Функції управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті

Автор(и)

  • Марія Миколаївна Бойко Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3864-1044

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-77-85

Ключові слова:

управління; якість підготовки; майбутній учитель; функції управління; заклад вищої освіти; освітній процес

Анотація

Проаналізовано одну з актуальних проблем вищої освіти – управління її якістю. Обґрунтовано ефективність застосування функцій, основних складників менеджменту, за допомогою яких здійснюється вплив на об’єкти та суб’єкти управління з метою досягнення поставлених цілей і результатів освітньої діяльності. Функції управління визначають зміст діяльності кожного учасника освітнього процесу та є основою структури управління якістю підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті. Виокремлено та обґрунтовано функції, що є ключовими у процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя: інформаційно-аналітична, організаційно-координаційна, планово-проєктувальна, мотиваційно-цільова, інноваційно-методична, контрольно-діагностична, оцінно-коригувальна. Наведено приклади реалізацій зазначених функцій і доведено ефективність їхнього застосування у процесі управління якістю підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті.

Біографія автора

Марія Миколаївна Бойко, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти

Посилання

Бойко М. М. Інституційна модель системи управління якістю освітньої діяльності в педагогічному університеті. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2018. № 3. С. 6–14.

Бойко М. М. Технологія SWOT-аналізу в управлінні якістю підготовки майбутнього вчителя у педагогічному університеті. Наукові записки ТНПУ імені В. Гнатюка. Педагогіка. 2018. № 2. С. 6–13.

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 03.09.2023).

Концепція розвитку педагогічної освіти від 16 липня 2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 03.09.2023).

Мельник Н. А. Освітній округ: основні завдання та функції. URL: https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/melnik (дата звернення: 03.09.2023).

Менеджмент в освіті : підручник / за ред. проф. В. Крижка. Київ : Освіта України, 2020. 465 с.

Панасюк Н. Л. Функції та методи управління якістю підготовки майбутніх інженерів-педагогів в умовах магістратури технічного університету. Вісник національної академії державної прикордонної служби України. Хмельницький, 2017. Вип. 2. URL: https://nadpsu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/09/visnik_2_2017_pdn.pdf (дата звернення: 03.09.2023).

Пастовенський О. В. Особливості реалізації функцій управління освітою в умовах розвитку освітніх систем. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5532 (дата звернення: 03.09.2023).

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37/38, ст. 2004. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/1556-18 (дата звернення: 27.03.2023).

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ (дата звернення: 27.03.2023).

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti (дата звернення: березень 2020 р.).

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти. Київ : Ленвіт, 2006. 35 с. URL: https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf (дата звернення: березень 2020 р.).

Mariya Boyko, Olha Turko, Oleksandr Dluhopolsky, Halyna Henseruk. The Quality of Training Future Teachers during the COVID-19 Pandemic: A Case from TNPU. Education Sciences an Open Access Journal by MDPI: Special Issue Higher Education Quality Assurance. 2021. Vol. 11, is. 11. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57315476500 (дата звернення: 03.09.2023).

Fayol Henri. General and industrial management. New York : Pitman : Publishing Corporation, 2013. 142 p.

References

Boyko, M. M. (2018). Instytutsiina model systemy upravlinnia yakistiu osvitnoi diialnosti v pedahohichnomu universyteti [Institutional model of the quality management system of educational activities in the pedagogical university]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy], 3, 6-14 [in Ukrainian].

Boyko, M. M. (2018). Tekhnolohiia SWOT-analizu v upravlinni yakistiu pidhotovky maibutnoho vchytelia u pedahohichnomu universyteti [SWOT-analysis technology in quality management of future teacher training at a pedagogical university]. Naukovi zapysky TNPU imeni V. Hnatiuka. Seriia: pedahohika [Scientific notes of the TNPU named after V. Hnatyuk. Series: pedagogy], 2, 6-13 [in Ukrainian].

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity vid 16 lypnia 2018 r. № 776 [Concept of development of pedagogical education dated July 16, 2018 No. 776]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].

Melnyk, N. A. Osvitnii okruh: osnovni zavdannia ta funktsii [Educational district: main tasks and functions]. Retrieved from https://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/melnik [in Ukrainian].

Kryzhka, V. (2020). Menedzhment v osviti [Management in education]. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Panasiuk, N. L. (2017). Funktsii ta metody upravlinnia yakistiu pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv v umovakh mahistratury tekhnichnoho universytetu [Functions and methods of quality management of the training of future engineers-pedagogues in the conditions of the master's degree of the technical university]. Visnyk natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine]. Khmelnytskyi, 2. Retrieved from https://nadpsu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/09/visnik_2_2017_pdn.pdf [in Ukrainian].

Pastovenskyi, O. V. Osoblyvosti realizatsii funktsii upravlinnia osvitoiu v umovakh rozvytku osvitnikh system [Peculiarities of the implementation of education management functions in the context of the development of educational systems]. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5532 [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine dated July 1, 2014 No. 1556-VII]. Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada (VVR)]. (2014). 37/38, 2004. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/en/1556-18 [in Ukrainian].

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard for the professions "Teacher of primary classes of a general secondary education institution", "Teacher of a general secondary education institution", "Teacher of primary education (with junior specialist diploma)"]. Retrieved from https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/ [in Ukrainian].

Profesiinyi standart na hrupu profesii «Vykladachi zakladiv vyshchoi osvity» [Professional standard for the group of professions "Teachers of higher education institutions"]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti [in Ukrainian].

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti u Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations for quality assurance in the European area of higher education]. Retrieved from https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf [in Ukrainian].

Boyko, M., Turko, O., Dluhopolsky, O., & Henseruk, H. (2021). The Quality of Training Future Teachers during the COVID-19 Pandemic: A Case from TNPU. Education Sciences an Open Access Journal by MDPI: Special Issue Higher Education Quality Assurance, 11, 11. Retrieved from https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57315476500.

Fayol, H. (2013). General and industrial management. New York; Pitman: Publishing Corporation.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Як цитувати

Бойко, М. М. (2023). Функції управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя в педагогічному університеті . Імідж сучасного педагога, (5(212), 77–85. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-77-85