Принципи та специфіка алгоритму управління змінами в освітньому процесі загальної середньої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-5-12

Ключові слова:

зміни; освітній процес; зміни в освітньому процесі; заклад загальної середньої освіти; управління змінами в освітньому процесі; принципи управління змінами; алгоритм управління змінами; опір

Анотація

Обґрунтовано деякі питання проблематики управління змінами в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти. З’ясовано основні наукові досягнення у теорії управління змінами, виокремлено сутність змін в освітньому процесі, що полягають у запровадженні новацій у змісті навчання, організації освітнього процесу, методиках навчання, використанні технологій, оцінюванні тощо. Проаналізовано основні причини опору змінам у педагогічному колективі та визначено механізми зменшення силового поля опору змінам; сформульовано принципи управління змінами в освітньому процесі закладу освіти; розглянуто зміст основних етапів алгоритму управління змінами в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти на основі відповідної моделі. Здійснений аналіз не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми і засвідчує необхідність подальшого вивчення наукових основ управлінської діяльності та світового досвіду щодо механізмів менеджменту управління змінами в освітньому процесі. Перспективами подальших досліджень можуть бути такі проблеми: широке використання інформаційних систем, штучного інтелекту, аналітики даних та інших цифрових інструментів для ефективного виявлення, аналізу та управління змінами; а також вивчення впливу людського фактору при імплементації змін.

Біографія автора

Ірина Ярославівна Жорова, Херсонська академія неперервної освіти

докторка педагогічних наук, професорка, перша проректорка

Посилання

Боднар О., Горішна О. Механізми подолання опору змінам у закладах загальної середньої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2020. № 2. С. 180–189. URL: http://nzp.tnpu.edu.ua/issue/archive

Директор школи – нові виклики та можливості / уклад.: Ї. Трунда, В. Троян, К. Бржіза, Є. Бачинська. Прага : Asociace pro mezinárodní otázky, 2017. 240 с.

Жорова І. Я. Професійний розвиток менеджерів освіти нової генерації. Сучасні проблеми підготовки та професійного удосконалення працівників сфери освіти : тези VIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (23 квітня 2021 року, м. Чернігів) / упоряд. Н. О. Терентьєва. Черкаси : Вид. Чабаненко Ю. В., 2021. С. 42–46.

Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: дорожня карта керівника. Харків : Основа, 2007. 448 с.

Пак Т. И. Переймаючи досвід Сінгапуру. Сила парадоксів / пер. з англ. О. М. Назарової. Харків : Ранок, 2019. 208 с.

Покка Арі. Вищий клас. Шкільне управління по-фінськи / пер. з англ. О. М. Назарової. 2-ге вид., випр. Харків : Ранок, 2019. 169 с.

Семенець-Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади : монографія. Київ : ЮСТОН, 2018. 420 с.

Сорочан Т. М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика : монографія. Луганськ : Знання, 2005. 384 с.

Kotter John P. Leading Change. Harvard Business School Press, 1996. 187 р.

Тrojanová I. a V. Trojan. Příběh změny. Inspirace pro realizaci změn ve škole. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o., 2016. 185 s.

Turnbull Andy. Change Management for Leaders and Managers : a guide to managing change in organizations. Bookbonn.com, 2018. 70 р.

References

Bodnar, O. S., & Horishna, O. (2021). Menedzhment personalu zakladu zahalnoi serednoi osvity Management of the personnel of the institution of general secondary education. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 2, 180-189. Ternopil: Krok [in Ukrainian].

Trunda, Ji., Trojan, V., Brzhiza, K., & Bachynsjka, Je. (Comps.). (2017). Dyrektor shkoly – novi vyklyky ta mozhlyvosti [School director – new challenges and opportunities]. Pragha: Asociace pro mezinárodní otázky [in Ukrainian].

Zhorova, I. Ia. (2021). Profesiinyi rozvytok menedzheriv osvity novoi heneratsii [Professional development of new generation education managers]. In Suchasni problemy pidhotovky ta profesiinoho udoskonalennia pratsivnykiv sfery osvity [Modern problems of training and professional development of education workers] : tezy VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 42-46). Cherkasy: Vydavets Chabanenko Yu.V. [in Ukrainian].

Marmaza, O. I. (2007). Menedzhment v osviti: dorozhnia karta kerivnyka [Management in education: a road map of the head]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Pak, T. Y. (2019). Perejmajuchy dosvid Singhapuru. Syla paradoksiv [Taking the Experience of Singapur. The Power of Paradoxes]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Pokka, Ari. (2019). Vyshhyj klas. Shkiljne upravlinnja po-finsjki [Top Class, Finnish School Leadership and Management]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

Semenets-Orlova, I. A. (2018) Derzhavne upravlinnia osvitnimy zminamy v Ukraini: teoretychni zasady State management of educational changes in Ukraine: theoretical foundations. Kyiv: YuSTON [in Ukrainian].

Sorochan, T. M. (2005). Pidhotovka kerivnykiv shkil do upravlinskoi diialnosti: teoriia ta praktyka [Preparation of school leaders for managerial activity: theory and practice]. Luhansk: Znannia [in Ukrainian].

Kotter, John P. (1996) Leading Change. Harvard Business School Press.

Тrojanová, I., & Trojan, V. (2016). Příběh změny. Inspirace pro realizaci změn ve škole. Bratislava: Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o.

Turnbull, Andy. (2018). Change Management for Leaders and Managers: A guide to managing change in organizations. Bookbonn.com.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Жорова, І. Я. (2023). Принципи та специфіка алгоритму управління змінами в освітньому процесі загальної середньої освіти. Імідж сучасного педагога, (4(211), 5–12. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-5-12