Культурологічно-професійний аналіз базових понять підготовки менеджера фармації

Автор(и)

  • Наталія Василівна Шолойко Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-5083-7218

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-41-48

Ключові слова:

професійна підготовка; менеджер фармації; організаційно-управлінська культура; культурологічний підхід; компетентнісний підхід; майбутні фармацевти; дефініційний аналіз

Анотація

З урахуванням позицій вітчизняних і зарубіжних учених стосовно того, що культура відображує рівень розвитку суспільства, є чинником соціальних досягнень і виражена у формах організації різних аспектів життя народу й особистості, проведено культурологічно-професійний аналіз базових понять підготовки менеджера фармації; на підставі даних проведеного теоретичного пошуку з’ясовано, що професійну культуру майбутніх магістрів фармації в дослідженні зумовлено аспектами соціальної філософії, фармацевтичної деонтології та фармацевтичної аксіології як складниками фармацевтичної етики, заснованими на сукупності неформальних норм моральної поведінки працівників під час реалізації обов’язків щодо суспільства та пацієнтів.

Біографія автора

Наталія Василівна Шолойко, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

кандидатка фармацевтичних наук, доцентка, доцентка кафедри організації та економіки фармації

Посилання

Акмеологічний словник / упоряд. І. О. Ніколаєску. Черкаси : ОІПОПП, 2012. 28 с.

Андрейко І. В. Особливості впливу освіти та культури на формування особистості в контексті сучасних реалій глобалізації. Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія, психологія, педагогіка. 2009. № 3 (27), ч. 1. С. 15–18.

Артемов В. Ю., Литвиненко Н. І. Визначення сутності і змісту деонтологічної складової компетентнісного навчання. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2014. Вип. 45. С. 109–114.

Бойчук І. Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх фармацевтів у коледжі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2010. 22 с.

Ветютнева Н. О., Убогов С. Г., Загорій Г. В. Дослідження етичних аспектів діяльності провізорів – уповноважених осіб аптечних закладів. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. 2014. № 23(1). С. 522–533.

Возняк С. С., Костюк Т. В. Культура як соціальне явище: аксіологічний вимір. Соціологічні студії. 2012. № 1. С. 16–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/socst_2012_1_5

Гомонюк О. Гуманістичне освітнє середовище – провідна умова формування професійно-педагогічної культури майбутнього соціального педагога. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2009. Вип. 25, ч. 1. С. 160–168.

Євтушенко Ю. О. Формування деонтологічної культури майбутніх лікарів у навчально-виховному процесі медичного ВНЗ : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2017. 242 с.

Жабаков В. Е. Исследование представлений студентов педагогического вуза о профессиональной деятельности в сфере физической культуры. Теория и методика физической культуры. 2007. № 10. С. 23−25.

Кайдалова Л. Г. Теоретичні та методичні засади неперервної професійної підготовки майбутніх фахівців фармацевтичного профілю : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2011. 42 с.

Камінська І. П. Дослідження складових компонентів деонтологічної культури майбутніх медиків в умовах англомовного навчання. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 9. С. 21–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2015_9_6

Камінська І. П. Психологічні особливості формування деонтологічної культури майбутніх медиків засобами іноземної мови : автореф. дис. … канд. психолог. наук : 19.00.07 / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2015. 22 с.

Колісник-Гуменюк Ю., Гуменюк В. Взаємозалежність професійної культури й професійної етики в процесі формування професійно-етичної культури медичного фахівця. Освітній простір України. 2015. Вип. 5. С. 62–70.

Котвіцька А. А. Етика аптечної діяльності. Аптечний саміт України 2014. Київ, 2014. URL: http://www.apteka.ua/wp/wp-content/uploads/2014/12/kotvicka.pdf

Кузьмінський А. Гуманісти потрібні людству. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. Володимира Винниченка. Педагогічні науки. 2013. Вип. 123 (2). С. 186–190.

Литвиненко Т. М., Соловйова В. П., Пучкан Л. А. Належна аптечна практика: все починається з якісної підготовки фармацевтичного фахівця. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. 2013. № 2. С. 67–69. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apfimntp_2013_2_21

НейроНет : оксфордський мед. словник. 2014. URL: http://www.neuro.net.ru

Островерхова Н. Методологія формування технологічної культури керівника ЗНЗ. Рідна школа. 2012. № 6. С. 27–33.

Переймибіда Л. В. Організаційні засади діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури учнів медичного ліцею : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / КНУ ім. Т. Шевченка. Київ, 2008. 21 с.

Пикуза О. И., Закирова А. М., Шопина Н. К. Актуальные вопросы медицинской деонтологии в подготовке врача-педиатра. Казанский медицинский журнал. 2014. Т. 95, № 3. С. 469–471.

Пономаренко М. С., Огороднік В. В., Сабо Я. Морально-етичні аспекти надання аптечними працівниками фармацевтичних послуг. Фармацевтичний журнал. 2004. № 1. С. 28–32.

