Особистісно-професійний саморозвиток вихователя закладу дошкільної освіти як показник його фахової компетентності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-37-40

Ключові слова:

особистісно-професійний саморозвиток; саморозвиток; професійна компетентність; мотивація; критичне мислення; формальна освіта; неформальна освіта; інформальна освіта

Анотація

Аналізуються мотиви та складники особистісно-професійного саморозвитку сучасного вихователя закладу дошкільної освіти в контексті професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти», затвердженого Наказом Міністерства економіки України № 755-21 від 19 жовтня 2021 р., та вимог Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) у новій редакції, затвердженого Наказом МОН України  № 33 від 12.01.2021.

Розглядаються форми професійного самовдосконалення вихователів закладів дошкільної освіти та визначаються певні критерії особистісно-професійного розвитку «педагогів-дошкільників» як важливі чинники процесу формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі освіти.

У статті визначається зміст понять «саморозвиток» і «професійний саморозвиток».

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти : державний стандарт дошкільної освіти в новій редакції, затверджений Наказом МОН України № 33 від 12.01.2021. С. 32–33. URL: https://mon.gov.ua

Карпенко М. Освіта протягом життя: світовий досвід і українська практика : аналітична записка. URL: http://old2.niss.gov.ua/articles/252/

Кузікова С. Б. Феноменологія саморозвитку особистості: визначення поняття. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2013. Т. 2, вип. 10 (91). С. 171–176.

Передерій Л. О., Крамаренко С. Г. Професійний саморозвиток вихователя дошкільного закладу як необхідний складник його професійної компетентності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 73, т. 1. С. 82–85.

Приходько Т. П. Мотивація професійного самовдосконалення викладача економічного напряму як складова його готовності до педагогічної діяльності у вищій школі. Ефективна економіка. 2012. № 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_3_38

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145- VIII. Голос України. 2017. 27 верес. (№ 178-179). C. 39.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти», затверджений Наказом Міністерства економіки України№ 755-21 від 19 жовт. 2021 р. URL: https://mon.gov.ua

Уйсімбаєва Н. В. Особистісне самовдосконалення як форма усвідомленого саморозвитку майбутнього вчителя. Наукові записки. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Педагогічні науки. 2014. Вип. 132. С. 222–226. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2014_132_59

Фрицюк В. А. Психолого-педагогічне поняття «професійний саморозвиток майбутнього педагога». Наукові записи. Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2016. Вип. 2. С. 218–222. URL: hfrjdcmrf@ukr.net

Фрицюк В. А. Формування мотивації професійного саморозвитку майбутніх педагогів у творчому освітньому середовищі ВНЗ. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2016. № 6. С. 107–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vvpi_2016_6_20

Шапаренко Х. А., Пєхарєва С. В, Ярославцева М. І., Коробова Т. В. Особистісно-професійне вдосконалення майбутнього фахівця з дошкільної освіти в процесі педагогічної практики : методичні настанови / Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія». Харків, 2019. 91 с.

References

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]: derzhavnyi standart doshkilnoi osvity v novii redaktsii, zatverdzhenyi Nakazom MON Ukrainy № 33 vid 12.01.2021. S. 32–33. Retrieved from https://mon.gov.ua [in Ukrainian].

Karpenko, M. Osvita protiahom zhyttia: svitovyi dosvid i ukrainska praktyka [Lifelong learning: world experience and Ukrainian practice]: analitychna zapyska. Retrieved from http://old2.niss.gov.ua/articles/252/ [in Ukrainian].

Kuzikova, S. B. (2013). Fenomenolohiia samorozvytku osobystosti: vyznachennia poniattia [Phenomenology of personal self-development: definition]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni VO Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of the Nikolaev State University named after VO Sukhomlinsky. Psychological sciences], 2, 10 (91), 171-176 [in Ukrainian].

Perederii, L. O., & Kramarenko, S. H. (2020). Profesiinyi samorozvytok vykhovatelia doshkilnoho zakladu yak neobkhidnyi skladnyk yoho profesiinoi kompetentnosti [Professional self-development of a preschool teacher as a necessary component of his professional competence]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools], 73, 1, 82-85 [in Ukrainian].

Prykhodko, T. P. (2012). Motyvatsiia profesiinoho samovdoskonalennia vykladacha ekonomichnoho napriamu yak skladova yoho hotovnosti do pedahohichnoi diialnosti u vyshchii shkoli [Motivation of professional self-improvement of a teacher of economic direction as a component of his readiness for pedagogical activity in higher school]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_3_38 [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education] (2017): Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145- VIII. Holos Ukrainy [Voice of Ukraine], 178-179, 39 [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Vykhovatel zakladu doshkilnoi osvity» [Professional standard "Educator of preschool education"], zatverdzhenyi Nakazom Ministerstva ekonomiky Ukrainy№ 755-21 vid 19 zhovt. 2021 r. Retrieved from https://mon.gov.ua [in Ukrainian].

Uisimbaieva, N. V. (2014). Osobystisne samovdoskonalennia yak forma usvidomlenoho samorozvytku maibutnoho vchytelia [Personal self-improvement as a form of conscious self-development of the future teacher]. Naukovi zapysky. Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka. Pedahohichni nauky [Proceedings. Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko. Pedagogical sciences], 132, 222-226. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2014_132_59 [in Ukrainian].

Frytsiuk, V. A. (2016). Psykholoho-pedahohichne poniattia “profesiinyi samorozvytok maibutnoho pedahoha” [Psychological and pedagogical concept of "professional self-development of the future teacher"]. Naukovi zapysy. Pedahohichni nauky [Scientific records. Pedagogical sciences], 2, 218-222. Retrieved from hfrjdcmrf@ukr.net [in Ukrainian].

Frytsiuk, V. A. (2016). Formuvannia motyvatsii profesiinoho samorozvytku maibutnikh pedahohiv u tvorchomu osvitnomu seredovyshchi VNZ [Formation of motivation of professional self-development of future teachers in the creative educational environment of the university]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu [Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute], 6, 107-114. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vvpi_2016_6_20 [in Ukrainian].

Shaparenko, Kh. A., Piekharieva, S. V, Yaroslavtseva, M. I., & Korobova, T. V. (2019). Osobystisno-profesiine vdoskonalennia maibutnoho fakhivtsia z doshkilnoi osvity v protsesi pedahohichnoi praktyky [Personal and professional improvement of the future specialist in preschool education in the process of pedagogical practice]: metodychni nastanovy. Kharkiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-22

Як цитувати

Вакун, О. В. (2022). Особистісно-професійний саморозвиток вихователя закладу дошкільної освіти як показник його фахової компетентності . Імідж сучасного педагога, (1(202), 37–40. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-1(202)-37-40

Номер

Розділ

ПІСЛЯДИПЛОМНА ОСВІТА