Психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту учнів в освітньому процесі сучасної початкової школи

Автор(и)

  • Наталія Анатоліївна Зобенько Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0003-3833-958X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-99-107

Ключові слова:

емоційний інтелект; розвиток емоційного інтелекту; психолого-педагогічні умови; інноваційні технології навчання

Анотація

Проаналізовано особливості розвитку емоційного інтелекту  в молодшому шкільному віці. Описано, що саме молодший шкільний вік є сензитивним періодом для розвитку емоційного інтелекту, оскільки в цей період актуалізуються питання соціально-емоційного становлення особистості й набуття нею цілої низки компетенцій у період навчання у початковій школі.

Обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту учнів в освітньому процесі сучасної початкової школи. В освітньому процесі початкової школи необхідно використовувати різні форми, методи, прийоми навчання у відповідності до вікових і психофізіологічних особливостей дітей.

Акцентовано, що впровадження в освітній процес психолого-педагогічних умов сприятиме розвитку емоційного інтелекту, дозволить оптимізувати пізнавальну діяльність і поведінку зростаючої особистості у різних видах життєдіяльності, забезпечить її гармонійний розвиток.

Посилання

Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2005. 308 с.

Гоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с.

Груша Л. О. Педагогічні умови виховання емоційної культури дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2009. 22 с.

Koтик T. M. Hoвa yкpaïнcькa шкoлa: Teopiя i пpaктикa фopмyвaння eмoцiйнoгo iнTeлeктy в yчнiв пoчаткoвoï шкoли : нaвч.-мeтoд. пociб. для вчитeлiв пoчаткoвoï шкoли. Tepнoпiль : Aстон, 2020. 192 c.

Мельник О. Підготовка вчителів початкових класів до формування емоційного інтелекту учнів. Початкова школа. 2019. № 11. С. 51–55.

Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості. Вісник ДНУ. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2019. Вип. 7 (13). С. 122.

Носенко Е., Коврига Н. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, ocновні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.

Прахова С. А., Макаренко Н. М. Формування емоційного інтелекту як необхідної компетенції на шляху соціалізації дитини. Psychological journal. 2020. № 6 (2). С. 134–142.

Савченко Ю. Розвиток емоційного інтелекту учнів молодшого шкільного віку. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 12. С. 12–16.

Сухопара І. Чинники розвитку емоційного інтелекту молодших школярів у контексті НУШ. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2020. Вип. 1. С. 111–122.

Шпак М. Вікові особливості розвитку емоційного інтелекту молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. № VI (68). Is. 164. P. 71–74.

Шпак М. М. Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів : монографія. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2016. 372 с.

Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. Models of emotional intelligence. Handbook of intelligence / R. J. Sternberg (Ed.). Cambridge University Press, 2000. P. 396–420.

References

Vlasova, O. I. (2005). Psykholohiia sotsialnykh zdibnostei: struktura, dynamika, chynnyky rozvytku [Psychology of social abilities: structure, dynamics, development factors]. Kyiv: Kyiv University Publishing and Printing Center [in Ukrainian].

Houlman, D. (2020). Emotsiinyi intelekt [Emotional Intelligence]. Kharkiv: Vivat [in Ukrainian].

Grusha, L. O. (2009). Pedahohichni umovy vykhovannia emotsiinoi kultury ditei molodshoho shkilnoho viku [Pedagogical conditions for raising the emotional culture of children of primary school age]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv: Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Science [in Ukrainian].

Kotyk, T. M. (2020). Hova ykpaïncka shkola: Teopiia i ppaktyka fopmyvannia emotsiinoho inTelekty v ychniv pochatkovoï shkoly [New Ukrainian school: Theory and practice of developing emotional intelligence in primary school students]: navchalno-metodychnyi pocibnyk dlia vchyteliv pochatkovoï shkoly. Tepnopil: Aston [in Ukrainian].

Melnyk, O. (2019). Pidhotovka vchyteliv pochatkovykh klasiv do formuvannia emotsiinoho intelektu uchniv [The preparation of primary school teachers for the formation of students' emotional intelligence]. Pochatkova shkola [Elementary School], 11, 51-55 [in Ukrainian].

Nosenko, E. L. (2019). Emotsiinyi intelekt yak forma proiavu vazhlyvoi skladovoi osobystisnoho potentsialu – refleksyvnoi svidomosti [Emotional intelligence as a form of manifestation of an important component of personal potential – reflective consciousness]. Visnyk DNU. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Bulletin of DNU. Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 7 (13), 122 [in Ukrainian].

Nosenko, E., & Kovryga, N. (2003). Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, ocnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon]: monohrafiia. Kyiv: Higher School [in Ukrainian].

Prakhova, S. A., & Makarenko, N. M. (2020). Formuvannia emotsiinoho intelektu yak neobkhidnoi kompetentsii na shliakhu sotsializatsii dytyny [The formation of emotional intelligence as a necessary competence on the path of child socialization]. Psychological journal, 6 (2), 134-142 [in Ukrainian].

Savchenko, Y. (2014). Rozvytok emotsiinoho intelektu uchniv molodshoho shkilnoho viku [The development of emotional intelligence of students of primary school age]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of an exptional personality], 12, 12-16 [in Ukrainian].

Sukhopara, I. (2020). Chynnyky rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv u konteksti NUSh [The factors of the development of emotional intelligence of junior high school students in the context of NUS]. Naukovi zapysky BDPU. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the BSPU. Pedagogical sciences], 1, 111-122 [in Ukrainian].

Shpak, M. M. (2018). Vikovi osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Age-specific features of the development of emotional intelligence of younger schoolchildren]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (68), 164, 71-74 [in Ukrainian].

Shpak, M. M. (2016). Psykholohiia rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv [Psychology of the development of emotional intelligence of younger schoolchildren]: monohrafiia. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk [in Ukrainian].

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). In R. J. Sternberg (Ed.), Models of emotional intelligence. Handbook of intelligence (pp. 396-420). Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-18

Як цитувати

Зобенько, Н. А. (2023). Психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту учнів в освітньому процесі сучасної початкової школи . Імідж сучасного педагога, (2(209), 99–107. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-99-107