Духовна спадщина Григорія Сковороди як джерело формування моральних цінностей в українському суспільстві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-88-92

Ключові слова:

вищі духовні цінності; саморозвиток; виховна робота; виховний ідеал; національна ідея; загальнолюдська мораль

Анотація

Розкрито спробу сформувати моральні цінності українського суспільства на основі духовної спадщини Григорія Сковороди, які можуть бути покладені при визначенні пріоритетів розвитку української освіти у процесі виховання учнівської молоді. Пропонується визначена національна ідея як основа при формуванні світоглядних і виховних пріоритетів розвитку української освіти. Звертається увага на виховний ідеал української молоді, що надає можливість проводити цілеспрямовану виховну роботу. Вказується на суттєвий недолік у виховній роботі, що продовжується з радянських часів і має атеїстичну спрямованість.

Біографія автора

Володимир Петрович Лобач, Полтавське міське товариство Реріхів «Радела»

голова громадської організації

Посилання

Андрущенко В. П. Організоване суспільство: проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: Досвід соціально-філософського аналізу : у 2 кн. Кн. 2 : Філософія новітнього державотворення. 3-тє вид., випр., допов. Київ : Знання України, 2018. 648 с.

Андрущенко В. Освіта як чинник подолання духовної кризи сучасної цивілізації. Вища освіта України. 2018. № 3. С. 5–13.

Ільїн В. В. Олесь Бердник – вічна сила духовності. Бердник О. Вибрані твори. Київ : Книга, 2007. С. 5–14.

Каганець І. В. Арійський стандарт. Українська ідея епохи великого переходу. Київ : А.С.К., 2004. 336 с.

Ми з України: 10 думок Григорія Сковороди про Батьківщину, правду та життя. Вечірня Полтава. 2022. 11 трав., № 14 (1519). С. 5.

Настенко H. Реалізація програми «Система виховання учнівської молоді на період до 2012 року» в регіоні. Імідж сучасного педагога. 2004. № 6 (45). С. 72–75.

Рерих Е. И. Листы Сада Мории. Учение Живой Этики. Талсы : Латвийский Фонд Культуры, 1989. 165 с.

Рерих Е. И. Община. Учение Живой Этики. Москва : Междунар. Центр Рерихов, 1994. 239 с.

Сковорода Г. Про читання в міру: Трактати. Діалоги. Притчі. Переклади. Листи : 2 кн. Кн. 2. Київ, 1994. 480 с.

Сухомлинский В. А. Избранные педагогические произведения в 3 кн. Кн. 3. Москва : Педагогика, 1981. 638 с.

References

Andrushchenko, V. P. (2018). Orhanizovane suspilstvo: problema orhanizatsii ta suspilnoi samoorhanizatsii v period radykalnykh transformatsii v Ukraini na rubezhi stolit: Dosvid sotsialno-filosofskoho analizu [Organized society: the problem of organization and social self-organization in the period of radical transformations in Ukraine at the turn of the century: Experience of socio-philosophical analysis] (Book 2: Filosofiia novitnoho derzhavotvorennia). Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Andrushchenko, V. (2018). Osvita yak chynnyk podolannia dukhovnoi kryzy suchasnoi tsyvilizatsii [Education as a factor in overcoming the spiritual crisis of modern civilization]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education of Ukraine], 3, 5-13 [in Ukrainian].

Ilin, V. V. (2007). Oles Berdnyk – vichna syla dukhovnosti [Oles Berdnyk is an eternal force of spirituality]. In O. Berdnyk, Vybrani tvory [Selected works] (pp. 5-14). Kyiv: Knyha [in Ukrainian].

Kahanets, I. V. (2004). Ariiskyi standart. Ukrainska ideia epokhy velykoho perekhodu [Aryan standard. The Ukrainian idea of the era of great transition]. Kyiv: A.S.K. [in Ukrainian].

My z Ukrainy: 10 dumok Hryhoriia Skovorody pro Batkivshchynu, pravdu ta zhyttia [We are from Ukraine: 10 thoughts of Hryhoriy Skovoroda about the Motherland, truth and life]. (2022). Vechirnia Poltava, 14 (1519), 5 [in Ukrainian].

Nastenko, H. (2004). Realizatsiia prohramy «Systema vykhovannia uchnivskoi molodi na period do 2012 roku» v rehioni [Implementation of the program "School youth education system for the period until 2012" in the region]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (45), 72-75 [in Ukrainian].

Rerykh, E. Y. (1989). Lysty Sada Moryy. Uchenye Zhyvoi Etyky [Leaves of Morya's Garden. The Teaching of Living Ethics]. Talsy: Latvyiskyi Fond Kultury [in Russian].

Rerykh, E. Y. (1994). Obshchyna. Uchenye Zhyvoi Etyky [Community. The Teaching of Living Ethics]. Moskva: Mezhdunarodnyi Tsentr Rerykhov [in Russian].

Skovoroda, H. (1994). Pro chytannia v miru: Traktaty. Dialohy. Prytchi. Pereklady. Lysty [About reading in moderation: Treatises. Dialogues. Parables Translations. Letters] (Book 2). Kyiv [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. A. (1981). Izbrannye pedagogicheskie proizvedeniia [Selected pedagogical works] (Book 3). Moskva: Pedahohyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-14

Як цитувати

Лобач, В. П. (2023). Духовна спадщина Григорія Сковороди як джерело формування моральних цінностей в українському суспільстві . Імідж сучасного педагога, (4(205), 88–92. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-88-92

Номер

Розділ

НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА