Використання ідей самоосвіти В. Сухомлинського в організації позаурочної роботи учнів із трудового навчання

Автор(и)

  • Олена Миколаївна Рутковська Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка; Гадяцька спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 4 Гадяцької міської ради, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5446-7015
  • Андрій Юрійович Цина Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8353-9153

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-73-77

Ключові слова:

самоосвіта; позаурочна робота; трудове навчання; педагогічна спадщина В. Сухомлинського

Анотація

Розглядаються особливості використання ідей самоосвіти В. Сухомлинського в організації позаурочної роботи учнів із трудового навчання щодо раціональної організації та здійсненні своєї самоосвітньої діяльності. Аналізується досвід видатного педагога з формування потреби в самоосвітній діяльності на основі інтересів і захоплень школярів. Визначені шляхи самостійного вивчення окремих тем і розділів трудового навчання в позаурочний час на основі розвитку абстрактного мислення, прагнення школярів до роздумів і міркувань. Описано методику випереджувальної самостійної робота школярів над новою темою, особливості виконання школярами індивідуальних проєктно-технологічних завдань і розгляду результатів самостійного позаурочного вивчення тем трудового навчання під час проведення лабораторно-практичних робіт, позаурочних консультацій, співбесід, письмових робіт, на яких питання плану вивчення теми розкриваються учнями шляхом відповідей на проблемні питання.

Біографії авторів

Олена Миколаївна Рутковська, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка; Гадяцька спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 4 Гадяцької міської ради

аспірантка кафедри теорії та методики технологічної освіти; учителька креслення, трудового навчання, технологій

Андрій Юрійович Цина , Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та методики технологічної освіти

Посилання

Анкета для учнів «Що нам цікаво?». URL: https://ru.osvita.ua/school/method/psychology/1154/ (дата звернення: 12.01.2021)

Безрідна М. Інтеграційні форм організації навчально-виховного процесу в початковій школі. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/59/5935/Form.doc (дата звернення: 13.01.2021).

Васильева И. Б. Типология интенсификаторов английского и русского языка с когнитивной точки зрения. Когнітологія в системі гуманітарних наук : зб. наук. праць. Полтава : ПП Шевченко, 2014. С. 95–100.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Постанова КМ України від 23 листопада 2011 р. № 1392. URL: http://zakon2/rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF

Пидкасистый П. И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников в обучении: теоретико-экспериментальное исследование. Москва : Педагогика, 1980. 240 с.

Пискунов М. У. Организация учебного труда студентов. Минск : БГУ, 1982. 142 с.

Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. Рождение гражданина. Письма к сыну. Киев : Радянська школа, 1987. 544 с.

Тернова Т. Організація позакласної роботи з трудового навчання в загальноосвітніх навчальних закладах. Трудове навчання. 2013. № 7. С. 7–9.

Трофімчук Л. О. Основні форми розвитку художньо-конструкторських здібностей учнів у позаурочний час. Трудова підготовка в сучасній школі. 2013. № 2. С. 18–22.

Трудове навчання. 5–9 класи : практ. посіб. вчителів. Харків : Ранок, 2017. 128 с.

Markova S., Bulaeva M., Bystrova N., Lapshova A., Tsyplakova S. Economic Grounds for Integration of the Content of Vocational Education. Lecture Notes in Networks and Systems. 2020. Volume 73. P. 759–766.

Silva J. B., Silva I. N., Bilessimo N. Technological structure for technology integration in the classroom, inspired by the maker culture. Journal of Information Technology Education: Research. 2020. Volume 19. Article number 4532. P. 167–204.

Reference

Anketa dlya uchniv «Shcho nam tsikavo?» [Questionnaire for students "What are we interested in?"]. Retrieved from https://ru.osvita.ua/school/method/psychology/1154/ [in Ukrainian].

Bezridna, M. Intehratsiyni form orhanizatsiyi navchalʹno-vykhovnoho protsesu v pochatkoviy shkoli [Integration forms of organization of the educational process in primary school]. Retrieved from https://osvita.ua/doc/files/news/59/5935/Form.doc [in Ukrainian].

Vasylʹeva, Y. B. (2014). Typolohyya yntensyfykatorov anhlyyskoho y russkoho yazyka s kohnytyvnoy tochky zrenyya [Typology of English and Russian intensifiers from a cognitive point of view]. In Kohnitolohiya v systemi humanitarnykh nauk [Cognitology in the system of humanities]: zb. nauk. prats (pp. 95-100). Poltava: PP Shevchenko [in Russian].

Derzhavnyy standart bazovoyi i povnoyi zahalʹnoyi serednʹoyi osvity [State standard of basic and complete general secondary education]. Postanova KM Ukrayiny vid 23 lystopada 2011 r. № 1392. Retrieved from http://zakon2/rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

Pydkasystyy, P. Y. (1980). Samostoiatelnaia poznavatelnaia deiatelnost shkolnikov v obuchenii: teoretiko-eksperimentalnoe issledovanie [Independent cognitive activity of schoolchildren in learning: theoretical and experimental research]. Moskva: Pedahohyka [in Russian].

Pyskunov, M. U. (1982). Orhanyzatsyya uchebnoho truda studentov [Organization of student work]. Mynsk: BHU [in Russian].

Sukhomlinskiy, V. A. (1987). Serdtse otdayu detyam. Rozhdeniye grazhdanina. Pisma k synu [I give my heart to the children. The birth of a citizen. Letters to my son]. Kiev: Radyans'ka shkola [in Russian].

Ternova, T. (2013). Orhanizatsiya pozaklasnoyi roboty z trudovoho navchannya v zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladakh [Organization of extracurricular work on labor training in secondary schools]. Trudove navchannya [Work training], 7, 7-9 [in Ukrainian].

Trofimchuk, L. O. (2013). Osnovni formy rozvytku khudozhnʹo-konstruktorsʹkykh zdibnostey uchniv u pozaurochnyy chas [The main forms of development of artistic and design abilities of students in extracurricular activities]. Trudova pidhotovka v suchasniy shkoli [Labor training in a modern school], 2, 18-22 [in Ukrainian].

Trudove navchannya. 5-9 klasy [Labor training. Grades 5-9]: praktychnyy posibnyk vchyteliv. (2017). Kharkiv: Vydavnytstvo «Ranok» [in Ukrainian].

Markova, S., Bulaeva, M., Bystrova, N., Lapshova, A., & Tsyplakova, S. (2020). Economic Grounds for Integration of the Content of Vocational Education. Lecture Notes in Networks and Systems, 73, 759-766 [in Poland].

Silva, J. B., Silva, I. N., & Bilessimo, N. (2020). Technological structure for technology integration in the classroom, inspired by the maker culture. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 4532, 167-204 [in USA].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-05

Як цитувати

Рутковська, О. М., & Цина , А. Ю. (2021). Використання ідей самоосвіти В. Сухомлинського в організації позаурочної роботи учнів із трудового навчання. Імідж сучасного педагога, (2(197), 73–77. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-2(197)-73-77

Номер

Розділ

РЕЖИСУРА УРОКУ