Корекція дислексії у дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Лариса Іванівна Яценюк Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0002-9139-8880

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-101-105

Ключові слова:

дислексія; алексія; класифікація видів порушень; логопедична робота; корекція; діагностика; механізми процесу читання; корекційно-розвитковий вплив; мовленнєві труднощі; читацька компетентність

Анотація

Висвітлено теоретико-методологічні засади проблем порушення процесу читання у дітей молодшого шкільного віку. Окреслено механізми, етапи формування навиків читання, сучасні підходи щодо розуміння терміну «дислексія».

Розкрито питання розладів процесу читання (дислексії) як однієї з актуальних проблем корекційної педагогіки, причин виникнення та визначення відповідної форми мовленнєвих труднощів. Розглянуто класифікації форм (видів) дислексій залежно від специфічних особливостей прояву порушення.

Проаналізовано наукові дослідження зазначеної тематики, методи та прийоми корекції дислексії в контексті впровадження інклюзивного навчання, реалізації Концепції Нової української школи, Стратегії розвитку читання на період до 2032 р.

Наголошено на необхідності підвищення фахової, інклюзивної компетентності вчителів початкових класів щодо особливостей навчання молодших школярів з дислексією, особливостях оцінювання при наявних розладах писемного мовлення, порушеннях процесу читання.

Виокремлено основні напрями психолого-педагогічного супроводу дітей з дислексіями.

Обґрунтовано доцільність тісної співпраці всіх учасників освітнього процесу щодо коригування мовленнєвої діяльності, формування читацької компетентності учнів початкових класів із мовленнєвими труднощами.

Біографія автора

Лариса Іванівна Яценюк, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

старша викладачка кафедри психології та інклюзивної освіти

Посилання

Данілавічютє Е. А. Діагностика стану сформованості складових мовленнєвої діяльності, що зумовлюють оволодіння навичок читання. Теорія і практика сучасної логопедії : зб. наук. пр. Київ : Актуальна освіта, 2006. Вип. 3. С. 119–136.

Державний стандарт початкової освіти. Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України № 688 від 24.07.2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF/paran5 (дата звернення 10.06.2023).

Ільяна В. М. Корекція дислексій в учнів молодших класів спеціальних шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2010. 20 с.

Меліченко В. М. До питання вивчення механізмів читання молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Теорія і практика сучасної логопедії : зб. наук. пр. Київ : Актуальна освіта, 2020. Вип. 4. С. 88–91.

Начинова О. В., Траченко О. О. Діагностика дислексії у дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2018. № 4 (123). С. 58–61. ULR: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/4030/2/Elena%20Nachinov%D0%B0.pdf (дата звернення: 10.06.2023).

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи : розпорядження Кабінету Міністрів України № 989 від 14.12.2016 р. ULR: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 11.06.2023).

Скляр О. В. Корекція дислексії у молодших школярів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. 121 с. ULR: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12447 (дата звернення: 12.06.2023).

Смовська Л. К., Зелінська-Любченко К. О. Науково-теоретичні засади проблеми порушення читання. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VІІІ Всеукр. заочної наук.-практ. конф. Суми, 2019. С. 118–120. ULR: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/6824/1/%D0%A1%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf (дата звернення: 11.06.2023).

Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія» : розпорядження Кабінету Міністрів України № 190-р від 03.03.2023 р. ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text (дата звернення 10.06.2023).

Шеремет М. К. Логопедія : підручник. Київ : ВД «Слово», 2010. 376 с.

References

Danilavichiutie, E. A. (2006). Diahnostyka stanu sformovanosti skladovykh movlennievoi diialnosti, shcho zumovliuiut ovolodinnia navychok chytannia [Diagnosis of the state of formation of the components of speech activity, which determine the mastery of reading skills]. In Teoriia i praktyka suchasnoi lohopedii [Theory and practice of modern speech therapy]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 3, pp. 119-136). Kyiv: Aktualna osvita [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [State standard of primary education. On making changes to the State Standard of Primary Education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 688 vid 24.07.2019 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF/paran5 [in Ukrainian].

Iliana, V. M. (2010). Korektsiia dysleksii v uchniv molodshykh klasiv spetsialnykh shkil dlia ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennia [Correction of dyslexia in students of junior grades of special schools for children with severe speech disorders]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Melichenko, V. M. (2007). Do pytannia vyvchennia mekhanizmiv chytannia molodshykh shkoliariv z tiazhkymy porushenniamy movlennia [To the issue of studying the reading mechanisms of younger schoolchildren with severe speech disorders]. In Teoriia i praktyka suchasnoi lohopedii [Theory and practice of modern speech therapy]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 4, pp. 88-91). Kyiv: Aktualna osvita [in Ukrainian].

Nachynova, O. V., & Trachenko, O. O. (2018). Diahnostyka dysleksii u ditei molodshoho shkilnoho viku [Diagnosis of dyslexia in children of primary school age]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi], 4 (123), 58-61. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/4030/2/Elena%20Nachinov%D0%B0.pdf [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 989 vid 14.12.2016 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Skliar, O. V. (2021). Korektsiia dysleksii u molodshykh shkoliariv [Correction of dyslexia in younger schoolchildren]. (Candidate’s thesis). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka. Retrieved from http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12447 [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku chytannia na period do 2032 roku «Chytannia yak zhyttieva stratehiia» [Strategy for the development of reading for the period until 2032 "Reading as a life strategy"]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 190-r vid 03.03.2023 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Smovska, L. K., & Zelinska-Liubchenko, K. O. (2019). Naukovo-teoretychni zasady problemy porushennia chytannia [Scientific and theoretical foundations of the problem of reading disorders]. In Suchasni problemy lohopedii ta reabilitatsii [Modern problems of speech therapy and rehabilitation]: materialy VIII Vseukrainskoi zaochnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 118-120). Sumy. Retrieved from https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/6824/1/%D0%A1%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf [in Ukrainian].

Sheremet, M. K. (2010). Lohopediia [Speech therapy]: pidruchnyk. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-05

Як цитувати

Яценюк, Л. І. (2023). Корекція дислексії у дітей молодшого шкільного віку . Імідж сучасного педагога, (4(211), 101–105. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-4(211)-101-105