Саракун Л. П. Експлікація поняття «культура» в сучасному філософському дискурсі. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. 2011. Вип. 539/540. С. 119–123. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1705/3/1explication.pdf (дата звернення: 02.02.2016).

Хлєстова С. С. Вивчення стану проблеми формування деонтологічної культури студентів вищих навчальних закладів. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія № 11. Соціологія. Соціальна робота : зб. наук. пр. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. Вип. 8. C. 38–43. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3996 (дата звернення: 12.08.2022).

Черних В. П. Фармацевтична енциклопедія. Київ : МОРІОН, 2016. 1744 с.

Шафранська Т. Ю. Формування деонтологічної культури майбутніх фармацевтів в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2018. 359 с.

Шеплякова І. О. Деонтологічна культура соціального педагога: до визначення поняття. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 33. С. 427–432. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Pfto_2013_33_72.pdf (дата звернення: 12.11.2022).

Яковець І. О. Морфологічна модель культури. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2014. № 2. С. 132–136. URL: http://www.visnik.org/pdf/v2015-02-24-yakovets.pdf (дата звернення: 11.11.2022).

References

Nikolaiesku, I. O. (Comp.). (2012). Akmeolohichnyi slovnyk [Acmeological dictionary]. Cherkasy: OIPOPP [in Ukrainian].

Andreiko, I. V. (2009). Osoblyvosti vplyvu osvity ta kultury na formuvannia osobystosti v konteksti suchasnykh realii hlobalizatsii [Peculiarities of the impact of education and culture on personality formation in the context of modern realities of globalization]. Visnyk natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Filosofiia, psykholohiia, pedahohika [Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Philosophy, psychology, pedagogy], 3(27), 1, 15-18 [in Ukrainian].

Artemov, V. Yu., & Lytvynenko, N. I. (2014). Vyznachennia sutnosti i zmistu deontolohichnoi skladovoi kompetentnisnoho navchannia [Determination of the essence and content of the deontological component of competence training]. Zbirnyk naukovykh prats Viiskovoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Collection of scientific works of the Military Institute of Taras Shevchenko Kyiv National University], 45, 109-114 [in Ukrainian].

Boichuk, I. D. (2010). Pedahohichni umovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh farmatsevtiv u koledzhi [Pedagogical conditions of professional training of future pharmacists in college]. (Extended abstract of PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Vetiutneva, N. O., Ubohov, S. H., & Zahorii, H. V. (2014). Doslidzhennia etychnykh aspektiv diialnosti provizoriv – upovnovazhenykh osib aptechnykh zakladiv [Research of ethical aspects of activities of pharmacists - authorized persons of pharmacy institutions]. Zbirnyk naukovykh prats spivrobitnykiv NMAPO im. P. L. Shupyka [A collection of scientific works of employees of the NMAPO named after P. L. Shupyk], 23 (1), 522-533 [in Ukrainian].

Vozniak, S. S., & Kostiuk, T. V. (2012). Kultura yak sotsialne yavyshche: aksiolohichnyi vymir [Culture as a social phenomenon: an axiological dimension]. Sotsiolohichni studii [Sociological studies], 1, 16-22. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/socst_2012_1_5 [in Ukrainian].

Homoniuk, O. (2009). Humanistychne osvitnie seredovyshche – providna umova formuvannia profesiino-pedahohichnoi kultury maibutnoho sotsialnoho pedahoha [A humanistic educational environment is a leading condition for the formation of the professional and pedagogical culture of the future social pedagogue]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna [Bulletin of Lviv University. Pedagogical series], 25, 1, 160-168 [in Ukrainian].

Ievtushenko, Yu. O. (2017). Formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh likariv u navchalno-vykhovnomu protsesi medychnoho VNZ [Formation of deontological culture of future doctors in the educational process of a medical university]. (PhD diss.). Starobilsk [in Ukrainian].

Zhabakov, V. E. (2007). Yssledovanye predstavlenyi studentov pedahohycheskoho vuza o professyonalnoi deiatelnosty v sfere fyzycheskoi kultury [Study of students' perceptions of a pedagogical university about professional activities in the field of physical culture]. Teoryia y metodyka fyzycheskoi kultury [Theory and methods of physical culture], 10, 23-25 [in Russian].

Kaidalova, L. H. (2011). Teoretychni ta metodychni zasady neperervnoi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv farmatsevtychnoho profiliu [Theoretical and methodical principles of continuous professional training of future pharmaceutical specialists]. (Extended abstract of D diss.). Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Kaminska, I. P. (2015). Doslidzhennia skladovykh komponentiv deontolohichnoi kultury maibutnikh medykiv v umovakh anhlomovnoho navchannia [Study of the constituent components of the deontological culture of future doctors in the conditions of English-language education]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of a gifted personality], 9, 21-25. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2015_9_6 [in Ukrainian].

