Кластеризація інформаційно-аналітичного супроводу наукового дослідження із проєктування цифрових освітніх ресурсів

Автор(и)

  • Марина Львівна Ростока Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України, Україна http://orcid.org/0000-0002-1891-5482

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-30-37

Ключові слова:

інформаційно-аналітичний супровід; кластерний аналіз; цифрова трансформація; цифрові інструменти; цифрові освітні ресурси; цифрові технології; проєктування цифрових баз знань

Анотація

Представлено елементи інформаційно-аналітичного супроводу наукового дослідження «Проєктування цифрових освітніх ресурсів» (2023–2025) відділу цифрових технологій та комп'ютерного забезпечення Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, яке спрямовано на розроблення науково-методичних засад створення нових і вдосконалення вже існуючих віртуальних цифрових освітніх баз даних і баз знань. Засобами кластерного аналізу автор досліджує наукові здобутки українських і зарубіжних учених щодо цифровізації суспільства, науки та освіти. Адже кластеризація уможливлює отримання поточних результатів щодо наявних гостро встановлених проблем дослідницького пошуку та забезпечує знаходження певного вектору аналітичних розвідок й обґрунтування отриманих висновків. Автор зосереджує увагу на таких виокремлених у процесі інформаційного аналізу кластерах, як: український і зарубіжний досвід розбудови цифрових середовищ; психологічні аспекти цифрової трансформації суспільства, освіти і науки; вплив цифрової трансформації на розвиток вищої і академічної освіти; проєктування інформаційно-освітнього і цифрового середовища системи професійної освіти; застосування цифрових технологій у науці й освітній практиці; цифрові платформи та інструментарій цифрової освіти; відкриті цифрові ресурси і технології в освітньому процесі осіб з особливими потребами; використання цифрових баз знань у наукових дослідженнях й у підготовці наукових кадрів; семантичні технології та онтологічне моделювання в умовах цифрової трансформації; безпека інформаційно-цифрового простору; адаптивні процеси цифрового освітнього простору; цифрові методи кваліметричного моделювання тощо. Обґрунтовано висновки про доцільність кластеризації інформаційно-аналітичного супроводу, яка дає змогу глибше й детальніше усвідомити отримані дослідниками результати наукових пошуків, з’ясувати цінність їхнього наукового доробку, визначити основні напрями і тенденції досліджень.

Біографія автора

Марина Львівна Ростока, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, завідувачка відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти, старша наукова співробітниця відділу цифрових технологій і комп’ютерного забезпечення

Посилання

Адаптивне управління: теорія і практика. URL: https://amtp.org.ua/ (дата звернення: 22.07.2023).

Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів 6-го Всеукр. наук. форуму з міжнародною участю / [за наук. ред. Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки; ред. з заг. питань: Л. О. Лузан, О. О. Почуєва, З. В. Рябова]. Харків : Мачулин, 2021. Вип. 3. 160 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730333/ (дата звернення: 22.07.2023).

Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 1-го Міжнар. наук. форуму / [за заг. ред. Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки; ред. кол.: Л. О. Ануфрієва, Л. О. Бачієва, З. В. Рябова]. Київ ; Харків, 2022. Вип. 1 (4). 296 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730339/ (дата звернення: 22.07.2023).

Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 3-ої Міжнар. наук. літньої онлайн-школи / [за заг. ред. Г. В. Єльникової, М. Л. Ростоки; ред. кол.: Л. О. Ануфрієва, Л. О. Бачієва, З. В. Рябова; упоряд. М. Л. Ростока]. Київ ; Харків, 2022. Вип. 2 (5). 93 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/732808/ (дата звернення: 22.07.2023).

Адаптивне управління: прикладний аспект, поширення в освітній системі України : кол. монографія / [авт. кол. : Г. В. Єльникова, І. С. Лапшина, Л. П. Коробович, В. В. Медведь та ін.; за заг. ред. Г. В. Єльникової]. Тернопіль : Крок : Мачулин : ФОП Озеров Г. В., 2015. 420 с.

