Методологічні підходи до самовиховання вчителя
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-28-33Ключові слова:
методологічний підхід, учитель, самовиховання, самовдосконалення, саморозвитокАнотація
Розкрито антропологічний, акмеологічний, системний, діяльнісний методологічні підходи до самовиховання вчителя. З’ясовано, що їхнє використання сприятиме свідомій діяльності, спрямованої на самовдосконалення, досягнення вершин особистісного і професійного розвитку. Доведено, що самовиховання вчителя є вищим рівнем його саморозвиткуПосилання
Білик Н. І. Вихованість та виховуваність педагога-новатора в освітньому просторі регіону. Підготовка педагогів до реалізації «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів : електрон. зб. матеріалів за результатами Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (15 трав. 2014 р.). Харків. акад. неперервн. осв. С. 354–359. URL : http://conf-hano.at.ua/
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 374 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Вид. 2-ге, перероб. і допов. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Дубасенюк О. А. Акмеологічний підхід як стратегічний орієнтир особистісно-орієнтованої педагогічної освіти. Проблеми освіти. 2015. Вип. 84. С. 25–30.
Елканов С. Профессиональное самовоспитание учителя. Москва : Просвещение, 1989. 189 с.
Жигірь В. І. Методологічні підходи як основа науково-педагогічних досліджень у професійній освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 48 (101). С. 107–115.
Зязюн І. А. Педагогічна майстерність : підручник. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 375 с.
Кучерявий О. Г. Професійне самовиховання у вищій школі : навч. посіб. Київ : Освіта України, 2010. 200 с.
Кучерявий О. Г. Акмеологічні детермінанти самоосвіти і самовиховання майбутніх учителів як засоби формування педагогічної майстерності. Естетика і етика педагогічної дії. 2015. Вип. 12. С. 9–19.
Ломакина И. С., Дуранов М. Е. Антропологический подход и профессиональная подготовка студентов. Человек. Спорт. Медицина, 2005. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/antropologicheskiy-podhod-i-professionalnaya-podgotovka-studentov
Новейший философский словарь / под. ред. А. А. Грицанова. Минск : Книжный дом, 2003. 1280 с.
Психологічний словник / за ред. В. В. Давидова. Москва, 1983. 400 с.
Ребер А. Большой толковый психологический словарь. Москва : Вече ; АСТ, 2001. 1152 с.
Філософський енциклопедичний словник / за ред. В. І. Шинкарука. Київ : Абрис, 2002. 800 с.
Цвєткова Г. Г. Теоретико-методичні засади професійного самовдосконалення викладачів гуманітарних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. Київ, 2015. 646 с.
Кузікова С. Б. Феноменологія саморозвитку особистості: визначення поняття. Психологічні науки. 2013. Вип. 10 (91), т. 2. С. 171–176.
Чорна О. Г. Науково-методологічні підходи щодо професійної підготовки майбутніх вчителів з безпеки життєдіяльності. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. 2013. Вип. 19. С. 337–339.
References
Bilyk, N. I. (2014). Vykhovanist ta vykhovuvanist pedahoha-novatora v osvitnomu prostori rehionu. Pidhotovka pedahohiv do realizatsii «Osnovnykh oriientyriv vykhovannia uchniv 1-11 klasiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (pp. 354–359). Kharkiv. Retrieved from http://conf-hano.at.ua/
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Vyd. 2-he, pererob. i dopov. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O. A. (2015). Akmeolohichnyi pidkhid yak stratehichnyi oriientyr osobystisno-oriientovanoi pedahohichnoi osvity. Problemy osvity, 84, 25–30 [in Ukrainian].
Elkanov, S. (1989). Professionalnoe samovospitanie uchitelia. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
Zhyhir, V. I. (2016). Metodolohichni pidkhody yak osnova naukovo-pedahohichnykh doslidzhen u profesiinii osviti. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 48 (101), 107–115 [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2008). Pedahohichna maisternist. Kyiv: SPD Bohdanova A. M. [in Ukrainian].
Kucheriavyi, O. H. (2010). Profesiine samovykhovannia u vyshchii shkoli. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Kucheriavyi, O. H. (2015). Akmeolohichni determinanty samoosvity i samovykhovannia maibutnikh uchyteliv yak zasoby formuvannia pedahohichnoi maisternosti. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 12, 9–19 [in Ukrainian].
Lomakina, I. S., & Duranov, M. E. (2005). Antropologicheskii podkhod i professionalnaia podgotovka studentov. Chelovek. Sport. Meditcina. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/v/antropologicheskiy-podhod-i-professionalnaya-podgotovka-studentov [in Russian].
Gritcanova, A. A. (Ed.). (2003). Noveishii filosofskii slovar. Minsk: Knizhnyi dom [in Russian].
Davydova, V. V. (Ed.). (1983). Psykholohichnyi slovnyk. Moskva [in Russian].
Reber, A. (2001). Bolshoi tolkovyi psikhologicheskii slovar. Moskva: Veche; AST [in Russian].
Shynkaruka, V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
Tsvietkova, H. H. (2015). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoho samovdoskonalennia vykladachiv humanitarnykh dystsyplin u vyshchykh navchalnykh zakladakh (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Kuzikova, S. B. (2013). Fenomenolohiia samorozvytku osobystosti: vyznachennia poniattia. Psykholohichni nauky, 10 (91), 2, 171–176 [in Ukrainian].
Chorna, O. H. (2013). Naukovo-metodolohichni pidkhody shchodo profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv z bezpeky zhyttiediialnosti. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. Ser. : Pedahohichna, 19, 337–339 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).