Методичні основи організації корекційно-профілактичної роботи з формування передумов опанування навичками писемного мовлення у дітей із порушенням мовленнєвого розвитку

Автор(и)

  • Ольга Іванівна Олефір Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0001-9299-7212
  • Лариса Василівна Дрозд Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9722-7444
  • Валентина Сергіївна Падун Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8055-123X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-96-103

Ключові слова:

письмо; усне мовлення; писемне мовлення; дисграфія; компоненти писемного мовлення; діти з порушеннями мовлення; стан сформованості компонентів письма

Анотація

На основі науково-теоретичного аналізу в статті охарактеризовано інтерпретацію визначення сутності поняття «писемне мовлення» та його багатокомпонентну систему створення; виявлено різні аспекти порушень писемного мовлення у сфері логопедії; проаналізовано специфічні та неспецифічні порушення письма; детально досліджено основні функції та операції, які забезпечують процес письма, що дало змогу вивчити стан сформованості компонентів письма у дошкільників з порушеннями мовленнєвого розвитку та визначити основні умови успішного оволодіння навичкою письма; обґрунтовано корекційно-попереджувальну методику передумов опанування писемного мовлення у дітей з ПМР, як регулятора розвитку слухових функцій та операцій, розвитку зорових функцій та операцій, удосконалення та розвитку прогнозування.

Біографії авторів

Ольга Іванівна Олефір, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри спеціальної освіти та інклюзивної освіти

Лариса Василівна Дрозд, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

старша викладачка кафедри спеціальної освіти та інклюзивної освіти

Валентина Сергіївна Падун, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

асистентка кафедри спеціальної освіти та інклюзивної освіти

Посилання

Буднік А. Особливості логопедичної роботи по усуненню порушень писемного мовлення у молодших школярів. Сучасна наука та перспективи : матеріали ІІІ Всеукр. Іnternet-конф. молодих вчених (22-23 жовтня 2020 р.) / за заг. ред. В. В. Чорної. Мелітополь, 2020. С. 18–21.

Голуб Н. Особливості формування мовної компетентності молодших школярів при корекції в них порушень писемного мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Кам’янецьк-Подільський, 2022. Вип. 19. С. 68–81. DOI 10.32626/2413-2578.2022-19.

Журавльова Л. Комплексний аналіз порушень письма у дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Педагогіка. 2018. № 1. С. 78–83.

Журавльова Л. Науково-теоретичні основи дослідження мовленнєвого розвитку молодших школярів із дисграфією : монографія. Київ : Міленіум, 2019. 412 с.

Карпенко В., Зелінська-Любченко К. Напрями логопедичної роботи з корекції дисграфії у молодших школярів. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : зб. наук. статей. Суми, 2019. С. 71–73.

Логопедія : підручник / за ред. Шеремет М. Київ : ВД «Слово», 2019. 807 с.

Матвеєва Н. Використання новітніх технологій у роботі з учнями з порушеннями писемного мовлення. Спеціальна освіта: проблеми та перспективи : матеріали ХІV-ї Міжнародної науково-практичної конференції 15–16 квітня 2021 р. / за ред. О. В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : Вид-ць Ковальчук О. В., 2021. С. 131–135.

Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція мовлення» для 1–4 класів закладів загальної середньої освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення / уклад.: Л. Трофименко, В. Ільяна, З. Пригода, О. Аркадьєва, Г. Грибань. Київ : Ін-т спеціальної педагогіки НАПН України, 2018. 89 с.

Тенцер Л. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2021. 310 с.

Чередніченко Н., Тенцер Л. Зміст та організація логопедичної роботи з подолання дисграфії у молодших школярів в умовах корекційного та інклюзивного навчання. Актуальні питання корекційної освіти : зб. наук. праць. Кам’янецьк-Подільський, 2019. Вип. 13 С. 312–324.

Чередніченко Н., Тенцер Л. Результати впровадження комплексної системи корекції фонетико-графічних помилок у молодших школярів із дисграфією. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 8 (102). С. 40–57.