Адаптивне управління розвитком професійної освіти : кол. монографія / [авт. кол. : Г. В. Єльникова, О. О. Загіка, Г. Ю. Кравченко, І. С. Лапшина, Г. І. Лукьяненко, В. Е. Лунячек, Г. А. Полякова, В. С. Ульянова. Л. І. Фесік та ін.; за заг. та наук. ред. Г. В. Єльникової]. Павлоград : ІМА-прес, 2016. 248 с.

Адаптивне управління: професійні та громадсько активні школи : кол. монографія / [авт. кол. : Г. В. Єльникова, С. Г. Кравець, О. О. Загіка, О. В. Слободяник, М. Л. Ростока, О. О. Гаврилишина; за наук. ред. Г. В. Єльникової]. Харків : Мачулин : ФОП Озеров Г. В., 2019. 370 с.

Азюковський О., Павличенко А., Пащенко О., Медведовська Т. Базові інструменти та технології цифрової освіти. Grail of Science. 2023. Vol. 26. P. 386–389. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.070.

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюлетень / наук. ред. М. Л. Ростока; бібл. ред. Л. О. Пономаренко; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 17. 124 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560.

Гриценчук О. О. Цифрові освітні хаби для підтримки громадянської освіти як складова інформаційно-цифрового навчального середовища: досвід Нідерландів, Бельгії та України. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 79 (5). С. 341–360. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.4048.

Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ (дата звернення: 22.07.2023).

Лобова В., Лобов С., Лобов Є. Аналіз цифрових інструментів для створення віртуальних екскурсій в освітньому процесі коледжів. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Вип. 11 (5). С. 39–44. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i5-006

Науково-методичні засади інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти і педагогіки в умовах воєнного стану (до Всеукраїнського фестивалю науки) : зб. матеріалів (тез доповідей) круглого столу відділу наук. інформ.-аналіт. супроводу освіти Держ. наук-пед. б-ки України ім. В. О. Сухомлинського / [редкол.: М. Л. Ростока (голова, упоряд.), І. Е. Коваленко, Т. І. Годецька ; бібліогр. ред. Л. О. Пономаренко]. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 89 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735412.

Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text (дата звернення: 22.07.2023).

Нечипоренко Ю. Л. Штучний інтелект, експертні системи та бази знань в професійній освіті: електрон. навч. курс. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2023. 41 с. URL: 4_ЕНК-ШІ+ЕС+БЗ_v.3.2.pdf (iitta.gov.ua) (дата звернення: 22.07.2023).

Острога М., Шамоня В., Шершень О. Цифрові освітні платформи як інструмент реалізації неформальної освіти. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Вип. 10 (4). С. 27–36. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i4-004

Потапюк Л., Димарчук О. Цифрові технології в процесі навчання осіб з порушеннями зору. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. Вип. 15. C. 163–173. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.243001.

Проєктування баз знань цифрових освітніх ресурсів. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/

U100475/ (дата звернення: 22.07.2023).

Семеніхіна О. В., Юрченко А. О., Сбруєва А. А., Кузьмінський А. І., Кучай О. В., Біда О. А. Відкриті цифрові освітні ресурси у галузі ІТ: кількісний аналіз. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, № 1. С. 331–348. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3114.

Толмач М. Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021. Вип. 4 (2). С. 159–171. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474.

Формування онлайнових віртуальних колекцій електронних освітніх ресурсів в умовах російської агресії : зб. матеріалів круглого столу, 17 трав. 2023 р., Київ / НАПН України, Від-ня філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [редкол.: А. Г. Гуралюк (голова), Н. О. Терентьєва, Н. В. Вараксіна, О. А. Бойко]. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 52 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/736171/ (дата звернення: 22.07.2023).

Цифрові сервіси для освіти України: створено інформаційний ресурс. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/cifrovi-servisi-dlya-osviti-ukrayini-stvoreno-informacijnij-resurs (дата звернення: 22.07.2023).

