Попередження емоційного вигорання та підвищення стресостійкості педагогів під час війни

Автор(и)

  • Інна Петрівна Денищук Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0001-8025-9570

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-89-95

Ключові слова:

особистість педагога; емоційне вигорання; психічне здоров’я; стресостійкість; саморегуляція

Анотація

Висвітлено особливості попередження емоційного вигорання та підвищення стресостійкості педагогів під час війни. Схарактеризовано причини, що призводять до порушень емоційного стану, та його наслідки. Розкрито важливість збереження й зміцнення психічного здоров’я педагогів. Представлено психотехнології саморегуляції стресу та емоційного відновлення, техніки зниження тривоги, розвитку психологічної стійкості. Визначено, що основними заходами профілактики вигорання під час війни є забезпечення відповідних умов організації діяльності, ефективний розподіл робочого часу та навантаження, формування навичок емоційного відновлення і стресостійкості.

Біографія автора

Інна Петрівна Денищук, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри психології та інклюзивної освіти

Посилання

Брецко І. І. Психоемоційне вигорання особистості: теоретико-методологічні аспекти. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Т. Х: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія, вип. 16. Київ, 2010. С. 70–79.

Коли світ на межі змін: стратегії адаптації. Психологічна підтримка вчителів та дітей у часи війни. URL: https://drive.google.com/file/d/1r0qbJVj-lXfSjLtvzvJDeicK5YFI6wZL/view (дата звернення: 21.04.2023).

Левченко Ф. Г. Тайм-менеджмент як дієвий інструмент ефективної самоосвітньої діяльності педагога. URL: https://lib.iitta.gov.ua/728330/1/Левченко%20Ф.Г.Тези2021.pdf (дата звернення: 11.05.2023).

Матвієнко О., Пересадін М., Андросов Є. Культура здоров’я та синдром психоемоційного «вигорання»: стратегія і тактика подолання. URL: http://www.personal.in.ua/ (дата звернення: 21.01.2023).

Панок В. Г. Алгоритми діяльності практичного психолога як інструмент психологічної допомоги особистості у закладах освіти. Особистість у кризових умовах та критичних ситуаціях життя : матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф. (28 лютого – 1 березня 2019 року, м. Суми). Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. С. 324–328.

Психологічна (не)стабільність. як підтримати себе за тривожних часів. URL: https://imi.org.ua/advices/psyhologichna-ne-stabilnist-yak-pidtrymaty-sebe-za-tryvozhnyh-chasiv-i43907 (дата звернення: 11.05.2023).

Романовська Д. Д. Психологічна допомога у закладах освіти в період війни: запити, методики, алгоритми дій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Психологія. 2022. № 1. С. 148–152.

Романчук О. Психологічна стійкість в умовах війни: індивідуальний та національний вимір. URL: https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/ (дата звернення: 11.05.2023).

Чеканська Л. М. Особливості психологічної профілактики професійного вигорання у педагогів. Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка : матеріали VІІ Міжнар. наук.-прак. конф., 10 грудня 2020 р., м. Суми : ФОП Цьома С.П., 2020. Ч. 2. С. 211–217.

«Якщо педагог нещасливий, то він не навчить учнів бути щасливими»: як освітянам боротися з професійним вигоранням. URL: https://znayshov.com/News/Details/Yak_osvitianam_borotysia_z_profesiinym_vyhoranniam(дата звернення: 14.05.2023).

Lahad M., Shacham M., Ayalon O. The “BASIC Ph” model of coping and resiliency: Theory, research and cross-cultural application. London, England: Jessica Kingsley. 2013.

Ryff C. D., Keyes C. L. The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol. 1995. Oct: 69(4). P. 719–727.

References

Bretsko, I. I. (2010). Psykhoemotsiine vyhorannia osobystosti: teoretyko-metodolohichni aspekty [Psychoemotional personality burnout: theoretical and methodological aspects]. In Aktualni problemy psykholohii [Actual problems of psychology]: zb. nauk. pr. In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. (Vol. X: Psykholohiia navchannia. Henetychna psykholohiia. Medychna psykholohiia, is. 16, pp. 70-79). Kyiv [in Ukrainian].

