Педагогічна діяльність і педагогічна творчість

Автор(и)

  • Лариса Вікторівна Остапенко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0002-5468-4343
  • Надія Іванівна Нарожна Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1760-5391

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-133-140

Ключові слова:

творча діяльність; педагогічна творчість; категорії творчості і діяльності; педагогічна діяльність та її критерії; мотивація; креативність; педагогічна майстерність

Анотація

Педагогіка творчості – це процес формування творчої особистості в її навчально-виховній взаємодії з педагогом. На сучасному етапі розвитку психолого-педагогічної науки виділяються та глибоко вивчаються основні напрями педагогічної діяльності у взаємодії з педагогічною творчістю.

Педагогічна творчість – це галузь загальної педагогіки, яка вивчає закони і закономірності формування творчої особистості, розвитку та саморозвитку її творчих можливостей в процесі навчання.

У даній статті розглядаються ознаки творчої педагогічної діяльності викладача, його педагогічної креативності.

Біографії авторів

Лариса Вікторівна Остапенко, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри музичного мистецтва

Надія Іванівна Нарожна, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри музичного мистецтва

Посилання

Білик Н. І. Розвиток педагогічного акмепрофесіогенезу в умовах формальної і неформальної освіти. Науково-методичний підхід до вдосконалення педагогічної майстерності педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікації : електрон. навч.-метод. посіб. / [упоряд.: І. О. Калініченко, Н. І. Білик]. Полтава : ПОІППО, 2021. С. 64–70. URL: http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf

Білик Н. І. Суперпрофесіоналізм – найвищий рівень творчого самопроектування особистості вчителя в регіональній освітній системі підвищення кваліфікації. Регіональна освітня система підвищення кваліфікації як фактор розвитку професіоналізму педагогічних працівників: теорія, практика та виклики часу : електрон. зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф., 23.11.2018 ПОІППО / за ред. Н. І. Білик. Полтава : ПОІППО, 2018. С. 7–11. URL: http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/tezi_23.11.2018.pdf

Вайновська М. К. Теоретико-методологічні підходи до формування творчої особистості. Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти, Запорізький обл. ін-т післядипл. пед. освіти. Київ ; Запоріжжя, 2002. Вип. 22. С. 7–11.

Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень / за ред.: В. О. Моляко, О. Л. Музики. Житомир : Рута, 2006. 320 с.

Карпенко Н. А. Психологія творчості : навч. посіб. Львів : ЛьвДУВС, 2016. 156 с.

Козир А. В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти : [монографія]. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. 380 с.

Крупський Я. В., Михалевич В. М. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій : словник. Вінниця : ВНТУ, 2010. 72 с.

Курлянд З. Н. Формування творчої педагогічної позиції майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 19, т. 2. С. 17–22.

Михайличенко О. В. Основи загальної та музичної педагогіки: історія та теорія : навч. посіб. Суми : Козацький вал, 2009. 208 с.

Остапенко Л. В., Нарожна Н. І., Сінельнікова В. В. Ways of renewal and modernization of art education in Ukraine. Імідж сучасного педагога : електрон. наук. фах журн. 2020. № 3 (192). С. 60–64. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-60-64

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 2008. 274 с.

Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у системі підготовки освітянських кадрів: здобутки, пошуки, перспективи : монографія / за ред. Н. В. Гузій. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 427 с.

Радченя І. В. Формування життєвотворчого потенціалу в майбутніх учителів початкових класів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2020. 288 с.

Рибалко В. Психологія розвитку творчої особистості : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Київ : ІЗМН, 1996. 236 с.

Скульський Р. П. Підготовка майбутніх вчителів до педагогічної творчості. Київ : Вища школа, 1992. 135 с.

Фромм Е. Втеча від свободи / перекл. з англ. М. Яковлєва. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2019. 288 с.

Чернілевський Д. В. Методологія наукової діяльності. Київ : Вид-во ун-ту «Україна», 2008. 478 с.

Sinelnikova V. & ect. Enhancing the Performance of Andragogic Education. Journal of Curriculum and Teaching. 2022. Vol. 11, no. 1: Special Issue. р. 245–254. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p245

Torrance E. P. Why Fly? A philosophy of creativity. Norwood. NJ : Ablex, 1995. 391 p.