Gaß O., Koppenhagen N., Biegel H., Maedche A., Müller B. Anatomy of Knowledge Bases Used in Design Science Research. In Peffers K., Rothenberger M., Kuechler B. (Eds.), Design Science Research in Information Systems. Advances in Theory and Practice. DESRIST 2012. Lecture Notes in Computer Science. Springer ; Berlin : Heidelberg, 2012. Vol. 7286. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-29863-9_24.

Díaz-García V., Montero-Navarro A., Rodríguez-Sánchez J-L., Gallego-Losada R. Digitalization and digital transformation in higher education: A bibliometric analysis. Front. Psychol. 2022. 13:1081595. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1081595.

References

Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka [Adaptive management: theory and practice]. Retrieved from https://amtp.org.ua/ [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V., Rostoka, M. L. (Eds.). (2021). Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv 6-ho Vseukrainskoho naukovoho forumu z mizhnarodnoiu uchastiu (Is. 3). Kharkiv: Machulyn. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/730333/ [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V., Rostoka, M. L. (Eds.). (2022). Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 1-ho Mizhnarodnoho naukovoho forumu (Is. 1 (4)). Kyiv: Kharkiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/730339/ [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V., Rostoka, M. L. (Eds.). (2022). Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zbirnyk materialiv (tez dopovidei) 3-oi Mizhnarodnoi naukovoi litnoi onlain-shkoly (Is. 2 (5)). Kyiv: Kharkiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/732808/ [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V. (Ed.). (2015). Adaptyvne upravlinnia: prykladnyi aspekt, poshyrennia v osvitnii systemi Ukrainy [Adaptive management: applied aspect, distribution in the educational system of Ukraine]: kol. monohrafiia. Ternopil: Krok: Machulyn: FOP Ozerov H. V. [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V. (Ed.). (2016). Adaptyvne upravlinnia rozvytkom profesiinoi osvity [Adaptive management of the development of professional education]: kol. monohrafiia. Pavlohrad: IMA-pres [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V. (Ed.). (2019). Adaptyvne upravlinnia: profesiini ta hromadsko aktyvni shkoly [Adaptive management: professional and socially active schools]: kol. monohrafiia. Kharkiv: Machulyn: FOP Ozerov H. V. [in Ukrainian].

Aziukovskyi, O., Pavlychenko, A., Pashchenko, O., & Medvedovska, T. (2023). Bazovi instrumenty ta tekhnolohii tsyfrovoi osvity [Basic tools and technologies of digital education]. Grail of Science, 26, 386-389. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.070 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 17). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735560 [in Ukrainian].

Hrytsenchuk, O. O. (2020). Tsyfrovi osvitni khaby dlia pidtrymky hromadianskoi osvity yak skladova informatsiino-tsyfrovoho navchalnoho seredovyshcha: dosvid Niderlandiv, Belhii ta Ukrainy [Digital educational hubs to support civic education as a component of the information and digital learning environment: the experience of the Netherlands, Belgium and Ukraine]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 79 (5), 341-360. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.4048 [in Ukrainian].

Informatsiino-analitychnyi suprovid tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky: vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid [Information and analytical support for the digital transformation of education and pedagogy: domestic and foreign experience]. Elektronna biblioteka NAES Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ [in Ukrainian].

Lobova, V., Lobov, S., & Lobov, Ye. (2023). Analiz tsyfrovykh instrumentiv dlia stvorennia virtualnykh ekskursii v osvitnomu protsesi koledzhiv [Analysis of digital tools for creating virtual tours in the educational process of colleges]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 11 (5), 39-44. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i5-006 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L., Kovalenko, I. E., & Hodetska, T. I. (Eds.). (2023). Naukovo-metodychni zasady informatsiino-analitychnoho suprovodu tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky v umovakh voiennoho stanu (do Vseukrainskoho festyvaliu nauky) [Scientific and methodological principles of informational and analytical support for the digital transformation of education and pedagogy under martial law (before the All-Ukrainian Science Festival)]: zb. materialiv (tez dopovidei) kruhloho stolu viddilu nauk. inform.-analit. suprovodu osvity Derzh. nauk-ped. b-ky Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.735412 [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia iz stvorennia bezbariernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku [National strategy for creating a barrier-free space in Ukraine for the period until 2030]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80/conv#Text [in Ukrainian].