References

Budnik, A. (2020). Osoblyvosti lohopedychnoi roboty po usunenniu porushen pysemnoho movlennia u molodshykh shkoliariv [Peculiarities of logopedic work on the elimination of written speech disorders in younger schoolchildren]. In V. V. Chorna (Ed.), Suchasna nauka ta perspektyvy [Modern science and perspectives]: materialy III Vseukrainskoi Internet-konferentsii molodykh vchenykh (pp. 18-21). Melitopol [in Ukrainian].

Holub, N. (2022). Osoblyvosti formuvannia movnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv pry korektsii v nykh porushen pysemnoho movlennia [Peculiarities of the formation of language competence of younger schoolchildren during the correction of their written speech disorders]. In Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 19, pp. 68-81). Kamianskyi-Podilskyi. DOI 10.32626/2413-2578.2022-19 [in Ukrainian].

Zhuravlova, L. (2018). Kompleksnyi analiz porushen pysma u ditei molodshoho shkilnoho viku [Comprehensive analysis of writing disorders in children of primary school age]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohika [Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Pedagogy], 78-83 [in Ukrainian].

Zhuravlova, L. (2019). Naukovo-teoretychni osnovy doslidzhennia movlennievoho rozvytku molodshykh shkoliariv iz dyshrafiieiu [Scientific-theoretical foundations of research on the speech development of younger schoolchildren with dysgraphia]: monohrafiia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Karpenko, V., & Zelinska-Liubchenko, K. (2019). Napriamy lohopedychnoi roboty z korektsii dyshrafii u molodshykh shkoliariv [Areas of speech therapy work on the correction of dysgraphia in younger schoolchildren]. In Suchasni problemy lohopedii ta reabilitatsii [Modern problems of speech therapy and rehabilitation]: zbirnyk naukovykh statei (pp. 71-73). Sumy [in Ukrainian].

Sheremet, M. K. (Ed.). (2019). Lohopediia [Speech therapy]: pidruchnyk. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].

Matveieva, N. (2021). Vykorystannia novitnikh tekhnolohii u roboti z uchniamy z porushenniamy pysemnoho movlennia [Use of the latest technologies in working with students with impaired written communication]. In O. V. Havrylov (Ed.), Spetsialna osvita: problemy ta perspektyvy [Special education: problems and prospects]: materialy XIV-yi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 131-135). Kamianets-Podilskyi: Vydavets Kovalchuk O. V. [in Ukrainian].

Trofymenko, L., Iliana, V., Pryhoda, Z., Arkadieva, O., & Hryban, H. (Comps.). (2018). Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty «Korektsiia movlennia» dlia 1-4 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity dlia ditei z tiazhkymy porushenniamy movlennia [Program for corrective and developmental work "Speech correction" for grades 1-4 of general secondary education institutions for children with severe speech disorders]. Kyiv: Instytut spetsialnoi pedahohiky NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Tentser, L. (2021). Diahnostyka ta korektsiia dyshrafii u molodshykh shkoliariv [Diagnosis and correction of dysgraphia in younger schoolchildren]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Cherednichenko, N., & Tentser, L. (2019). Zmist ta orhanizatsiia lohopedychnoi roboty z podolannia dyshrafii u molodshykh shkoliariv v umovakh korektsiinoho ta inkliuzyvnoho navchannia [Content and organization of speech therapy work to overcome dysgraphia in younger schoolchildren in conditions of corrective and inclusive education]. In Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Current issues of correctional education]: zb. nauk. prats (Is. 13, pp. 312-324). Kamianskyi-Podilskyi [in Ukrainian].

Cherednichenko, N., & Tentser, L. (2020). Rezultaty vprovadzhennia kompleksnoi systemy korektsii fonetyko-hrafichnykh pomylok u molodshykh shkoliariv iz dyshrafiieiu [The results of the implementation of a complex system of correction of phonetic and graphic errors in younger schoolchildren with dysgraphia]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8 (102), 40-57 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Олефір, О. І., Дрозд, Л. В., & Падун, В. С. (2023). Методичні основи організації корекційно-профілактичної роботи з формування передумов опанування навичками писемного мовлення у дітей із порушенням мовленнєвого розвитку . Імідж сучасного педагога, (3(210), 96–103. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-3(210)-96-103