Підготовка майбутніх бакалаврів зі спеціальності 016.02 Спеціальна освіта (Олігофренопедагогіка) до професійної діяльності в ІРЦ

Автор(и)

  • Олена Семенівна Казачінер Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0003-4842-3857
  • Юрій Дмитрович Бойчук Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-8583-5856
  • Алла Іванівна Галій Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-2134-6321

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-130-137

Ключові слова:

професійна підготовка; учитель-дефектолог; інклюзивно-ресурсний центр; комплексна оцінка; освітні та корекційно-розвиткові послуги; інклюзивне освітнє середовище; діти з порушеннями психофізичного розвитку

Анотація

Обґрунтовано необхідність підготовки майбутніх дефектологів до роботи в інклюзивно-ресурсному центрі як інноваційній структурі у системі закладів освіти, які займаються навчанням, вихованням, розвитком і корекційною роботою з дітьми з особливими освітніми потребами.

Мета вивчення навчальної дисципліни «Діяльність ІРЦ в системі освіти» – формування у здобувачів знань і навичок проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвивальних послуг дітям з особливими освітніми потребами, забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу та ведення документації в інклюзивно-ресурсних центрах.

Представлено результати навчання за програмою, зміст навчальної дисципліни за модулями і темами, завдання для самостійної роботи, для індивідуальної роботи, а також запитання для семестрового контролю.

Біографії авторів

Олена Семенівна Казачінер, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри здоров’я людини, реабілітології і

спеціальної психології

Юрій Дмитрович Бойчук, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, професор кафедри здоров’я людини, реабілітології і спеціальної психології, ректор

Посилання

Ленів З. Підготовка кадрів для створення оптимальних умов дітям з порушеннями психофізичного розвитку в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 3. С. 13–19.

Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів : навч.-метод. посіб. / за заг. ред. М. А. Порошенко та ін. Київ, 2018. 252 с.

Софій Н. Інклюзивні ресурсні центри: канадський досвід та українські реалії. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. № 1. С. 34–40.

Ферт О. Г. Педагогічні засади діяльності громадських організацій у сфері формування інклюзивної освітньої політики в Україні і Канаді : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2014. 20 c.

Florian Lani, Sretenov Dragana. From special school to resource centre: supporting vulnerable young children in Central And Eastern Europe: A Guide for Positive Change, 2021. URL: https://www.issa.nl/sites/default/files/u327/From%20Special%20School%20to%20Resource%20Centre.pdf

Guideline for Establishing and Managing Inclusive Education Resource/Support Centers (RCs). URL: https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/ethiopia_guideline_for_establishing_and_managing_inclusive_education_resource-support_centers.pdf

Šiška Jan, Bekele Yirgashewa, Beadle-Brown Julie, Záhořík Jan. Role of resource centres in facilitating inclusive education: experience from Ethiopia. Disability & Society. 2020. Vol. 35:5. P. 811–830. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687599.2019.1649120

Pradipta Rizqi Fajar, Purnamawati Frimha, Efendi Mohammad, Dewantoro Dimas Arif, Huda Abdul, Jauhari Muhammad Nurrohman. The Role of The Resource Center in the Implementation of Inclusion Education in Basic, Medium, and Higher Education Institutions: A Grounded Theory Approach. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 1st International Conference On Information Technology And Education. Vol. 508. P. 490–496.

The Resource Center: Hub of Inclusive Activities. URL: https://www.ascd.org/el/articles/the-resource-center-hub-of-inclusive-activities

What are inclusive resource centers. URL: https://cwf.com.ua/en/the-inclusive-resource-center/

References

Leniv, Z. (2014). Pidhotovka kadriv dlia stvorennia optymalnykh umov ditiam z porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Training of personnel to create optimal conditions for children with psychophysical development disorders in an inclusive environment]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [A special child: education and upbringing], 3, 13-19 [in Ukrainian].

Poroshenko, M. A. (Ed.). (2018). Orhanizatsiino-metodychni zasady diialnosti inkliuzyvno-resursnykh tsentriv [Organizational and methodological principles of activity of inclusive resource centers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].

Sofii, N. (2015). Inkliuzyvni resursni tsentry: kanadskyi dosvid ta ukrainski realii [Inclusive resource centers: Canadian experience and Ukrainian realities]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [A special child: education and upbringing], 1, 34-40 [in Ukrainian].

Fert, O. H. (2014). Pedahohichni zasady diialnosti hromadskykh orhanizatsii u sferi formuvannia inkliuzyvnoi osvitnoi polityky v Ukraini i Kanadi [Pedagogical principles of activities of public organizations in the sphere of formation of inclusive educational policy in Ukraine and Canada]. (Extended abstract of PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Florian, Lani, & Sretenov, Dragana. (2021). From special school to resource centre: supporting vulnerable young children in Central And Eastern Europe: A Guide for Positive Change. Retrieved from https://www.issa.nl/sites/default/files/u327/From%20Special%20School%20to%20Resource%20Centre.pdf

Guideline for Establishing and Managing Inclusive Education Resource/Support Centers (RCs). Retrieved from https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/ethiopia_guideline_for_establishing_and_managing_inclusive_education_resource-support_centers.pdf

Šiška, Jan, Bekele, Yirgashewa, Beadle-Brown, Julie,& Záhořík, Jan. (2020). Role of resource centres in facilitating inclusive education: experience from Ethiopia. Disability & Society, 35:5, 811-830. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687599.2019.1649120

Pradipta, Rizqi Fajar, Purnamawati, Frimha, Efendi, Mohammad, Dewantoro, Dimas Arif, Huda, Abdul, & Jauhari, Muhammad Nurrohman. The Role of The Resource Center in the Implementation of Inclusion Education in Basic, Medium, and Higher Education Institutions: A Grounded Theory Approach. Advances in Social Science, Education and Humanities Research,. 1st International Conference On Information Technology And Education, 508, 490-496.

The Resource Center: Hub of Inclusive Activities. Retrieved from https://www.ascd.org/el/articles/the-resource-center-hub-of-inclusive-activities

What are inclusive resource centers. Retrieved from https://cwf.com.ua/en/the-inclusive-resource-center/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Як цитувати

Казачінер, О. С., Бойчук, Ю. Д., & Галій, А. І. (2023). Підготовка майбутніх бакалаврів зі спеціальності 016.02 Спеціальна освіта (Олігофренопедагогіка) до професійної діяльності в ІРЦ . Імідж сучасного педагога, (5(212), 130–137. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-130-137