Педагогічні здібності: витоки і сучасний стан дослідження у психолого-педагогічній літературі

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Бєляєва Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2017-7%20(176)-23-27

Ключові слова:

викладач вищого навчального закладу, педагогічна діяльність, здібності, педагогічні здібності, структурні компоненти, авторська таксономія

Анотація

Розглянуті передісторія і сучасний стан дослідження питання педагогічних здібностей. Проаналізовано зміст понять «здібності» і «педагогічні здібності» у психологічній і психолого-педагогічній літературі. Подано опис структурних компонентів системи педагогічних здібностей в інтерпретації представників різних напрямів у педагогіці, починаючи з 50-х років ХХ століття. Запропоновано авторську таксономію педагогічних здібностей викладача вищої медичної школи. 

Біографія автора

Олена Миколаївна Бєляєва, Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»

кандидат педагогічних наук доцент, завідувач кафедри іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією

Посилання

Антонова, О. Є. Словник базових понять з курсу «Педагогіка»: [навч. посіб.] / О. Є. Антонова. – [2-ге вид., доп. і перероб.]. – Житомир : Вид. ЖДУ ім. Івана Франка, 2014. – 100 с.

Бєляєва, О. М. Педагогічне спілкування викладача вищої школи: стилі та моделі / О. М. Бєляєва // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. стат. ІI Всеукр. наук.-практ. конфер. з міжн. участю, 8–9 червня, 2017 р., м. Полтава. – Полтава, 2017. – С. 15–21.

Бутенко, Л. Л. Сходинки до педагогічної майстерності : словник з курсу «Основи педагогічної майстерності» / Л. Л. Бутенко, О. Г. Ігнатович. – Старобільськ, 2015. – 136 с.

Волкова, А. А. Психология и педагогика / А. А. Волкова, Л. В. Димитрова. – [2-е изд.]. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2005. – 249 с.

Дружинин, В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – [3-е изд, расш., доп.]. – СПб. : Питер, 2007. – 368 с.

Кайдалова, Л. Г. Педагогічна майстерність викладача : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, Н. Б. Щокіна, Т. Ю. Вахрушева. – Харків : Вид. НФаУ, 2009. – 140 с.

Королёв, Д. Уинстон Черчилль: очерки политической биографии / Дмитрий Королёв // Пропаганда [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://propaganda-journal.net/9286.html.

Костюк, Г. С. Учебно-воспитательный процесс и психическое развитие личности / под ред. Л. Н. Проколиенко; сост. В. В. Андриевская, Г. А. Балл, А. Т. Губко, Е. В. Проскура. – Киев : Рад. шк., 1989. – 608 с.

Красноплахтова, Л. И. Педагогическая техника преподавателя высшей школы как элемент педагогического мастерства / Л. И. Красноплахтова. – Краснодар : КубГАУ, 2015. – 97 с.

Крутецкий, В. А. Психология / В. А. Крутецкий. – Москва : Просвещение, 1980. – 352 с.

Кузьмина, Н. В. Очерки психологии труда учителя. Психологическая структура деятельности учителя и формирование его личности. – Москва : Изд. Ленинградского ун-та, 1967. – 184 с.

Левитов, Н. Д. Вопросы психологии характера / Н. Д. Левитов. – Москва : Изд. АПН РСФСР, 1952. – 383 с.

Левитов, Н. Д. Способности и интересы / Н. Д. Левитов. – Москва : Изд. АПН РСФСР, 1959. – 307 с.

Литвиненко, С. Викладач + студент = співпраця / Світлана Литвиненко // Імідж сучасного педагога. – 2009. – № 2-3 (91-92). – С. 17–19.

Отич, О. М. Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи : [підруч.] / О. М. Отич. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 208 с.

Педагогическая акмеология : коллект. монография / под ред. О. Б. Акимовой. – Екатеринбург : Изд. ФГАОУ ВПО «РГППУ», 2012. – 251 с.

Педагогічна майстерність: [підручн.] / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.; за ред. І. А. Зязюна. – Київ : Вища шк., 1997. – 349 с.

Степанов, О. М. Основи психології і педагогіки : [навч. посіб.] / О. М. Степанов, М. М. Фіцула. ‒ [2-ге вид., випр. і доп.]. – Київ : Академвидав, 2006. – 520 с.

Теплов, Б. М. Способности и одарённость / Б. М. Теплов // Проблемы индивидуальных различий. – Москва : АПН РСФСР, 1961. – С. 9–20.

Туркот, Т. І. Педагогіка вищої школи : [навч. посіб.] / Т. І. Туркот. – Київ : Кондор, 2011. – 628 с.

Шадриков, В. Д. Профессиональные способности / В. Д. Шадриков. ‒ Москва : Университетская книга, 2000. – 320 с.

Шадриков, В. Д. Психология деятельности и способности человека : [учебн. пособ.] / В. Д. Шадриков. – [2-е изд,, перераб. и доп.]. – Москва : Логос, 1996. – 320 с.

Шапар, В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник : Біля 2500 термінів / В. Б. Шапар. ‒ Харків : Прапор, 2005. ‒ 640 с.

Шевченко, О. Найвідоміші двієчники. Генії, які погано вчилися / О. Шевченко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://propaganda-journal.net/9286.htmlhttp://tvoymalysh.com.ua/uk/children/learning/3517-nayvidomishi-dviyechniki-genii-yaki-pogano-vchilisya.html.

Gardner, H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences / Howard Gardner. – [3rd ed.]. ‒ New York : Basiс Books, 2011. – 467 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-01-16

Як цитувати

Бєляєва, О. М. (2018). Педагогічні здібності: витоки і сучасний стан дослідження у психолого-педагогічній літературі. Імідж сучасного педагога, (7 (176), 23–27. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2017-7 (176)-23-27