Kaminska, I. P. (2015). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh medykiv zasobamy inozemnoi movy [Psychological features of the formation of the deontological culture of future doctors by means of a foreign language]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Kolisnyk-Humeniuk, Yu., & Humeniuk, V. (2015). Vzaiemozalezhnist profesiinoi kultury y profesiinoi etyky v protsesi formuvannia profesiino-etychnoi kultury medychnoho fakhivtsia [Interdependence of professional culture and professional ethics in the process of forming the professional and ethical culture of a medical specialist]. Osvitnii prostir Ukrainy [Educational space of Ukraine], 5, 62-70 [in Ukrainian].

Kotvitska, A. A. (2014). Etyka aptechnoi diialnosti [Ethics of pharmacy activity]. In Aptechnyi samit Ukrainy 2014 [Pharmacy Summit of Ukraine 2014]. Kyiv. Retrieved from http://www.apteka.ua/wp/wp-content/uploads/2014/12/kotvicka.pdf [in Ukrainian].

Kuzminskyi, A. (2013). Humanisty potribni liudstvu [Humanity needs humanists]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Vynnychenka. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Pedagogical sciences], 123 (2), 186-190 [in Ukrainian].

Lytvynenko, T. M., Soloviova, V. P., & Puchkan, L. A. (2013). Nalezhna aptechna praktyka: vse pochynaietsia z yakisnoi pidhotovky farmatsevtychnoho fakhivtsia [Proper pharmacy practice: everything starts with quality training of a pharmaceutical specialist]. Aktualni pytannia farmatsevtychnoi i medychnoi nauky ta praktyky [Current issues of pharmaceutical and medical science and practice], 2, 67-69. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/apfimntp_2013_2_21 [in Ukrainian].

NeiroNet [NeuroNet]: oksfordskyi med. slovnyk. (2014). Retrieved from http://www.neuro.net.ru [in Ukrainian].

Ostroverkhova, N. (2012). Metodolohiia formuvannia tekhnolohichnoi kultury kerivnyka ZNZ [Methodology of formation of technological culture of the head of the ZNZ]. Ridna shkola [Native school], 6, 27-33 [in Ukrainian].

Pereimybida, L. V. (2008). Orhanizatsiini zasady diialnosti ped. kolektyvu z rozvytku deontolohichnoi kultury uchniv medychnoho litseiu [Organizational principles of ped. team for the development of deontological culture of medical lyceum students]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Pykuza, O. Y., Zakyrova, A. M., & Shopyna, N. K. (2014). Aktualnye voprosy medytsynskoi deontolohyy v podhotovke vracha-pedyatra [Topical issues of medical deontology in the preparation of a pediatrician]. Kazanskyi medytsynskyi zhurnal [Kazan Medical Journal], 95, 3, 469-471 [in Russian].

Ponomarenko, M. S., Ohorodnik, V. V., & Sabo, Ya. (2004). Moralno-etychni aspekty nadannia aptechnymy pratsivnykamy farmatsevtychnykh posluh [Moral and ethical aspects of providing pharmaceutical services by pharmacy workers]. Farmatsevtychnyi zhurnal [Pharmaceutical journal], 1, 28-32 [in Ukrainian].

Sarakun, L. P. (2011). Eksplikatsiia poniattia «kultura» v suchasnomu filosofskomu dyskursi [Explication of the concept of "culture" in modern philosophical discourse]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Filosofiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Philosophy], 539/540, 119-123. Retrieved from http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1705/3/1explication.pdf [in Ukrainian].

Khliestova, S. S. (2008). Vyvchennia stanu problemy formuvannia deontolohichnoi kultury studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Study of the state of the problem of formation of deontological culture of students of higher educational institutions]. In Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia № 11. Sotsiolohiia. Sotsialna robota [Scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanov. Series No. 11. Sociology. Social work]: zb. nauk. pr. (Is. 8, pp. 38-43). Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3996 [in Ukrainian].

Chernykh, V. P. (2016). Farmatsevtychna entsyklopediia [Pharmaceutical encyclopedia]. Kyiv: MORION [in Ukrainian].

Shafranska, T. Yu. (2018). Formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh farmatsevtiv v protsesi vyvchennia profesiino-oriientovanykh dystsyplin [Formation of deontological culture of future pharmacists in the process of studying professionally oriented disciplines]. (PhD diss.). Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Shepliakova, I. O. (2013). Deontolohichna kultura sotsialnoho pedahoha: do vyznachennia poniattia [Deontological culture of a social pedagogue: to the definition of the concept]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 33, 427-432. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Pfto_2013_33_72.pdf [in Ukrainian].

Iakovets, I. O. (2014). Morfolohichna model kultury [Morphological model of culture]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts], 2, 132-136. Retrieved from http://www.visnik.org/pdf/v2015-02-24-yakovets.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Шолойко, Н. В. (2023). Культурологічно-професійний аналіз базових понять підготовки менеджера фармації . Імідж сучасного педагога, (4(211), 41–48. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-41-48