Гуманітарно-педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності майбутніх офіцерів

Автор(и)

  • Павло Віталійович Хоменко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3065-9095
  • Євген Володимирович Денисенко Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0003-3776-0823

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-21-28

Ключові слова:

майбутні офіцери; військово-професійна підготовка; професійна компетентність; гуманітарно-педагогічне моделювання; структурно-функціональна модель

Анотація

Досліджено особливості професійної підготовки майбутніх офіцерів у закладах вищої військової освіти України. Обґрунтовано методологічні засади гуманітарно-педагогічного моделювання розвитку професійної компетентності майбутніх офіцерів. Розкрито психолого-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх офіцерів у військових ЗВО України.  Доведено, що феномен педагогічного моделювання набуває рис пізнавальної рефлексії, що забезпечує перехід від теоретичних узагальнень до реалізації конкретних діяльнісних проєктів, спрямованих на досягнення професійної компетентності майбутніх офіцерів. У процесі наукового пошуку визначено принципи, умови, функції та етапи гуманітарно-педагогічного моделювання розвитку професійної  компетентності майбутніх офіцерів.

Біографії авторів

Павло Віталійович Хоменко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, професор, декан факультету фізичного виховання та спорту

Євген Володимирович Денисенко, Національна академія Національної гвардії України

кандидат педагогічних наук, начальник відділу організації заочного та дистанційного навчання

Посилання

Аніщенко В. О. Обґрунтування структурної моделі педагогічної системи ступеневої підготовки майбутніх офіцерів державної кримінально-виконавчої служби України. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal. 2020. № 2 (54). С. 66–72.

Бондаренко О. О. Модель забезпечення формування професійної готовності майбутніх офіцерів збройних сил України для забезпечення освітньо-виховного процесу у військових ліцеях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70, т. 1. С. 45–50.

Брижатий Є. І. Моделювання процесу підготовки майбутніх фахівців інженерних військ в системі безперервної підготовки. Вісник Національного університету оборони України. 2013. № 1 (32). С. 26–31.

Великий тлумачний словник української мови. URL: http://www.lingvo.ua/

Вітвицька О. С. Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів : монографія. Житомир, 2019. 304 с.

Дудка Т. Ю., Гребенюк В. О. Педагогічне моделювання процесу формування професійної компетентності магістрів гуманітарних спеціальностей. Вісник Національного авіаційного університету. Педагогіка. Психологія. 2022. Вип. 2 (21). С. 18–22.

Корносенко О. К., Даниско О. В. Бухун А. Г. Сучасні педагогічні технології проєктної діяльності як основа науково-дослідницької компетентності майбутніх військових фахівців. Ukrainian professional education = Українська професійна освіта. 2022. Вип. 12. С. 62–69.

Ковальов І. М., Корнієнко О. Д., Івченко А. О. Моделювання педагогічних умов формування готовності майбутніх офіцерів інституцій сектору безпеки та оборони України до застосування заходів фізичного впливу проти переважаючого за силою супротивника. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75, т. 1. С. 37–42.

Лодатко Є. О. Моделювання педагогічних систем і процесів : монографія. Слов'янськ : СДПУ, 2010. 148 с.

Осадчий І. Г. Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Народна освіта. 2016. Вип. 1. С. 60–68.

Полонський О. В. Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх офіцерів у процесі вивчення дисциплін професійного циклу як педагогічна проблема. Педагогічні науки. 2019. № 73. С. 78–82.

Пономарьов О. С. Модель соціальної складової професійної діяльності фахівця. Харків, 2008. 48 с.

Спірін О. М., Яцишин А. В., Іванова С. М., Кільченко А. В., Лупаренко Л. А. Модель інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень на основі електронних систем відкритого доступу. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 3, т. 59. С. 134–154.

Сущенко О. Г. Теоретичні та методичні основи моделювання педагогічного процесу : навч.-метод. посіб. Луганськ, 2010. 216 с.

Торічний О. В., Андращук О. Ю. Науково-дослідницька компетентність майбутніх офіцерів-прикордонників як важлива складова професійної підготовки. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. 2022. № 4 (31), ч. 2. С. 183–200.

References

Anishchenko, V. O. (2020). Obhruntuvannia strukturnoi modeli pedahohichnoi systemy stupenevoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv derzhavnoi kryminalno-vykonavchoi sluzhby Ukrainy [Justification of the structural model of the pedagogical system of graduate training of future officers of the State Criminal Enforcement Service of Ukraine]. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal, 2 (54), 66-72 [in Ukrainian].