References

Bilyk, N. I. (2021). Rozvytok pedahohichnoho akmeprofesiohenezu v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity [The development of pedagogical acmeprofessionogenesis in the conditions of formal and informal education]. In I. O. Kalinichenko, N. I. Bilyk (Comps.), Naukovo-metodychnyi pidkhid do vdoskonalennia pedahohichnoi maisternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development]: elektron. navch.-metod. posib. (pp. 64-70). Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/modul-2021.pdf [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2018). Superprofesionalizm – naivyshchyi riven tvorchoho samoproektuvannia osobystosti vchytelia v rehionalnii osvitnii systemi pidvyshchennia kvalifikatsii [Superprofessionalism is the highest level of creative self-projection of the teacher's personality in the regional educational system of professional development]. In N. I. Bilyk (Ed.), Rehionalna osvitnia systema pidvyshchennia kvalifikatsii yak faktor rozvytku profesionalizmu pedahohichnykh pratsivnykiv: teoriia, praktyka ta vyklyky chasu [The regional educational system of professional development as a factor in the development of the professionalism of pedagogical workers: theory, practice and challenges of the time]: elektron. zb. nauk. prats za materialamy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. (pp. 7-11). Poltava: POIPPO. Retrieved from http://poippo.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/tezi_23.11.2018.pdf [in Ukrainian].

Vainovska, M. K. (2002). Teoretyko-metodolohichni pidkhody do formuvannia tvorchoi osobystosti [Theoretical and methodological approaches to the formation of a creative personality]. In Pedahohika i psykholohiia formuvannia tvorchoi osobystosti: problemy i poshuky [Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and searches]: zb. nauk. pr. (Is. 22, pp. 7-11). Kyiv; Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Moliako, V. O., & Muzyka, O. L. (Eds.). (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]. Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].

Karpenko, N. A. (2016). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity]: navch. posib. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].

Kozyr, A. V. (2008). Profesiina maisternist uchyteliv muzyky: teoriia i praktyka formuvannia v systemi bahatorivnevoi osvity [Professional skill of music teachers: theory and practice of formation in the system of multi-level education]: [monohrafiia]. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Krupskyi, Ya. V., & Mykhalevych, V. M. (2010). Tlumachnyi slovnyk z informatsiino-pedahohichnykh tekhnolohii [Explanatory dictionary of information and pedagogical technologies]: slovnyk. Vinnytsia: VNTU [in Ukrainian].

Kurliand, Z. N. (2019). Formuvannia tvorchoi pedahohichnoi pozytsii maibutnikh uchyteliv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of the creative pedagogical position of future teachers in the process of professional training]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 19, 2, 17-22 [in Ukrainian].

Mykhailychenko, O. V. (2009). Osnovy zahalnoi ta muzychnoi pedahohiky: istoriia ta teoriia [Basics of general and musical pedagogy: history and theory]: navch. posib. Sumy: Kozatskyi val [in Ukrainian].

Ostapenko, L. V., Narozhna, N. I., & Sinelnikova, V. V. (2020). Ways of renewal and modernization of art education in Ukraine. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (192), 60-64. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3(192)-60-64 [in Ukrainian].

Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva (teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [Art pedagogy (theory and methods of teaching art disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Huzii, N. V. (Ed.). (2015). Pedahohichna tvorchist, maisternist, profesionalizm u systemi pidhotovky osvitianskykh kadriv: zdobutky, poshuky, perspektyvy [Pedagogical creativity, skill, professionalism in the system of training educational personnel: achievements, searches, prospects]: monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Radchenia, I. V. (2020). Formuvannia zhyttievotvorchoho potentsialu v maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi vyvchennia humanitarnykh dystsyplin [Formation of life-creating potential in future primary school teachers in the process of studying humanitarian disciplines]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Rybalko, V. (1996). Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti [Psychology of creative personality development]: navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakladiv. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Skulskyi, R. P. (1992). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do pedahohichnoi tvorchosti [Preparation of future teachers for pedagogical creativity]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Fromm, E. (2019). Vtecha vid svobody [Escape from freedom]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia» [in Ukrainian].

Chernilevskyi, D. V. (2008). Metodolohiia naukovoi diialnosti [Methodology of scientific activity]. Kyiv: Vyd-vo un-tu «Ukraina» [in Ukrainian].

Sinelnikova, V. & ect. (2022). Enhancing the Performance of Andragogic Education. Journal of Curriculum and Teaching, 11, 1: Special Issue, 245-254. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p245

Torrance, E. P. (1995). Why Fly? A philosophy of creativity. Norwood. NJ: Ablex.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Остапенко, Л. В., & Нарожна, Н. І. (2023). Педагогічна діяльність і педагогічна творчість . Імідж сучасного педагога, (4(211), 133–140. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-133-140