балету. Актуальні проблеми історії теорії та практики художньої культури. Мистецтвознавство : зб. наук. пр. Київ : НАКККіМ, 2013. Вип. 30. С. 232–238.

Holt J. Sport as art, dance as sport. AUC Kinanthropologica. 2017. Vol. 53, № 2. P. 138–145.

References

Blahova, T. O. (2020). Rozvytok khoreohrafichnoi osvity v Ukraini: istoryko-pedahohichnyi kontsept [Development of choreographic education in Ukraine: historical and pedagogical concept]: monohrafiia. Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].

Horhol, P. S. (2019). Formeishn yak syntez mystetstva i sportu [Formation as a synthesis of art and sport]. In Khudozhni praktyky ta mystetska osvita u kroskulturnomu prostori suchasnosti [Artistic practices and art education in the cross-cultural space of modernity]: materialy V Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 30-34). Poltava: Poltav. V. H. Korolenko nats. ped. un-t [in Ukrainian].

Hrytseniuk, R. A. (2021). Formeishn v tantsiuvalnomu sporti: tekhniko-kompozytsiini osoblyvosti [Formation in dance sports: technical and compositional features]. In Afonina, O. S. (Ed.), Mystetstvoznavchi zapysky [The artknowing notes]: zb. nauk. pr. (Vol. 40, pp. 83-88). Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Keba, M. Ye. (2019). Estetychna vyraznist sportyvnoho balnoho tantsiu [Aesthetic expressiveness of sports ballroom dance]. In Kultura i suchasnist [Culture and modernity]: almanakh (Vol. 2, pp. 102-106). Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Osadtsiv, T. P. (2018). Systema suddivstva balnykh (sportyvnykh) tantsiv [Ballroom (sports) dance judging system]: lektsiia. Lviv. Retrieved from https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/16596/1/ [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 024 Khoreohrafiia dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [About the approval of the standard of higher education in the specialty 024 Choreography for the first (bachelor) level of higher education]: nakaz MON Ukrainy za №358 vid 04 bereznia 2020 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/024-choreografia-B.pdf [in Ukrainian].

Sintin, Liu. (2017). Vykhovannia estetychnoi kultury maibutnikh khoreohrafiv u pozaaudytornii diialnosti universytetu [Education of Aesthetic Culture of Future Choreographers in Extracurricular Activity of the University]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Sotska, H. I. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v pedahohichnykh universytetakh [Theoretical and methodological principles of the formation of aesthetic culture of future teachers of fine arts in pedagogical universities]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2018). Konverhentnist riznykh vydiv osvity studentiv psykholoho-pedahohichnoho fakultetu Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Convergence of different types of education of students of the Faculty of Psychology and Pedagogy of the Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and ethics of pedagogical action]: zb. nauk. pr. (Is.17, pp. 119-127). Poltava; Kyiv [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2020). Konverhentnist formalnoi, neformalnoi ta informalnoi profesiinoi osvity bakalavriv spetsialnosti 014 Serednia osvita (Muzychne mystetstvo) [Convergence of formal, informal and informal professional education of bachelors in specialty 014 Secondary education (Musical art)]. In Sulaieva, N. V., Levchenko, H. S., Lobach, O. O. (Eds.), Zmistovyi skladnyk formalnoi profesiinoi osvity vchyteliv muzychnoho mystetstva (I osvitnii riven) [Content component of formal professional education of music teachers (I educational level)]: monohrafiia (pp. 11-19). Poltava: Poltava V. H. Korolenka NPU [in Ukrainian].

Tomashevskyi, V. V. (2020). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh dyzaineriv u zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and Methodical Principles of the Future Designers’ Aesthetic Culture Formation at Higher Educational Institutions]. (D diss.). Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2010). Teoriia i praktyka formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia zasobamy ukrainskykh narodnykh promysliv [Theory and practice of forming the aesthetic culture of future teachers of labor education by means of Ukrainian folk crafts]. (D diss.). Poltava [in Ukrainian].

Sharykov, D. I. (2013). Estetychna teoriia suchasnoho tantsiu ta baletu Aesthetic theory of modern dance and ballet. In Aktualni problemy istorii teorii ta praktyky khudozhnoi kultury. Mystetstvoznavstvo [Actual problems of the history of the theory and practice of artistic culture. Artknowing]: zb. nauk. pr. (Vol. 30, pp. 232-238). Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Holt, J. (2017). Sport as art, dance as sport. AUC Kinanthropologica, 53, 2, 138-145.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22

Як цитувати

Горголь, В. П. (2023). Формування естетичної культури майбутнього хореографа в неформальній мистецькій освіті . Імідж сучасного педагога, (6(213), 144–150. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-144-150