Реалізація сучасної моделі особистості спеціаліста в закладах професійної (професійно-технічної) освіти

Автор(и)

  • Анастасія Володимирівна Попелишкіна Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0001-0694-6644
  • Андрій Юрійович Цина Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8353-9153

Ключові слова:

особистість; фахівець; спеціаліст; потенціал; професійна діяльність; професійна; професійно-технічна освіта; модель

Анотація

Аналізуються питання професійної діяльності фахівців для створення сучасної моделі особистості спеціаліста, розвитку теорії професійної (професійно-технічної) освіти шляхом реалізації педагогічних цілей із підвищення ефективності особистісно орієнтованої професійної підготовки майбутніх фахівців. Доведено, що ефективність створення моделі спеціаліста залежить від можливості прямого переведення отриманих даних із галузі діяльності у галузь параметрів особистості, коли з діяльності виділяються відповідні переліки знань, умінь, виявів особистісних якостей. Зазначені переліки разом складають таку характеристику спеціаліста, як його ідеальний особистісно-професійний потенціал, що визначається необхідними і достатніми для компетентного виконання професійних функцій соціально-професійними умовами, соціально-практичною і психологічною сферами діяльності. Визначено, що особистісно-професійний потенціал фахівця і широта застосування ним професійно-значущих компетентностей у професійній діяльності визначають ієрархічний характер моделі фахівця. П’ять сфер особистісно-професійного розвитку фахівця (складників його професійного потенціалу) і три види компетенцій у поєднанні та взаємовпливі створюють індивідуальний стиль його професійної діяльності. Визначені особливості поетапного використання освітніх моделей для нарощування особистісно-професійного потенціалу фахівця: на першому – когнітивно орієнтованому – етапі професійної підготовки, коли в учнів-першокурсників відбувається адаптація до навчання в умовах закладу професійної (професійно-технічної) освіти, формуються навчальні вміння; на другому (основному) – діяльнісно орієнтованому – етапі професійної підготовки учні 2-го курсу оволодівають виконанням завдань у типових навчально-професійних ситуаціях; на третьому (завершальному) – особистісно орієнтованому – етапі професійна підготовка учнів 3-го курсу здійснюється в наближених до виду майбутньої професійної діяльності на засадах індивідуального вибору. Аналізуються можливості та ідеї щодо формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх фахівців.

Біографії авторів

Анастасія Володимирівна Попелишкіна, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірантка кафедри професійної освіти, дизайну та безпеки життєдіяльності

Андрій Юрійович Цина, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, професор, професор, завідувач кафедри теорії і методики технологічної освіти

Посилання

Білай Д. Професійний потенціал фахівця сфери послуг як чинник його особистісно-професійного розвитку». Збірник наукових праць SCIENTIA. 2021. Том. 1. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/17202 (дата звернення: 13 травня 2023 р.).

Джеджула О. М. Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2007. 41 с.

Коберник О. М. Моделювання виховної системи школи як умова самореалізації особистості школяра. Моделі розвитку сучасної української школи : матеріали наук.-практ. конф. (Черкаси-Сахнівка, 11–13 жовтня, 2007 р.). Київ : СПД Богданова А. М., 2007. С. 47–56.

Кремень В. Біла книга національної освіти України. Освіта України. 2009. № 57/58. С. 5.

Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін.; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). Київ : ВПЦ "Київський університет", 2018. 607 с.

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів : монографія / за ред. С. С. Вітвицької. Житомир : Вид-ць О.О. Євенок, 2019. 304 с.

Педагогічна і психологічна науки в Україні : зб. наук. праць до 15-річчя АПН України : у 5 т. Київ : Педагогічна думка, 2007. Т. 5: Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 392 с.

Підласий І., Трипольська С. Формування професійного потенціалу як мета підготовки вчителя. Рідна школа. 1998. № 1. С. 3–8.

Пономарьов О. С., Завєтний С. О. Модель соціальної складової професійної діяльності фахівця. Харків : НТУ “ХПІ”, 2008. 47 с.

Сабатовська І. С., Бобокало С. В. Моделювання професійної діяльності майбутніх викладачів в умовах магістерської підготовки. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2019. № 2. С. 22–27.

Стинська В. Моделювання професійної діяльності майбутніх викладачів закладів вищої освіти. Нові технології навчання. 2020. № 94. С. 321–325.

Ткаченко І., Ткаченко, А. Компетентнісний підхід у навчальній діяльності ВНЗ. Молодий вчений. 2021. № 5 (93). С. 69–72.

Цина А. Ю. Сутність та структура особистісно орієнтованої професійної підготовки майбутніх фахівців сфери обслуговування. Молодь і ринок. 2021. №7/8 (193-194). С. 18–23.