Bondarenko, O. O. (2020). Model zabezpechennia formuvannia profesiinoi hotovnosti maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy dlia zabezpechennia osvitno-vykhovnoho protsesu u viiskovykh litseiakh [A model for ensuring the formation of professional readiness of future officers of the armed forces of Ukraine to ensure the educational process in military lyceums]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 70, 1, 45-50 [in Ukrainian].

Bryzhatyi, Ye. I. (2013). Modeliuvannia protsesu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv inzhenernykh viisk v systemi bezperervnoi pidhotovky [Modeling the process of training future specialists of engineering troops in the system of continuous training]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 1 (32), 26-31 [in Ukrainian].

Velykyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Retrieved from http://www.lingvo.ua/ [in Ukrainian].

Vitvytska, O. S. (2019). Modeliuvannia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Modeling professional training of specialists in the conditions of European integration processes]: monohrafiia. Zhytomyr [in Ukrainian].

Dudka, T. Yu., & Hrebeniuk, V. O. (2022). Pedahohichne modeliuvannia protsesu formuvannia profesiinoi kompetentnosti mahistriv humanitarnykh spetsialnostei [Pedagogical modeling of the process of formation of professional competence of masters of humanitarian specialties]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Pedahohika. Psykholohiia [Bulletin of the National Aviation University. Pedagogy. Psychology], 2 (21), 18-22 [in Ukrainian].

Kornosenko, O. K., Danysko, O. V., & Bukhun, A. H. (2022). Suchasni pedahohichni tekhnolohii proiektnoi diialnosti yak osnova naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh viiskovykh fakhivtsiv [Modern pedagogical technologies of project activity as the basis of scientific and research competence of future military specialists]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 12, 62-69 [in Ukrainian].

Kovalov, I. M., Korniienko, O. D., & Ivchenko, A. O. (2021). Modeliuvannia pedahohichnykh umov formuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv instytutsii sektoru bezpeky ta oborony Ukrainy do zastosuvannia zakhodiv fizychnoho vplyvu proty perevazhaiuchoho za syloiu suprotyvnyka [Modeling of pedagogical conditions for the formation of the readiness of future officers of institutions of the security and defense sector of Ukraine to use measures of physical influence against an opponent superior in strength]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 75, 1, 37-42 [in Ukrainian].

Lodatko, Ye. O. (2010). Modeliuvannia pedahohichnykh system i protsesiv [Modeling of pedagogical systems and processes]: monohrafiia. Sloviansk: SDPU [in Ukrainian].

Osadchyi, I. H. (2016). Pedahohichne modeliuvannia: shcho vazhlyvo znaty pedahohu? [Pedagogical modeling: what is important for a teacher to know?]. Narodna osvita [Public education], 1, 60-68 [in Ukrainian].

Polonskyi, O. V. (2019). Formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoho tsyklu yak pedahohichna problema [The formation of scientific and research competence of future officers in the process of studying the disciplines of the professional cycle as a pedagogical problem]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 73, 78-82 [in Ukrainian].

Ponomarov, O. S. (2008). Model sotsialnoi skladovoi profesiinoi diialnosti fakhivtsia [Model of information and analytical support for pedagogical research based on open access electronic systems]. Kharkiv [in Ukrainian].

Spirin, O. M., Yatsyshyn, A. V., Ivanova, S. M., Kilchenko, A. V., & Luparenko, L. A. (2020). Model informatsiino-analitychnoi pidtrymky pedahohichnykh doslidzhen na osnovi elektronnykh system vidkrytoho dostupu [Model of information and analytical support for pedagogical research based on open access electronic systems]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 3, 59, 134-154 [in Ukrainian].

Sushchenko, O. H. (2010). Teoretychni ta metodychni osnovy modeliuvannia pedahohichnoho protsesu [Theoretical and methodological foundations of modeling the pedagogical process]: navch.-metod. posib. Luhansk [in Ukrainian].

Torichnyi, O. V., & Andrashchuk, O. Yu. (2022). Naukovo-doslidnytska kompetentnist maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv yak vazhlyva skladova profesiinoi pidhotovky [Scientific and research competence of future border guards as an important component of professional training]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Pedahohichni nauky [Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], 4 (31), 2, 183-200 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Хоменко, П. В., & Денисенко, Є. В. (2023). Гуманітарно-педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності майбутніх офіцерів . Імідж сучасного педагога, (4(211), 21–28. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-21-28