Koly svit na mezhi zmin: stratehii adaptatsii. Psykholohichna pidtrymka vchyteliv ta ditei u chasy viiny [When the world is on the brink of change: strategies for adaptation. Psychological support of teachers and children during wartime]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1r0qbJVj-lXfSjLtvzvJDeicK5YFI6wZL/view [in Ukrainian].

Levchenko, F. H. (2010). Taim-menedzhment yak diievyi instrument efektyvnoi samoosvitnoi diialnosti pedahoha [Time management as an effective tool for effective self-education of a teacher]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/728330/1/Левченко%20Ф.Г.Тези2021.pdf [in Ukrainian].

Matviienko, O., Peresadin M., & Androsov, Ye. Kultura zdorovia ta syndrom psykhoemotsiinoho «vyhorannia»: stratehiia i taktyka podolannia [Culture of health and the syndrome of psycho-emotional «burnout»: coping strategies and tactics]. Retrieved from http://www.personal.in.ua/ [in Ukrainian].

Panok, V. H. (2019). Alhorytmy diialnosti praktychnoho psykholoha yak instrument psykholohichnoi dopomohy osobystosti u zakladakh osvity [Algorithms of the activity of a practical psychologist as a tool for psychological assistance to individuals in educational institutions]. In Osobystist u kryzovykh umovakh ta krytychnykh sytuatsiiakh zhyttia [Personality in crisis conditions and critical life situations]: materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 324-328). Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Psykholohichna (ne)stabilnist. yak pidtrymaty sebe za tryvozhnykh chasiv. [Psychological (in)stability. how to support yourself in troubled times]. Retrieved from https://imi.org.ua/advices/psyhologichna-ne-stabilnist-yak-pidtrymaty-sebe-za-tryvozhnyh-chasiv-i43907 [in Ukrainian].

Romanovska, D. D. (2022). Psykholohichna dopomoha u zakladakh osvity v period viiny: zapyty, metodyky, alhorytmy dii [Psychological assistance in educational institutions during the war: requests, methods, action algorithms]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohiia [Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Psychology], 1, 148-152 [in Ukrainian].

Romanchuk, O. (2022). Psykholohichna stiikist v umovakh viiny: indyvidualnyi ta natsionalnyi vymir [Psychological resilience in the conditions of war: individual and national dimensions]. Retrieved from https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/ [in Ukrainian].

Chekanska, L. M. (2020). Osoblyvosti psykholohichnoi profilaktyky profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Peculiarities of psychological prevention of professional burnout among teachers]. In Osvitni innovatsii: filosofiia, psykholohiia, pedahohika [Educational innovations: philosophy, psychology, pedagogy]: materialy VII Mizhnar. nauk.-prak. konf. (P. 2, pp. 211-217). Sumy: FOP Tsoma S.P. [in Ukrainian].

«Yakshcho pedahoh neshchaslyvyi, to vin ne navchyt uchniv buty shchaslyvymy»: yak osvitianam borotysia z profesiinym vyhoranniam [«If a teacher is unhappy, he will not teach students to be happy»: how educators can fight professional burnout]. Retrieved from https://znayshov.com/News/Details/Yak_osvitianam_borotysia_z_profesiinym_vyhoranniam [in Ukrainian].

Lahad, M., Shacham, M., & Ayalon, O. (2013). The «BASIC Ph» model of coping and resiliency: Theory, research and cross-cultural application. London, England: Jessica Kingsley [in English].

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. (1995). The structure of psychological well-being revisited. J Pers Soc Psychol, 69 (4), 719-727 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Денищук, І. П. (2023). Попередження емоційного вигорання та підвищення стресостійкості педагогів під час війни . Імідж сучасного педагога, (3(210), 89–95. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-89-95