DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2018-6 (183)-48-51

Особливості підготовки вчителів середньої школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в країнах Західної Європи (початок ХХІ століття)

Олена Вікторівна Іванова

Анотація


Виділено підходи, до яких відносяться «дискретні», «інтегровані» й «об’єднані» курси, та моделі середньої педагогічної освіти; здійснено аналіз змісту навчальних модулів і курсів підвищення кваліфікації і компетенцій, необхідних мейнстримінговим учителям середньої школи для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії.


Ключові слова


діти з особливими освітніми потребами; мейнстримінгові вчителі; інклюзія; педагогічна освіта; модульний курс Європейської системи кредитного переведення

Повний текст:

PDF

Посилання


Bailleul, P., Bataille, A., Langlois, C., Lanoe, P., & Mazereau, P. De l’intégration à la scolarisation des élèves handicapés: Etat des lieux et nouveaux besoins de formation des enseignants: Éclairages sur la situation européenne [From disabled pupils’ integration to inclusive schooling: Сurrent situation and new teacher training needs. Shedding light on the European situation] (Research Report) Centre d’études et de recherche en sciences de l’éducation (CERSE) Université de Caen Basse-Normandie Recherche réalisée pour l’UNSA éducation avec le concours de l’IRES. 2008. URL: http://www.unicaen.fr/echerche/mrsh/files/Rapport.SEH_.pdf.

Cardona C. M. Teacher education students’ beliefs of inclusion and perceived competence to teach students with disabilities in Spain. Journal of the International Association of Special Education. 2009. № 10(1). P. 33–41.

Carroll A., Forlin, C. & Jobling, A. The impact of teacher training in special education on the attitudes of Australian pre-service general educators towards people with disabilities. Teacher Education Quarterly. 2003. № 30(3). P. 65–79.

Griffin C. C., Jones H. A,. & Kilgore K. L. A qualitative study of student teachers’ experiences with collaborative problem solving. Teacher Education and Special Education, 2006. № 29(1). P. 44–55.

Karpljuk, D., Lisec, D., Videmsek, M., Stihec, J., & Maslesa, S. Nekateri vidiki integracije in inkluzije otrok s posebnimi potrebami v procesih vzgoje in izobrazevanja [Some aspects of integrating and including children with special needs in the educational process]. Sport. 2008. № 56(1/2). P. 26–33.

Kavkler M. Vloga pri uresnicevanju inkluzije [The teacher’s role in inclusion]. Vzgoja in izobrazevanje, 2009. № 40(5-6). P. 6–11.

Menter I., Hulme M., Elliott D., & Lewin, J. Literature review on teacher education in the 21st century. Edinburgh: Scottish Government Social Research, 2010.

Pugach M. C., & Blanton L. P. A framework for conducting research on collaborative teacher education. Teaching and Teacher Education. 2009. № 25(4). P. 575–582.

Rodriguez H. Seven essential components for teacher education for inclusion. Paper prepared for the Inclusive Education in Action Project, 2010. URL: http://www.inclusive-education-in-action.org/iea/index.php7menuid=25& reporeid=247.

Sanders W., & Horn S. Research findings from the Tennessee Value-Added Assessment System (TVAAS) database: Implications for educational evaluation and research. Journal of Personnel Evaluation in Education. 1998. № 12(3). P. 247–256.

Snell M. E. and Janney R. E. Teachers’ problem-solving about children with moderate and severe disabilities in elementary classrooms. Exceptional Children. 2000. № 66(4). P. 472–490.

UNESCO. Policy guidelines on inclusion in education. Paris: UNESCO, 2009.

Van Laarhoven, T., Munk, D., Lynch, K., Bosma, J., & Rouse, J. A model for preparing special and general education pre-service teachers for inclusive education. Journal of Teacher Education. 2007. № 58(5), P. 440–455.

Wang M., & Fitch P. Preparing pre-service teachers for effective co-teaching in inclusive classrooms. In Forlin, C. (ed.) Teacher Education for Inclusion. Changing Paradigms and Innovative Approaches. London: Routledge, 2010.

World Health Organisation. World report on disability. Geneva: Switzerland, 2011.




Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2522-9729 (online)

Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Некомерційна — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.