Nechyporenko, Yu. L. (2023). Shtuchnyi intelekt, ekspertni systemy ta bazy znan v profesiinii osviti [Artificial intelligence, expert systems and knowledge bases in professional education]: elektronnyi navchalnyi kurs. Bila Tserkva: BINPO DZVO “UMO” NAES Ukrainy. Retrieved from 4_ENK-ShI+ES+BZ_v.3.2.pdf (iitta.gov.ua) [in Ukrainian].

Ostroha, M., Shamonia, V., & Shershen, O. (2022). Tsyfrovi osvitni platformy yak instrument realizatsii neformalnoi osvity [Digital educational platforms as a tool for implementing non-formal education]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 10 (4), 27-36. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i4-004 [in Ukrainian].

Potapiuk, L., & Dymarchuk, O. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii v protsesi navchannia osib z porushenniamy zoru [Digital technologies in the process of teaching people with visual impairments]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects], 15, 163-173. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.243001 [in Ukrainian].

Proiektuvannia baz znan tsyfrovykh osvitnikh resursiv [Design of knowledge bases of digital educational resources]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100475/ [in Ukrainian].

Semenikhina, O. V., Yurchenko, A. O., Sbruieva, A. A., Kuzminskyi, A. I., Kucha,i O. V., & Bida, O. A. (2020). Vidkryti tsyfrovi osvitni resursy u haluzi IT: kilkisnyi analiz [Open Digital Educational Resources in IT: A Quantitative Analysis]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 75, 1, 331-348. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3114 [in Ukrainian].

Tolmach, M. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii v osviti: mozhlyvosti y tendentsii zastosuvannia [Digital technologies in education: possibilities and trends of application]. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi [Digital platform: information technologies in the socio-cultural sphere], 4 (2), 159-171. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474 [in Ukrainian].

Huraliuk, A. H., Terentieva, N. O., Varaksina, N. V., & Boiko, O. A. (Eds.). (2023). Formuvannia onlainovykh virtualnykh kolektsii elektronnykh osvitnikh resursiv v umovakh rosiiskoi ahresii [Formation of online virtual collections of electronic educational resources in the conditions of Russian aggression]: zb. materialiv kruhloho stolu. Vinnytsia: TVORY [in Ukrainian].

Tsyfrovi servisy dlia osvity Ukrainy: stvoreno informatsiinyi resurs [Digital services for the education of Ukraine: an information resource has been created]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/cifrovi-servisi-dlya-osviti-ukrayini-stvoreno-informacijnij-resurs [in Ukrainian].

Gaß, O., Koppenhagen, N., Biegel, H., Maedche, A., & Müller, B. (2012). Anatomy of Knowledge Bases Used in Design Science Research. In Peffers, K., Rothenberger, M., Kuechler, B. (Eds.), Design Science Research in Information Systems. Advances in Theory and Practice. DESRIST 2012. Lecture Notes in Computer Science (Vol. 7286). Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-29863-9_24.

Díaz-García, V., Montero-Navarro, A., Rodríguez-Sánchez, J-L., & Gallego-Losada, R. (2022). Digitalization and digital transformation in higher education: A bibliometric analysis. Front. Psychol, 13:1081595. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1081595.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Як цитувати

Ростока, М. Л. (2023). Кластеризація інформаційно-аналітичного супроводу наукового дослідження із проєктування цифрових освітніх ресурсів . Імідж сучасного педагога, (5(212), 30–37. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-30-37