Психологічні проблеми формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти

Автор(и)

  • Інна Дмитрівна Давидченко Комунальний заклад "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-3461-6255

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-108-114

Ключові слова:

лінгвокультурологічна компетнентнсть; ментальний; ментальність; менталітет; асоціативний експеримент; психолінгвістичний експеримент

Анотація

Розглядаються психологічні проблеми формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти. Визначено: предмет формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти; типи лінгвокультурологічних одиниць; лінгвістичні дисципліни, які балансують на межі різних гуманітарних, соціологічних, а інколи й точних, наук.

Розглянуто функціонування термінів «ментальний», «ментальність» і «менталітет». Менталітет визначають як сукупність символів, які необхідно формуються в межах кожної культурно-історичної епохи та закріплюються у свідомості людей у процесі спілкування; система фундаментальних настанов етносу, які регулюють соціальну поведінку індивіда, зумовлюють готовність діяти в той чи інший спосіб, детермінують погляди людини на світ та орієнтують її на певну систему цінностей; специфіка свідомості спільноти, що вивчається.

Біографія автора

Інна Дмитрівна Давидченко, Комунальний заклад "Харківська гуманітарно-педагогічна академія" Харківської обласної ради

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри української лінгвістики, літератури та методики навчання

Посилання

Агєєва В. О., Васіна І. В. Проблема лінгвокультурологічної інтерференції у процесі міжкультурної комунікації та перекладу. Молодий вчений. 2019. № 5 (1). С. 106–109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_5%281%29__24.

Білан Н. І. Лінгвокультурологічні та психологічні проблеми перекладу англомовних текстів жанру політичних мемуарів. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Філологія. 2021. № 49, т. 2. С. 131–134.

Бондаренко Л. І. Зміст і структура дослідної компетентності майбутнього викладача вищого навчального закладу. Вісник Луганського нац. ун-ту імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 10, ч. 3. С. 94–98.

Босик С. В., Кресан О. Я. Лінгвокультурологія як філософія мови і культури. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2019» : XXI Всеукр. наук. конф. молодих учених. Черкаси, 2019. С. 377–379.

Венжинович Н. Лінгвокультурологічний аспект мовознавчих досліджень : навч.-метод. посіб. до спецкурсу для студентів філологічного факультету. Ужгород : ФОП Сабов А. М., 2015. 267 с.

Давидченко І. Д. Лінгвокультурологічна компетентність та її роль у фаховому становленні майбутніх фахівців закладів освіти. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Філологічні науки. 2021. Вип. 1 (21). С. 252–260.

Давидченко І. Д. Формування лінгвокультурологічної компетентності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2018. 359 с.

Колотило М. О. Ментальність і менталітет: онтологічний статус та антропологічні виміри. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. Вип. 15. С. 66–69.

Мусафір В. Психолого-педагогічні засади вивчення лінгвокультурології із використанням фразеологізмів та стійких виразів німецької мови. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи : зб. наук. праць. Умань, 2020. Вип. 1 (3), ч. 2. С. 94–101.

Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : [підручник]. Полтава : Довкілля. Київ, 2008. 712 с.

References

Ahieieva, V. O., Vasina, I. V. (2019). Problema linhvokulturolohichnoi interferentsii u protsesi mizhkulturnoi komunikatsii ta perekladu [The problem of linguistic and cultural interference in the process of intercultural communication and translation]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 5 (1), 106-109. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_5%281%29__24 [in Ukrainian].

Bilan, N. I. (2021). Linhvokulturolohichni ta psykholohichni problemy perekladu anhlomovnykh tekstiv zhanru politychnykh memuariv [Linguistic and psychological problems of translating English-language texts of the genre of political memoirs]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Philology], 49, 2, 131-134 [in Ukrainian].

Bondarenko, L. I. (2013). Zmist i struktura doslidnoji kompetentnosti majbutnjogho vykladacha vyshhogho navchaljnogho zakladu [The content and structure of the research competence of the future teacher of a higher educational institution]. Visnyk Lughanskogo nac. un-tu imeni T. Gh. Shevchenka. Pedagogichni nauky [Herald of Luhansk National T. G. Shevchenko University. Pedagogical sciences], 3, 94-98 [in Ukrainian].

Bosyk, S. V., & Kresan, O. Ya. (2019). Linhvokulturolohiia yak filosofiia movy i kultury [Linguistic culture as a philosophy of language and culture]. In Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh «Rodzynka – 2019» [Actual problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists "Rainbow - 2019"]: XXI Vseukrainska naukova konferentsiia molodykh uchenykh (pp. 377-379). Cherkasu [in Ukrainian].

Venzhynovych, N. (2015). Linghvokulturologhichnyi aspekt movoznavchykh doslidzheni [Linguistic aspect of linguistic research]: navchalno-metodychnyj posibnyk do speckursu dlja studentiv filologhichnogho fakuljtetu. Uzhghorod: FOP Sabov A.M. [in Ukrainian].

Davydchenko, I. D. (2021). Linhvokulturolohichna kompetentnist ta yii rol u fakhovomu stanovlenni maibutnikh fakhivtsiv zakladiv osvity [Linguistic-cultural competence and its role in the professional formation of future specialists of educational institutions]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Filolohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University. Philological sciences], 1 (21), 252-260 [in Ukrainian].

Davydchenko, I. D. (2018). Formuvannja linghvokuljturologhichnoji kompetentnosti majbutnikh vykhovateliv doshkiljnykh navchaljnykh zakladiv [Formation of linguistic and cultural competence of future teachers of preschool educational institutions]. (PhD diss.). Sloviansk [in Ukrainian].

Kolotylo, M. O. (2017). Mentalnisti i mentalitet: ontologhichnyi status ta antropologhichni vymiry [Mentality and mentality: ontological status and anthropological dimensions]. Aktualni problemy filosofii ta sociologhii [Actual problems of philosophy and sociology], 15, 66-69 [in Ukrainian].

Musafir, V. (2020). Psykholoho-pedahohichni zasady vyvchennia linhvokulturolohii iz vykorystanniam frazeolohizmiv ta stiikykh vyraziv nimetskoi movy [Psychological and pedagogical principles of the study of linguistic and cultural studies using idioms and stable expressions of the German language]. In Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly [Psychological and pedagogical problems of the modern school]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 1 (3), p. 2, 94-101 [in Ukrainian].

Selivanova, O. O. (2008). Suchasna linghvistyka: napriamy ta problemy [Modern linguistics: directions and problems]: pidruchnyk. Poltava: Dovkillja. K. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-18

Як цитувати

Давидченко, І. Д. (2023). Психологічні проблеми формування лінгвокультурологічної компетентності здобувачів вищої освіти . Імідж сучасного педагога, (2(209), 108–114. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-2(209)-108-114