Чобітько М. Г. Особистісно-орієнтована професійна підготовка майбутнього вчителя: теоретико-методологічний аспект : монографія. Черкаси : Брама-Україна, 2006. 506 с.

References

Bilay, D. (2021). Profesiynyy potentsial fakhivtsya sfery posluh yak chynnyk yoho osobystisno-profesiynoho rozvytku [Professional potential of a specialist in the field of services as a factor in his personal and professional development]. Zbirnyk naukovykh prats SCIENTIA [Collection of scientific papers SCIENTIA], 1. Retrieved from https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/17202 [in Ukrainian].

Dzhedzhula, O. M. (2007). Teoriya i metodyka hrafichnoyi pidhotovky studentiv inzhenernykh spetsialnostey vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methodology of graphic training of students of engineering majors of higher educational institutions]. (Extended abstract of D diss.). Ternopil [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M. (2007). Modelyuvannya vykhovnoyi systemy shkoly yak umova samorealizatsiyi osobystosti shkolyara [Modeling the educational system of the school as a condition for the self-realization of the student's personality]. In Modeli rozvytku suchasnoyi ukrayinskoyi shkoly [Development models of the modern Ukrainian school]: materialy nauk.-prakt. konf. (pp. 47-56). Kyiv: SPD Bohdanova A. M. [in Ukrainian].

Kremen, V. (2009). Bila knyha natsionalnoyi osvity Ukrayiny [White book of national education of Ukraine]. Osvita Ukrayiny [Education of Ukraine], 57/58, 5 [in Ukrainian].

Dobronravova, I. S., & Rudenko, O. V. (Eds.). (2018). Metodolohiya ta orhanizatsiya naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]: navch. posib. Kyiv: VPTS "Kyyivskyi universytet" [in Ukrainian].

Vitvytska, S. S. (Ed.). (2019). Modelyuvannya profesiynoyi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsiynykh protsesiv [Modeling of professional training of specialists in the conditions of European integration processes]: monohrafiya. Zhytomyr: Vyd. O.O. Yevenok [in Ukrainian].

Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukrayini [Pedagogical and psychological sciences in Ukraine]: zb. nauk. prats do 15-richchya APN Ukrayiny. (2007). (Vol. 5: Neperervna profesiyna osvita: teoriya i praktyka). Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Pidlasyi, I., & Trypolska, S. (1998). Formuvannya profesiynoho potentsialu yak meta pidhotovky vchytelya [Formation of professional potential as a goal of teacher training]. Ridna shkola [Native school], 1, 3-8 [in Ukrainian].

Ponomarov, O. S., & Zavyetnyi, S. O. (2008). Model sotsialnoyi skladovoyi profesiynoyi diyalnosti fakhivtsya [A model of the social component of a specialist's professional activity]. Kharkiv: NTU “KHPI” [in Ukrainian].

Sabatovska, I. S., & Bobokalo, S. V. (2019). Modelyuvannya profesiynoyi diyalnosti maybutnikh vykladachiv v umovakh mahisterskoyi pidhotovky [Modeling of the professional activity of future teachers in the conditions of master's training]. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 2, 22-27 [in Ukrainian].

Stynska, V. (2020). Modelyuvannya profesiynoyi diyalnosti maybutnikh vykladachiv zakladiv vyshchoyi osvity [Modeling the professional activity of future teachers of higher education institutions]. Novi tekhnolohiyi navchannya [New learning technologies], 94, 321-325 [in Ukrainian].

Tkachenko, I., & Tkachenko, A. (2021). Kompetentnisnyy pidkhid u navchalniy diyalnosti VNZ [Competency approach in educational activities of universities]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 5 (93), 69-72 [in Ukrainian].

Tsyna, A. Yu. (2021). Sutnist ta struktura osobystisno oriyentovanoyi profesiynoyi pidhotovky maybutnikh fakhivtsiv sfery obsluhovuvannya [The essence and structure of personally oriented professional training of future specialists in the field of service]. Molod i rynok [Youth and the market], 7/8 (193/194), 18-23 [in Ukrainian].

Chobitko, M. H. (2006). Osobystisno-oriyentovana profesiyna pidhotovka maybutnoho vchytelya: teoretyko-metodolohichnyy aspekt [Personal-oriented professional training of the future teacher: theoretical and methodological aspect]: monohrafiya. Cherkasy: Brama-Ukrayina [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Попелишкіна, А. В., & Цина, А. Ю. (2023). Реалізація сучасної моделі особистості спеціаліста в закладах професійної (професійно-технічної) освіти . Імідж сучасного педагога, (4(211), 49–55. вилучено із http://isp.poippo.pl.ua/article/view/284663